Tammenterhojen perjantai
Ja linkki eilisiin juttuihin
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8518921&p=1&tmode=1&smode…
-äitiliini ja masukki 27+3
Kommentit (27)
[color=7EC0EE]Ihania uutisia kuulin tänään; mun serkku odottaa myös vauvaa, laskettu aika toukokuussa. Nyt tulee tähän sukuun kaksi vauvaa heti peräkkäin. No edellisestä vauvasta onkin aikaa jo kohta 6 vuotta. Heiltä tuli myös hääkutsu, pitävät häät 13.1.2006. Ensin hihkuin riemusta, että ihanaa ku on hääjuhlat tiedossa (Pohjanmaalla) ja sit muistin, et me ei taideta 13.1.2007 olla ihan matkustuskunnossa :( Höh!
[color=MediumAquamarine]Tigger: Töihin paluu sujui odotusten mukaan. Aivan mielettömän kiireiset iltavuoro ja aamuvuoro nyt takana, eikä motivaatiota ole senkään vertaa kuin viime viikolla. Tänään just kirosin töissä sitä, ettei ihmisen omatunto anna periksi hakea saikkua, vaikka sitä varmasti saisin. Mulla ku ei varsinaisesti mitään vaivaa ole, jonka takia sitä kehtaisin mennä lääkäriltä ruinaamaan. No on välillä kivojakin työpäiviä... niitä odotellessa...
[color=7EC0EE]RaskausarpiGALLUP: Vielä ei ole yhtään ainoaa arpea tullut *koputtaa puuta*. Olen kyllä rasvaillut itseäni, mutta rasvailen muutenkin runsaasti. Ainakin äidilläni raskausarpia on tullut raskauksien aikana sekä pikkuveljelläni teini-iässä, joten geeneissä olisi alttius niitä saada. Itse en ole kyllä niitä saanut teini-iässä enkä nyt raskausaikanakaan, vielä.
[color=MediumAquamarine]NapaGALLUP: Ei ole myöskään napa vielä kääntynyt ulospäin. Taitaa olla sitä rasvakerrosta tuossa mahassa vielä, johon se napakin mahtuu painumaan.
[color=7EC0EE]Minulla tiedossa ilta yksin kotona. Mies lähti Turkuun hakemaan meille uutta autoa. Ihanaa, saa maata sohvalla ja katsoa telkkarista ihan mitä haluaa :) Vielä kun olisi jotain herkkuja naposteltavana. No on tuolla satsumia (ainoa raskaushimoni: satsumat).
Sulina + Papu rv 28+1
Taas on ukko reissussa ja appiukon koneella napsuttelen. Tultiin tänne saunomaan lasten kanssa, oikeastaan tää on sellainen perjantai traditio. Sauna odottaa lämmitettynä ja iltapala sen jälkeen, aah. Sitten vain kotiin nukkumaan.
Vupiille vaaleansiniset onnittelut :-)
Töissä olemisesta on ollut puhetta. Mulla alkais äippäloma 5.12. ja sitä ennen pari lomapäivää, tais olla 29.11. vika työpäivä. Nyt oon ollut saikulla kaksi viikkoa ja vielä ainakin ensi viikon. Selkä-lonkat-supparit vaivannut. Lisäksi pukannut liitoskipuja häpyluun tienoille. Tiistaina on uusi lääkäriaika ja toivon, että lääkäri on sitä mieltä etten töihin kykene (lastenhoitaja oon päiväkodissa). Jo kauppareissu saa aikaan todella epämiellyttäviä suppareita ja lantio huutaa armoa. Kumartelu ja kyykystyminen...ei toivoa. Noh, tiistaina lisää.
Raskausarpia on vaikka muille jakaa, edellisistä raskauksista tulleet ovat hyvin näkyvissä. Uusia ei (toivottavasti) ole tullut. Napa on levinnyt kokonaan, lapset sanoo että äidin napa on irronnut ;-)
Lapsille (8,7,3v) kerrottiin ultrakuvien kera n rv13. Onnessaan ovat. 4d-ultrasta saatu dvd ja pikku-ukon mojovat potkut ovat tehneet heillekin vauvan tulon konkreettisemmaksi.
