Mitä tekisit, jos työ- tai opiskelupaikallasi olisi hometta?
Itsellä sellainen tilanne, että pääsin erääseen korkeakouluun, jossa on todella paha homeongelma. Se on todettu jo vuosia sitten ja siitä on kirjoitettu lehdessä. Remonttejakin on tehty, mutta silti suuri osa tiloista on yhä homeessa. Olen aiemmin altistunut homeelle aika pahasti, kun sain opiskelija-asunnon, jossa oli näkyvä kosteusvaurio; vettä tuli katosta läpi, ja asunnossa haisi pahalle. Sain puolentoista vuoden mittaisen rajun flunssakierteen, mikä haittasi opiskelua aika paljon. Kämppäkaveri sairastui keuhkokuumeeseen. Nykyisessä korkeakoulussa oireilen homeen takia aika voimakkaasti. Minulle tulee voimakasta väsymystä, niin että tuntuu ettei jaksa kävellä homeluennolla käynnin jälkeen vähään aikaan. Hengenahdistusta, turvotuksia ja kemikaaliherkkyyttä on ollut myös. Olen vältellyt aika paljon homeluennoilla käyntiä, koska olen pelännyt loputonta flunssakierrettä ja myös vakavampaa sairastumista, kuten keuhkokuumetta tai maksavauriota. Viime aikoina on alkanut harmittaa, ja olen miettinyt että olenko pelännyt turhaan ja ollut vain hysteerinen tuon homeasian kanssa. Kun kuitenkin niissä homeisissa tiloissa käy muutkin ihmiset. Olen pyöritellyt viime vuosina tätä homeasiaa milloin mitenkin päin mielessäni. Tuntuu siltä, että yhteiskunnassa on kaksoisstandardi homeongelman suhteen: homeisissa paikoissa pitäisi käydä töissä tai koulussa, ja samaan aikaan homeongelmaisen kodin takia käydään oikeutta ja menetetään omaisuuksia. Miksi työ- tai opiskelupaikkaan liittyvät homeoireet ovat hysteriaa ja "korvien välissä", kun taas homeisessa talossa ei pidä asua?
Kommentit (8)
Näitä homeisia koulurakennnuksia on maa pullollaan. Niihin tehdään remontteja, jotka eivät kuitenkaan välttämättä poista ongelmaa. Oman työpaikkani rakennusta korjattiin miljoonilla ennen kuin se piti purkaa.
Julkisten rakennusten kohdalla on kyse vain ja ainoastaan rahasta. Opiskelijoiden terveydestä ei kanneta huolta, koska opiskelijan pitäisi sairastua vakavasti ja pystyä osoittamaan, että sairaus johtuu nimenomaan oppilaitoksen homeongelmasta. Jos altistusta homeille on ollut aiemminkin, niin vikahan on siellä menneisyydessä. Lisäksi kai ajatellaan, että opiskelijat tulevat ja menevät.
Korvienväli -ongelmasta huutelevat ovat aika usein vaienneet, kun perhepiirissä sairastutaan.
Miten muka sisäilma ei voi sairastuttaa? Miksi tällaisia väitteitä esittävät myös jotkut lääkärit? En tiedä. Kummallista sinänsä, että tiedän useammankin opettajan itseni lisäksi, jolla on ammattiastmaksi todettu sairaus. Astmaan piti sairastua ennenkuin puhetta alettiin kuunnella. Jatkuvaa nuhaa, flunssia, poskiontelo- ja keuhkoputkentulehduksia, iho-oireita, päänsärkyä jne. mitätöidään.
sinulle on parasta lopettaa koulunkäynti ja jäädä sossun elätettäväksi. ei sinusta työkelpoista tule millään koulutuksella
Tuulettaisin. Silloin kun minä olin koulussa, joka välitunti tuuletettiin. Lähes kaikissa rakennuksissa oli hometta ja on varmaan vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
sinulle on parasta lopettaa koulunkäynti ja jäädä sossun elätettäväksi. ei sinusta työkelpoista tule millään koulutuksella
Ja perustelut tälle on mitkä? t. ap
Asiasta täytyisi vaan jaksaa pitää meteliä että niihin saataisiin korjausta.Olen nähnyt käytännössä,miten homeesta sairastuu astmaan ja allergioihin ,jatkuviin flunssiin ym.
Vierailija kirjoitti:
Asiasta täytyisi vaan jaksaa pitää meteliä että niihin saataisiin korjausta.Olen nähnyt käytännössä,miten homeesta sairastuu astmaan ja allergioihin ,jatkuviin flunssiin ym.
Homeesta ei pääse eroon ikinä. Kunnollinen tuuletus ja ilmanvaihto niin, että homeen määrä laskee samaan kuin mitä on ulkoilmassa.
Minun edellisessä työpaikassani oli homeongelma. Eikä siinä mikään muu auttanut kuin mennä vain töihin joka päivä siihen saakka, että onnistuin saamaan uuden työpaikan. Työkaverit sairasteli ja olivat jatkuvasti sairauslomalla. Minulla ei ollut mitään niin pahoja oireita, että olisin saanut sairauslomaa, joten sinne oli vaan mentävä ja toivottava, ettei omakin terveys mene kuten työkavereilla.
Itse taisit jo vastatakin. Ei auta muu kuin oppilaitoksen vaihto, homeettomia ei taida kovin montaa olla.
Uusi Aalto ehkä vielä.
Työpaikassakin on kuin seinille puhuisi työterveyshuollossa.