Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peräpukamista ja kohdunlaskeumasta?

Vierailija
06.10.2006 |

Oisko kellään kokemusta perpukamista tai kohdunlaskeumasta? Olen 23-vuotias nainen ja synnytttänyt kaksi lasta. Nuorempi on nyt 3kk ja vanhempi pari vuotias. Tämän jälkimmäisen synnytyksen jälkeen minulla on ollut usein rasituksen (jumpan) jälkeen alamaha kipeänä. Alamahassa tuntuu myös silloin tällöin sellaista kipua aivan kun kohtu kovettuisi. Myös silloin kun vatsa on ollut löysällä alamaha on ollut kipeänä ja peräaukon seutuvilla on tuntunut painetta. Olenkin käyttänyt tällöin peräpukamiin tarkoitettua voidetta. Se on auttanut.

Rasituksen yhteydessä virtsaa myös karkailee joskus. Olen yrittänyt jumpata lantionpohjan lihaksia päivittäin, mutta näyttää, että niistä ei ainakaan kovin paljon ole vaikutusta. Esikoisen syntymän jälkeen virtsaa karkaili vain ponnistuksen yhteydessä, joka meni ajan myötä ohi.

Oisko jollain kokemusta vastaavasta?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen ison vauvan synnyttamisen seurauksena. Se ei kyllakaan aiheuta kipuja, vaan joskus tuntuu vahan inhottavalta kun emattimen suulla tuntuu moykky. Mulla on kohdunsuu viela sisapuolella (ehka pari kolme senttia) mutta se on laskeutunut silleen ' sivussa' etta ematin on ennallaan.

Kavin gynegologilla kysaisemassa pitaisko jotain tehda (asun Englannissa ja taalla ei ole mitaan jokavuotisia gynegologin tarkastuksia niinkuin Suomessa) mutta han sanoi ettei laskeuman hoitoon ole mitaan laaketieteellista syyta, se hoidetaan siina tapauksessa jos nainen itse kokee etta siita on liikaa haittaa. Mina olen siina mielessa onnekas etta olen saastynyt virtsankarkailulta. En kyllakaan pysty pysayttamaan kesken pissaamisen.

Jos sulla on virtsankarkailua, kannattaa menna laakarille, hoitokonsteja on nykyaan monia. Jos lihakset on venyneet, ei siina valttamatta auta mikaan jumppaaminen, mutta kai jotain painoja tai kuulia kayttamalla voi saada paremmat tulokset. Kohdunlaskeumaahan nykyaan voi hoitaa muillakin tavoilla kun poistolla.

Vierailija
2/3 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskeuma oli sen verran paha, että se laskeutui jo aivan ulkosynnyttimiin saakka. Virtsankarkailua mulla ei ollut. Ainoina vaivoina mulla oli inhottavan tuntuinen patti jalkojen välissä ja painontunne alapäässä.

Lääkäri kertoi yhdeksi vaihtoehdoksi korjausleikkauksen, jolloin kohtua ei olisi tarvinnut poistaa, mutta mahdollinen seuraava raskaus olisi mitätöinyt leikkaustuloksen.

Mun kohdalla päädyttiin kohdunpoistoon koska lapsilukukin on jo täynnä ja laskeuma oli sen verran paha, että myös virtsarakkoa ja peräsuolta piti nostaa takaisin paikoilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös todettu kohdunlaskeuma, raskauden loppuvaiheilla ja etenkin synnytyksen jälkeen aivan järkyttävät peräpukamat... Synnytyksen jälkeen (isokokoinen lapsi) oli vaikeuksia pidättää virtsaa, ilmavaivojen yhteydessä myös ilmeni pidätysongelmia. Kävin tutkituttamassa kun lapsi oli n. 6 kk, lääkäri totesi että asiaa aletaan varsinaisti hoitamaan vasta jos itse katson, että se vaikeuttaa niin paljon elämääni. Itse jumppasin myös lantiopohjalihaksia, saattoi ehkä auttaakin mutta varmaan aika myös tehnyt tehtävänsä: tuntuu että nyt (1,5 v. lapsen syntymästä) lihakset ja yleensä ihokudos alkaa olla normaali. Enää ei niin pahat ongelmat, tosin nykyisin täytyy kyllä useammin käydä vessassa ja jos joutuu urheillessa tms. ponnistamaan kovaa, voi vielä olla virtsankarkaamista.