Hankinnoista: täytyy tunnustautua törsääjäksi. Onneksi on palanut rahaa enemmän kirppikselle kuin uusiin tavaroihin. Vaikka neljäs lapsi on tulossa niin kaikki on ollut hankintalistalla (paitsi vaunut oli tallessa). Ehdittiin myydä / lahjoitella kaikki pois kolmosen jälkeen. Oikeastaan hoitopöytä, sekin käytetty, on vielä puolitiessään. Ollaan ostamassa äitini työkaverilta sellasta lipastomallista hoitopöytää. Mulla selkä ei kestänyt viimeksikään sängyllä ym vaihtamista.Ja lipastoon saa sitten vaatteet ja vaipat. Parvekevaunuja olen myös ajatellut, mut sit melkein olisi listalle lisättävä itkuhälytinkin. Semmonen pitkän tähtäimen hankinta tehtiin tänään kun ostettiin pinsessalle uusi turvaistuin, joka siirtyy pikku-ukolle kun vauvakaukalo jää pieneksi. Pinsessalle riittänee sitten jo koroke.
Kelan paprut on lähetetty töistä (palkanlaskijan kautta) kelaan jo 22.9. mut vieläkään ei ollu kelan sivuilla mainintaa et olis vastaanotettu?!?
( . ) tuli jo tuossa aiemmin mainittua että vaivat jatkuu. Tänä aamuna kävin sokerirasituksessa, mutta tuloksia ei kuulemma koneelle oltu laitettu kolmeen mennessä niin neuvolatäti käski soittaa maanantaina uudestaan. Sen verran tiedän et paastoarvo oli 4,4.
Nyt valmistautumaan saunaan!
Sunmom ja pikku-ukko rv25+5
huomisesta tulee varmasti mukava päivä:)toivottavasti ei satais huomenna kun nyt on melkei joka päivä tullu vettä,ja se vetää olon tosi matalax tuntuu että sillon ei mikään onnistu:(on se kyllä hyvä kun Jennalla on toi mustasukkasuus loppunu kokonaan ja nyt he leikkivät yhdessä paitsi välillä tulee leluista kinaa..Janette on jo osannu kontata 1.5kk ja kovasti myös yrittää tukea vaste nousta seisomaan..me kerrottiin jo sillon tytöille tulevasta vauvasta kun testi näytti plussaa,vaikka eihän he vielä sitä ymmärtäneet mut nyt toi Jenna ymmärtää jo jonkun verran asian päälle ja välillä on taputtanu mun mahaa ja sanoo aina että äitillä on vauva ja sitte perään että Jennallakin on vauva,tarkottaa hänen nukkeaan:)
mansemamma ja masukki 27+2
[color=darkviolet]Ensin penkasin monta kaappia läpi ja kerkesin jo tuskastua/hermostua jne, ku tuulipökiä ei löytyny vielkää mistään. Sit ne tuli ihan " väärästä" kaapista tosta noin vaan vastaan :O Päästiin siis kävelylle. Mut en siittä nauttinu koko matkaa, ku masu pingottu palloksi ja ahisti. Yritin lyllertää akan ja ukon perässä. Sit helpotti, ku kavereitten porinoille pysähyttiin. Mut kotimatka taas. .
Ei silti piristi olla ulkona :) Nyt join ansaitut lättysumpit :b ja uuniin laiton tulet. Ukko meinas, ett sit ku pakkaset tulee niin laitetaan lämmitys päälle. No, saapa nähä. Viime vuonna ukkoo alko mua ennen paleleen ;)
[color=blue]Mellum [color=violet]laitas piimälimpun resepti kiertoon :)
[color=blue]Sinda [color=maroon]yritä tosiaan aatella, että oot tosi onnekas, ku sait tuon paikan :) se voi tuua helpotusta + tietty nuo tilit ;) kuten sanoit.
