Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Komposti vai Bokashi

Vierailija
20.04.2022 |

Onko kokemuksia?
Kumpi toimii paremmin/helpommin?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokeillut, mutta minusta tuntuu tosi turhalta tuollainen pieni muovipurkki pöydällä. Eikö se ole tosi nopeasti täynnä tavaraa?

Ihan kunnon kompostori pihalla paljon järkevämpi idea.

Vierailija
2/6 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bokashin hyviä puolia:

- biot laitetan sinne kerran päivässä, ei ehdi alkaa haista sisällä ja tulee vähemmän banaanikärpäsiä

- saat enemmän multaa: maatumisessa pienempi osa jätteestä muuttuu hiilidioksidiksi

- ei tarvitse välttämättä ostaa kallista lämpökompostoria (ellei se ole kunnan vaatimus)

- ei hajuhaittaa pihalla

Tavallista kompostia en ole käyttänyt, mutta se on ehkä vanhuksille yms. kevyempi, koska multausvaihetta ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kokeillut, mutta minusta tuntuu tosi turhalta tuollainen pieni muovipurkki pöydällä. Eikö se ole tosi nopeasti täynnä tavaraa?

Tavallinen bokashisanko on 16 litraa ja se tulee 3-4 hengen perheessä täyteen 3-4 viikossa.

Vierailija
4/6 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bokashin avulla saa paljon nopeammin hyvää multaa.

Vierailija
5/6 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä aika pieni multamäärä mitä 16 litran biojätteistä tulee… murra se ei ehkä ole se pointti, yhden tai kahden hengen taloudessa varmaan ihan kätevä laitos. Omani lahjoitin miehen kummitädille, kun hänelle tuli kunnan viranomainen läpisemään ettei ole yhden hengen kotitaloudessa kompostointi kunnossa…

Vierailija
6/6 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bokashin voi tehdä vaikka parista viinin käymisastiasta itse, jos haluaa isomman. Olen itse lukenut aika kriittisiäkin juttuja bokashiin liittyen, sehän ei oikeastaan ole kompostoimista vaan fermentoimista, ja itse en koe biojätteideni fermentoimista mitenkään kovin palkitsevana. Valmiinkin bokashin pitäisi jälkikypsyä vielä melko pitkään, ennen kuin siitä saa ravinteet hyötykäyttöön. Ja lämpötilan pitäisi olla riittävän lämmin, eli ulkona ei onnistu järkevässä ajassa kuin kesällä.

Bokashin nestettä markkinoidaan jonain ihmeellisenä lannoitevetenä, mutta tätä ei ole millään tavalla tieteellisesti todistettu, ja koska ravinteiden hajoamista ei vielä siinä vaiheessa kun nestettä tulee, juuri tapahdu, ei ole syytä uskoa, että se oikeasti on mitenkään kovin ravinnepitoista. Siitä on aika pitkä aika, kun olen lukenut aiheesta enemmän, joten sori jos ei nyt mennyt täysin kohdilleen. Jos joku kiinnostuu niin voin koittaa etsiä lähteeni tälle, erään ulkomaisen puutarhuri/kompostitietäjän blogissa oli tästä juttua ja vertailua eri kompostimuodoista.

Jos haluaa pienen sisäkompostin, niin matokompostori on myös yksi vaihtoehto. Siinä kyllä menee hetki ennen kuin se alkaa toimia kunnolla, ja jos se ei ole aika iso, niin ei saa millään yhdenkään hengen kaikkia biojätteitä sinne. Mutta jos tykkää puuhastella tällaisia juttuja, niin suosittelen kokeilemaan. Se on nimittäin todella ytyä tavaraa.