Ammatinvalinta!!!
MIkä auttaisi mua valitsemaan sellaisen ammatin, jota menisin opiskelemaan? Ja joka kiinnostaisi mua silloinkin vielä kun valmistun siihen?
Tuntuu etten oikein osaa päättää mikä mua kiinnostaisi. Vähän väliä se kiinnostus vaihtuu toiseen jne...
Kenenkään kanssa en oikein voi puhua mitään mistään koulutuksista, koska kukaan ei jaksa kuunnella mun koulujuttuja :(
Mistä siis apua ongelmaan?
Työkkärin AVO ohjelmaa olen tehnyt ja sieltä tulee aina melkein eri ala joka kiinnostaa :( Eikä mulla ole koskaan ollut mitään unelmien ammattia, johon haluaisin.
Kommentit (12)
Onko sinulla jotain harrastuksia? Minkälainen ihminen olet?
Kai sinä jotain tiedät, mikä ammatti tuntuu mielenkiintoiselta???
Tykkäätkö lapsista? Olla ihmisten kanssa tekemisissä???
Olen kyllä kiinnostunut ravitsemuskesta ja liikunnasta ja tiedänkin aika paljon just ruokavalioista yms. Mutta en ravitsemustiedettä pääse opiskelemaan kun on kaksi lasta, omakotitalo yms.
ap
Eli ihan rohkeasti vain, jos siltä tuntuu!
Tai sitten voit ajatella kaikista aloista siten, että et voi opiskella niitä, koska sulla ois töitä kotonakin.
Siitä saat jotain apuja, vaikkei sitä kirjaimellisesti kannatakaan uskoa.
Tässä linkki (poista välit):
http: //www. mol. fi/avo/
Olisikos pitkäkin matka lähimpään yliopistoon, jossa voi opiskella ravitsemustieteitä tai muuta kiinnostavaa?
Miten ois sit esim. kokki? Tai joku muu sellainen?
Mitkäs muut alat tuntuu vähäänkään kiinnostavilta?
Onko sulla mikä koulutus pohjalla?
T: 3
Musta ei siis olisi kokiksi tai muuksi sellaiseksi :(
Mulla siis matkailualan pt alla. Mutta kyseisellä tutkinnolla ei pääse yhtään mihinkään töihin, täytyisi opiskella AMK tutkinto, että ehkä sitten johonkin pääsisi. Mutta AMKssa tuo on niin kaupallista, eikä sovi mulle yhtään :(
ap
Joko teit sen työkkärin ammatinvalinnan ohjaus -testin? Se on ihan hyvä ja monipuolinen testi, voi saada uusia ajatuksia sitä tehdessä!
Täällä lähellä on yks amk, jossa voi siis opsikella melkein mitä tahansa. Mutta mulla on vaan mahdollisuutena ilta- ja monimuoto-opiskelut. Ja niitä ei montaa alaa ole :(
ap
Sieltä vaan karsimaan pois kaikki mikä ei vähääkään kiinnosta ja se mikä jää jäljelle, niin siitä sitten puntaroimaan, kiinnostaako ala, onko mahdollista työllistyä ja niin edelleen.
Itse painiskelin opiskelu/alanvaihtoasioiden parissa pari viime vuotta, kun tilanne oli se, että lasten kasvettua koululaisiksi alkoi olla hippa työelämään. Koko aikuisikäni olen tehnyt pätkätöitä työttömyysjaksojen ja kotonaolon välissä. Koulutus oli päässyt vanhentumaan, omalla alallani olisi kyllä ollut suorittavan tason työtä pilvin pimein, mutta osa-aikaisesti ja huonolla palkalla.
Itselleni ratkaisun toi paikallisen teollisuusyrityksen työllisyyskurssi, nyt olen kuukauden verran ollut töissä ja ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen valintaani.
Työvoimatoimistoon mars, sieltä saa ammatinvalinnanohjausta ja tietoa paikallisesta tarjonnasta. Oppisopimuksesta ja työllisyyskursseista myös.
että millä alalla siellä ois hyvät työllistymismahkut. Sit niistä valkkaileen, jos ois jotain mielenkiintoista.
Itse kävin aiheesta ilmaisen kurssin, voi mennä myös vaan juttelemaan. Soita ihmeessä, auttavat eteenpäin ja neuvovat koulutuksen ja työnsaannin suhteen muutenkin.