Lähetetään kaikki täältä sun papalle parantavia säteitä ja voimia jaksaa taistella keuhkokuumetta vastaan.
[color=darkviolet]Mulle selvis tänään muuten Kelalla käydessä, että -rahakausi alkaa 18 joulukuuta. Saa nähä pitääkö mun viel heinäkuun tilistä ilmottaa niille, ku olin kai vähä " vajaan" liitteen laittanu mukaan. Pitänee viiä varmuuen vuoksi, ku sen verran monta kokemusta taisteluista etten nyt jaksais :/
Hiljasta :) puut vaan välillä poksahtelee uunissa. Ukko meni akan kans käymään niillä kotona. Kaupassa pitäs käyä, mut kerkeepä tässä. Eikä kyllä uunia voiskaa jättää yksin.
Pitäsköhän käpertyä sohvalle. Telkusta ei taia tosin tähän aikaan näkyä yhtään mittää. Jos menis tekeen voileivän. .
Tänään on ollut tosi vetämätön päivä. Johtuiskohan osittain siitä että aamusta särki päätä. Olo oli kuin krapulassa. Jouduin eilen ottaa panadolia ja panacodia mun alavatsakipuun, viiltelyyn kohdunsuulla sekä supistuksiin. Ne ei levossa rauhoittuneet ollenkaan ja soitinkin sit sairaalaan. Komensivat heti Naistenklinikalle tarkastukseen. Siellä sit illalla makasin käyrällä ja nopeasti pääsin lääkärintarkastukseen...
Ja voi että mua vieläkin raivostuttaa!!!!!!!!!
Nuori naislääkäri oli sitä mieltä et voiko olla noin kipeä alavatsa ja jospa viiltelyt kohdunsuulla onkin vain vauvanpotkuja. Sanoin et kyllä tiedän miltä vauvanpotkut tuntuu kohdunsuulla ja esim virtsarakkoon. Se ei mun mielestä tunnu viiltavältä kivulta! Ja niistä supistuksista tuumas et jospa mä olen vain aikaisemmissa raskauksissa päässyt liian helpolla ilman supistuksia enkä nyt oikein tietäis mitä supistus on!!!!! Voi jumal.....a!!!!!!!!!! Mulla on kaikissa raskauksissa ollut suppareita, harjoitussellaisia ja kivuttomia, todellakaan ei mitään tällaista mitä on ollut viimeisen kuukauden aikana. Näitä tällaisia on ollut vasta ihan kahden viimeisen viikon aikana ennen synnytystä.
Se nainen lyttäs mut aivan täysin!!!
Ja se painontunne jalkovälissä kun tuntuu ettei pysty kävelee. Ei sitä pitäis tässä vaiheessa vielä olla?! No siihen tokas et käytä tukivyötä; kolmatta kun odotat niin se painaa helpommin alas. Okei, voi olla totta mutta eilen en pystyny pitää edes mitään vaatetta mahan päällä saati tukivyötä kun sattu niin kovin.
Ultras pikaiseen ja sai vauvan painoarvioksi 100g vähemmän mitä ti-iltana se yksityinen perinatologi! Ja oli sitä mieltä et mulla ei ole kohdunsuu yhtään auki eikä siellä ole sitä Funnelingiä.Kumos totaalisesti sen erikoislääkärin lausunnon! Sairasloman tarpeellisuudesta oli onneks yhtä mieltä. Ehkä kuulemma mulla vaan stressiä ja supistukset johtuu siitä.
Mitä mieltä olette? Kumpaa pitäisi uskoa? Erikoislääkäriä joka ultras 4D:llä ja tavallisella tunnin ajan ja teki lisäksi ultralla alatutkimuksen ja vastaanotto kesti yhteensä 1.5t. Vai tätä sairaalalääkäriä Naistenklinikalla joka vajaassa vartissa tutki pikaisesti? Jotenkin itse haluisin uskoa ennemmin sitä erikoislääkäriä.. Anyway, supistuksia tullut tänäänkin runsaasti, kipeitä sekä kivuttomia.
