Ukarainalaisia omaan kotiin
Teimme sellaisen ratkaisun, että tarjosimme tilaa omasta kodistamme ukrainalaiselle perheelle, vaikka talomme ei nyt niin suuren suuri olekaan. Lisäksi varustimme kesämökkimme siihen kuntoon, että sinnekin mahtuu pieni perhe tarvittaessa tai me itse, jos luovutammekin koko talomme ukrainalaisten käyttöön.
Sain tiedon, että luoksemme saapuu pieni perhe kohta. Vähän jännittää, miten yhteiselo samassa talossa onnistuu. Uskoisin, että kuitenkin hyvin.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tontillamme on vanha mummon mökki tyyppinen pieni talo, jota olemme vuokranneet nuorille, elämässä vähän sytjäraiteille eksyneille. Nyt mökin oltua tyhjä joitakin kuukausia tarjoamme sitä Ukrainasta pakeneville.
Olisi kiva kuulla kokemuksia vastaavasta.
Annoimme talviasuttavan mökkimme ukrainalaisten käyttöön. Se on lähellä pientä kylää ja asiallinen kaikin puolin. Nyt siellä asuu äiti, kolmen lapsen ja oman äitinsä kanssa.
Meidän naapuri laittoi pystyyn keräyksen ja lähti viemään tavaroita perille asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa, mutta asumme niin pienessä kodissa ettei meille mahdu.
Yksikin huone keittomahdollisuuksilla on hyvä apu.
Olen majoittanut kesäisin airbnb kautta kesäkäyttöön soveltuvaa pihamökkiämme järven rannalla. Tulevana kesänä varasin sen ukrainalaisten käyttöön, vaikka ei ihan talviastuttava olekaan, mutta lainaamalla talomme fasiliteettejä siellä kyllä pärjää.
Mökillämme on jo hetken asustellut pieni perhe, äiti ja kaksi lasta. Perheen isä on Ukrainassa, kuten kaikki ukrainalaiset miehet. Lapset ovat jo päässeet osallistumaan ikätasonsa mukaiseen toimintaan ja perheen äiti auttaa yrityksessämme muutaman hetken viikossa tavoitteena oppia hiukan suomea ja työtehtäiät jotta voi työllistyä oikeasti yritykseenme. Lisäksi hän tapaa muita ukrainalaisia ja osalli stuu Suomen kielen opiskelu ryhmään. Pääasia ettei jää yksinään mökille murehtimaan ja suremaan. Lapset ovat ihmeellisen joustavia ja elämänhaluisia niin kuin lapset aina ovat. Mikä ei silti tarkoita etteikö heillekin olisi jäänyt kokemastaan traumoja ja lisäksi oman isänsä poissaolo aiheuttaa ikävää ja huolta isästä.
Itseäkin huolettaa heidän asiansa ihan kuin he olisivat omaa perhettä. Näin tässä varmasti käy kaikille, jotka avaavat ovensa ja sydämensä ukrainalaisille.
Joo ei kannata liian pieneen taloon ottaa. Minäkin otin kaksiooni yhden Ukrainalaisen, mutta vedin sellaset ripulit yks päivä pönttöön ja se kesti koko päivän ja haju oli räjähtävän mätä koko kämpässä ja haju seurasi minua, niin sitten se Ukrainalainen vaan lähti pois. Sanoi vain ettei ole tälläiseen Suomityypin paskailuun tottunut Ukrainassa.
Laitoin minäkin vuokralaisen pihalle jotta Ukrainalainen perhe sai asunnon siitä. Vaikka vanha vuokralainen itki että joutuu kadulle niin kyllä se siellä pärjää mutta tämä Ukrainalaienn perhe ei pärjää kadulla.
Eikö Suomi tarjoa asuntoa jos ottaa rajojen sisäpuolelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa, mutta asumme niin pienessä kodissa ettei meille mahdu.
Yksikin huone keittomahdollisuuksilla on hyvä apu.
Olen majoittanut kesäisin airbnb kautta kesäkäyttöön soveltuvaa pihamökkiämme järven rannalla. Tulevana kesänä varasin sen ukrainalaisten käyttöön, vaikka ei ihan talviastuttava olekaan, mutta lainaamalla talomme fasiliteettejä siellä kyllä pärjää.
Mökillämme on jo hetken asustellut pieni perhe, äiti ja kaksi lasta. Perheen isä on Ukrainassa, kuten kaikki ukrainalaiset miehet. Lapset ovat jo päässeet osallistumaan ikätasonsa mukaiseen toimintaan ja perheen äiti auttaa yrityksessämme muutaman hetken viikossa tavoitteena oppia hiukan suomea ja työtehtäiät jotta voi työllistyä oikeasti yritykseenme. Lisäksi hän tapaa muita ukrainalaisia ja osalli stuu Suomen kielen opiskelu ryhmään. Pääasia ettei jää yksinään mökille murehtimaan ja suremaan. Lapset ovat ihmeellisen joustavia ja elämänhaluisia niin kuin lapset aina ovat. Mikä ei silti tarkoita etteikö heillekin olisi jäänyt kokemastaan traumoja ja lisäksi oman isänsä poissaolo aiheuttaa ikävää ja huolta isästä.
Itseäkin huolettaa heidän asiansa ihan kuin he olisivat omaa perhettä. Näin tässä varmasti käy kaikille, jotka avaavat ovensa ja sydämensä ukrainalaisille.
Tää teksti on ihan ku KV:n blogista, oma kehu haisee 🤣
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomi tarjoa asuntoa jos ottaa rajojen sisäpuolelle?
Tarjoaa, onhan täällä ollut tuhansia vuodesta 2015 lähtien, ilman papereita.