Mistä johtuu, että olen vähän väliä hitusen kipeä, ja rasitusta en kestä
Olen noin nelikymppinen nainen, perusterve(?)
Ihmetyttää, kun viime vuosien aikana on ilmennyt tällaista, että ensinnäkään en tahdo mitenkään kestää rasitusta, jos käyn tavallisella puolen tunnin kävelylenkilläkin, on kuin olisin juossut vähintään 10 km. Seuraavan yön nukun huonosti, palautuminen on huonoa ja syke korkealla jne.
Sitten taas jos kuitenkin noin kerran viikossa teen ihan oikeastikin jotain raskasta, esim. koko päivän kestävää halkojenhakkausta jne ulkotöitä, olen seuraavat päivät flunssassa. Jäseniä särkee, päätä särkee, kestää 2-3 päivää.
Kunto ei tahdo kohota millään. Ja kaikki kunnonkohotusyritykset kariutuvat juuri tuohon, että aina pienenkin liikkumisen jälkeen olo on kipeä.
Voiko lievä ylipaino aiheuttaa tätä, ja jokseenkin retuperällä oleva ruokavalio? Olen siis lihonut parissa vuodessa 15 kg, ollen nyt n. 82 kg ja 165 cm. Voiko painonnousu tehdä olon tällaiseksi, ettei keho jaksa? Vaikkei kyse siis ole mistään ihan järisyttävästä ylipainosta.
Kommentit (12)
Perusterve. Omasta mielestäsi. Ei siltä vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Perusterve. Omasta mielestäsi. Ei siltä vaikuta.
Sillä siinä olikin kysymysmerkki.
Mitään varsinaista vikaa ei löydy. Verirvot kunnossa, no ferritiini vähän alhainen mutta ollut aina, ja siihen syön rautaa. Verenpaine samoten ok jne.
Joku ei ole kunnossa, en siis koe itseäni kovinkaan terveeksi, mutta samalla ei ole mitään mitä oikeasti, näkyvästi ja uskottavasti voisi selittää/näyttää lääkärille. Eivät ota tosissaan.
Ap
No, erittäin huono yleiskunto kyllä voi tuollaista aiheuttaa. On kuitenkin paljon sairauksia, jotka oireilevat juuri tuolla tavoin epämääräisesti, ihan sitä uupumusoireyhtymästä fibroon, erilaisiiin autoimmuunisaurauksiin ja vissiin joskus keliakiakin voi oireilla noin. Kilpirauhanen. Vaihdevuodet. Ja toisaalta voisi miettiä, että onko paino noussut tuon takia (kun en pysty liikkumaan ylirasittumatta?) vai onko tuo seurausta painonnoususta?
Yleensä mihin tahansa vaivaan auttaa se, että saa ylipainoa pois (sanoo hän, jonka lukemat ovat suurinpiirtein samat kuin sinulla, ap). Liikunta itsessään ei laihduta, se vaatii enimmäkseen elintapojen muutosta. Liikunta kuitenkin nostaa yleiskuntoa - mutta jos (nyt siis JOS tilanne johtuu vain huonoista elintavoistasi ja olet saanut yleiskuntosi romahtamaan) olet noin huonossa kunnossa, niin se liikunta pitää aloittaa tosi rauhalliseen tahtiin - ei puolen tunnin kävelylenkkejä, vaan kymmenen minuutin. Ensin yhden viikon ajan joka ilta käyt kymmenen minuutin lenkillä - miltä se tuntuu?
Seuraavalla viikolla lenkki 15min - miltä nyt tuntuu?
Onko jokin liikuntalaji sellainen, että siitä ei aiheudu ongelmia? Uinti? (voisi kertoa nivelongelmista, jos uinti sopii mutta kävely ei). Halonhakkuupäivän jälkeinen krapulainen olo ei ole kovin harvinaista, jos tällainen toimistorotta yht'äkkiä onkin koko päivän ulkona tekemässä fyysistä työtä ja liikkeellä KOKO päivän, niin siinä menee kroppa sokkiin. Been there done that. En suosittele, mutta teen silti niin itse.
Viljat pois, voi olla keliakia tai gluteeniherkkyys ja suolisto p**kana. Ylipaino kyllä ihan pelkästään myös voi aiheuttaa. Hiljainen tulehdus todennäköisesti ja jos oot viljoille herkistynyt niin auttaa kun lopetat niiden syömisen.
Mulla meinaan toimi ja samalla tippui kilot.
Vierailija kirjoitti:
Viljat pois, voi olla keliakia tai gluteeniherkkyys ja suolisto p**kana. Ylipaino kyllä ihan pelkästään myös voi aiheuttaa. Hiljainen tulehdus todennäköisesti ja jos oot viljoille herkistynyt niin auttaa kun lopetat niiden syömisen.
Mietinkin, että auttaiskohan maltillinen vhh-ruokavalio. Viljat pois kokonaan mutta muutoin sitten vaan ns hyväkarppausta. Ehkä kokeiltava.
Ap
15kg lihominen 2 vuodessa tekee varmasti olon raskaammaksi, vaikka mitään varsinaista sairautta ei taustalla olisikaan. Elämäntavat kuntoon, laihtuminen on 90% kiinni ruokavaliosta. Stressinhallinta ja hyvä yöuni ovat myös tärkeitä painonpudotuksessa.
Kilpirauhashommat voi nostaa sykettä, ja aiheuttaa uupumusta, vaikuttaa myös unen laatuun. Hiljainen tulehdus aiheuttaa nuutunutta ja jaksamatonta oloa, ja hiljaista tulehdusta ylläpitää valkoiset jauhot ja sokeri. Itsellä myös maitotuotteet.
Itsellä helpoten alkaa kunto kohota, kun teen voimaa ja lihaksia ylläpitäviä, mutta kevyitä pilatestyylisiä liikeitä. Niitä kun tekee edes vähäsen joka päivä, niin alkaa olo tuntua vahvemmalta ja kestävämmältä. Kun voimia tulee lisää lihaksiin, ei pieni reippailukaan tunnu niin pahalta.
Itselläni samantapaisilla oireilla löytyi lopulta sydämen vajaatoiminta. Painonnousukin voi osittain olla siihen liittyvää nesteturvotusta. Onko sydämesi tutkittu?
Vitamiinien puutosta?
-d-vitamiini 50-100ug/pv
-sinkkiä 25mg/pv
-c-vitamiini 60-500mg/pv
-kalaöljy kapselit 250-500mg/pv
-lauantaisin monivitamiini
-rautaa kuureittain
-b-12 vitamiini kuureittain
Noita nyt useamman vuoden syöneenä on jäänyt pois sairastelut rehkimisten jälkioireena ja muutenkin kunto parempi.. Ruokavalio ei itellä ihan paras..
Ehkä kun nuo oon syönyt pois niin satunnaiskäyttöön jää d, c, sinkki ja rauta
Onko oireet alkanut korona aikana? Jos on niin viittaisi aika pahasti long covidiin, toivottavasti olet käynyt testeissä ohjeiden mukaan ja tartunta varmistettu tai muuten varmaan aika heikoilla saada tuohon mitään apua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietinkin, että auttaiskohan maltillinen vhh-ruokavalio. Viljat pois kokonaan mutta muutoin sitten vaan ns hyväkarppausta. Ehkä kokeiltava.
Ap
Aloittaisin ihan suoraan ketoilun, se saa elimistön nopeasti kuntoon. Ota ravintohiivaa.
Laihduta läskit pois, kyllä niillä vain on suuri vaikutus hormonaaliseen toimintaan, aineenvaihduntaan jne