Sorry tämä vuodatus mutta kun ärsyttää niin paljon nuo toisistaan poikkeavat mielipiteet sekä eilisen lääkärin asenne!!!!
Sit tuosta funneling-termistä haluisin kysyä? Kyselin tuosta synnytysasiaa- puolella jo siitä mutten ole vielä saanu vastauksia. Googlesta en löytänyt asiasta juuri mitään enkä oikein muualtakaan. Se tarkoittaa kohdunsuulla sellaista tiimalasin näköistä avautumista. Kohdunkaulaa mulla se normaalit 3cm jäljellä. Ä-kortissa on termit oe ja oi (erikoislääkäriltä) kohdassa missä rastit kohdunkaulasta ja kohdunsuusta. Mitä nuo termit ovatkaan ja onko kellään teistä Terhot ollut koskaan tuollaista " funneling" tässä vaiheessa? Ti:n lääkärin mielestä tosiaan kaikin tavoin pitää olla nyt rauhassa ettei tilanne lähtis etenemään ja vauva pysyis sisällä ainakin rv30asti...
Ja tietty nyt kun hissuttelen täällä kotona niin helmikuun alussa olenkin synnytyksen käynnistyksessä vaikka paikat oliskin olleet auki näiltä viikoilta. =)
Ardisia: laitoin sulle sähköpostia! Toivottavasti lapset paranee pian ja et ite saa tautia!
Jotain piti vielä kirjoittaa mutten muistakaan enää. Eikun takas sohvalle...
Mukavaa perjantai-illan jatkoa!
t. H ja Iines 25+6
huh, tulipa tänään kaupungilla käveltyä! mut sainpa ostettua simppikselle vähän vaatteitakin... jahas, mitäs täällä on tänään tapahtunut..
marian flunssa se ei ota helpottaakseen. HÖH!
hankintagallup: sänky, vaunut, hoitopöytä, itkuhälytin, sitteri, kaukalo hommattu. eli kaikki pitää hommata kun ekaa ootellaan. patjaa jne vielä puuttuu.
mammami@ ja muut: ootteko huomannut et esim joku tietty ruoka tai juoma pahentaa närästystä? mä oon tällä viikolla huomannut että omput, mandariini ainakin olleet tuossa mielessä pahoja. harmi sinänsä kun mandariineja voisin syyä kilotolkulla. kahvista mulle ei tuu ongelmaa, kun en oo koskaan oppinut kahvia juomaan.
ardisiallekkin tautia pukkaa. taas HÖH!
sinda: no varmaan ärsyttää tehdä töitä kun oli jol valmistautunut oleileen. mut kuten muutkin on sanonut niin eiköhän tuo palkkakin ihan kivalta tunnu. ja toisaalta nyt pääset tutustuun uuteen työpaikkan, sit oot äippälomalla ja sit kuitenkin palaat jo tuttuun paikkaan kun töihin meet. eli silloin ei tartte ihan niin paljon siitä paikasta stressaa...
sulina: juu, eikö oo kiva kun pikkuselle tulee samanikäisiä kavereita. mullahan on veljen perheeseen tulossa pikkunen huhtikuussa:) eiköhän se työmotivaatio viel jostain löydy;)
hermione: onpa sulla ollut ilta! kyllä mäkin enempi tuohon yksityislääkäriin luottasin. toivottavasti vointisi nyt vain rauhottuisi ja vauveli pysyisi yksiössään nauttimassa omasta rauhastaan vielä jokusen viikon! tylsää kyllä kun lääkäri epäillyt et erotatko liikkeitä ja kipua toisistaan, tunnistatko suppareita jne... :(
nyt on ikävä tunne tuolla alhaalla kun tänään tullut käveltyy. taitaa ilta mennä miehuksen kainalossa sohvalla. saas nähdä tuleeko viikonloppuna kirjoiteltua, kun nyt monena viikonloppuna oon kyllä juttuja lukenut, mutten silti itte oo jaksanut kirjottaa. eli jos en huomenna palaa, niin viikonloput kaikille!
tigru ja simppis 28
[color=teal][b]Voihan kökköjen kökkö!![/b] Juuri kun eilen kerroin että mulle oli viimeiset viikot töissä yhtä tervanjuontia ja 8 viikkoa pidin malttamattomana aamukampaa, niin enköhän joudu vielä töihin!!! Suoraan sanottuna v****tuttaa aivan kamalasti, mutta ei auta. Kyse on siis siitä uudesta virasta, jonka sain vaikka olen raskaana. Luulin että en ehdi siellä aloittaa kun vasta äippäloman jälkeen, mutta nyt selvisi että laillisesti voin olla töissä irtisanomisajalla ja ottaa siis sen viran vastaan vaikka irtisanomisaika ei vielä ole kulunut loppuun. No, olisin
ilmoittaa että en halua tulla ennen äitiyslomaa enää töihin, mutta ajattelin olla reilu ja lojaali kun tekivät niin hienon jutun että antoivat viran tällaiselle möhömahalle. Kun niillä on kuulemma mahdoton pula työntekijästä ja eivät voi muitakaan tähän hätään ottaa, ennen kuin ilmoitan ottavani viran vastaan. Mua masentaa kovin ajatus vielä töihin paluusta kun henkisesti asennoiduin siihen että saan olla nyt kotona. MUTTA, yritän ajatella positiivisesti että 5 viikkoa menee nopsaan uutta työtä opetellessa ja saan irtisanomisajalla työskennellessä kaksi palkkaa, siis vanhasta paikasta (olen sieltä virallisesti lomalla irtisanomisajan) ja tästä uudesta. Ehkä se lohduttaa sitten marraskuussa kun tulee kaksi täyttä tiliä ja sittenhän jään ihan kunnon lomalle. Ensi viiikon olen vielä kuitenkin kotona ja aloitan uudessa virassa 16.10. Sitten 17.11. jään äitiyslomalle, huoh.
[b]Hankinta-G[/b], meillä ei siis ole mitään kun esikoinen tulossa. Vaatteita olen saanut jonkin verran " kiertoon" kavereilta. Hankkimatta on vielä kaikki isot hankinnat. Ostamme Emmaljungan Duo Edge yhdistelmävaunut ja Gracon turvakaukalon. Aiemmin haaveilin siitä Auto Babystä, mutta nyt on tullut uusi malli joku Logico S, paranneltu versio tuosta autobabystä. Ensi viikolla tulee Lastentarvikkeseen, pitää lähteä tsekkaamaan. Pinnasänky ja hoitopöytä hankitaan joko uutena, jos löydetään oikeaa sävyä (tummanruskea) tai sitten käytettynä ja maalataan. Siinäpä ne suurimmat.
Hoitopöydästä sen verran että se on pakko hankkia, kun pituutta löytyy 170 cm ja mulla on lantiorangassa 2 välilevyn pullistumaa ja yksi kuluma nikamavälissä. Tällä selällä ei kumarrella yhtään mihinkään, vaikka vaipat helposti saisi vaihdettua sängylläkin, tiedän. Samasta syystä joudumme hankkimaan ammeelle jalat ja Emmaljungat valittiin mm. siitäkin syystä että teleskooppiaisan saa niin pitkäksi. Tavallisilla työntöaisoilla potkin koko ajan taka-akseliin tai sitten saa kävellä etukenossa, testattu on :)
Pitää lähteä tarkistamaan Kelan sivuilta mikä on hakemuksen tilanne. Tympii niin tuo odottamaton töihinpaluu, että aivan harmaaksi vetää mielen...
[b]Zatu[/b], juu vuodeosastot ei oo mitään kivoja paikkoja raskaanaollessa (eikä muutenkaan). Kävin pappaa katsomassa pari päivää sitten (sai aivoinfarktin ja keuhkokuume nousussa jo kolmatta kertaa putkeen) ja vaikka muuten olen ollut tosi positiivinen ja hyväntuulinen, sinä iltana itkin koko illan :(
Mut hyviä viikonloppuja kaikille!
[b]Sinda & Nipsu rv 24+6[/b]