Eihän puolison tulot vaikuta työkyvyttömyyseläkkeeseen?
Muutin joku aika sitten miesystäväni luo ja nyt hänelle tuli selvityspyyntö kelasta, kun hokasivat, että asun hänen kanssaan.
En edes tiennyt, että mies on hakenut osa-aikaista työkyvyttömyyseläkettä. Asumistukea ei saa. Joten miten minun asuminen tai tulot vaikuttaa, vai vaikuttaako mitenkään?
Kommentit (20)
Kansaneläkkeeseen ainakin tulee puolisokorotus jos on puoliso. Ei se muuten vaikuta.
Jos eläkkeen maksaa työeläkeyhtiö, niin ei vaikuta. Kelan maksamasta eläkkeestä en tiedä.
Ei vaikuta vaikka olisi kokoaikaeläkkeellä, jos työeläkeyhtiö maksaa eläkkeen.
Ei ainakaan minulla ole vaikuttanut.
Työkyvyttömyyseläke määräytyi omien tulojen perusteella.
Puolisoon eläkkeeni vaikuttaa vain siten, että myös hän saa verotuksessa invalidivähennyksen.
(Työkyvyttömyyseläke oikeuttaa verotuksessa invalidivähennykseen ja se myönnetään myös puolisolle)
Mies on yrittäjä ja maksanut aina minimin eläkemaksuja, joten ei tule saamaan työeläkettä. Omaisuutta on kyllä sen verran, että pärjäisi ilman tuota eläkettäkin.
Ja siihen näköjään se vaikuttaa, että olen yleensäkin olemassa. Kiitos teille.
Ap.
Ei yhteisasuminen eläkkeeseen vaikuta, mutta jos jompikumpi on saanut asumistukea, siihen vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläkkeeseen ainakin tulee puolisokorotus jos on puoliso. Ei se muuten vaikuta.
Ja mikäs tässä faktassa on vikana? Olen itse saanut puolisokorotusta kansaneläkkeeseen niin totta helvetissä tiedän tämän asian!
Vierailija kirjoitti:
Ei yhteisasuminen eläkkeeseen vaikuta, mutta jos jompikumpi on saanut asumistukea, siihen vaikuttaa.
tämän takia toisen kannattaa ilmoittautua asunnottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mies on yrittäjä ja maksanut aina minimin eläkemaksuja, joten ei tule saamaan työeläkettä. Omaisuutta on kyllä sen verran, että pärjäisi ilman tuota eläkettäkin.
Ja siihen näköjään se vaikuttaa, että olen yleensäkin olemassa. Kiitos teille.
Ap.
Kelan sivuilla on laskureita, joten eiköhän tuokin selviä sieltä. Kannattaa käydä katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikäs tässä faktassa on vikana? Olen itse saanut puolisokorotusta kansaneläkkeeseen niin totta helvetissä tiedän tämän asian!
Onko joku muuta tässä väittänyt vai mistä hermostuit?
Ja kun kyseessä on osatyökyvyttömyyseläke, niin eläkettä saa vaan puolet. Mun arvo on siis 36,40e/kk =)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää alanuolien laittajat jotka laittaa alanuolen faktoille. Eli tietysti valehteluun pyrkiminen ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää alanuolien laittajat jotka laittaa alanuolen faktoille. Eli tietysti valehteluun pyrkiminen ärsyttää.
Tällä hetkellä kommentissasi on yksi ainoa alanuoli. Se voi olla myös virheklikkaus. Ei noista kannata välittää.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke määräytyi omien tulojen perusteella.Puolisoon eläkkeeni vaikuttaa vain siten, että myös hän saa verotuksessa invalidivähennyksen.
(Työkyvyttömyyseläke oikeuttaa verotuksessa invalidivähennykseen ja se myönnetään myös puolisolle)
Ainoastaan se joka teistä on invalidi saa invalidivähennyksen verotuksessa, sen voi toki siirtää puolisolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke määräytyi omien tulojen perusteella.Puolisoon eläkkeeni vaikuttaa vain siten, että myös hän saa verotuksessa invalidivähennyksen.
(Työkyvyttömyyseläke oikeuttaa verotuksessa invalidivähennykseen ja se myönnetään myös puolisolle)Ainoastaan se joka teistä on invalidi saa invalidivähennyksen verotuksessa, sen voi toki siirtää puolisolle.
Puoliso saa invalidivähennyksen verotukseen myös silloin, kun itse on työkyvyttömyyseläkkeellä, joko osittaisella tai kokonaisella. Sitä varten ei tarvitse olla invalidi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä kommentissasi on yksi ainoa alanuoli. Se voi olla myös virheklikkaus. Ei noista kannata välittää.
Voihan se niinkin olla, mutta meillä on tuhansia suomalaisia eläkeläisiä jotka ei saa kaikkia eläkkeitään eikä tukiaan, koska on ilkeämielisiä ihmisiä jotka panttaavat tietoa eläkkeistä tai valehtelevat oikeuksista niihin. Pienellä työeläkkeellä eläjät ei osaa hakea kansaneläkettä eikä takuueläkettä, ei osata hakea asumistukea, ei puoliso eikä lapsikorotuksia. Välillä Kela metsästää näitä ihmisiä, mutta ei niin pitäisi olla.
Ei ole mitään puolisokorotusta. Puolison olemassa olo VÄHENTÄÄ kansaneläkettä.
"Kansaneläkkeen täysi määrä on 679,50 euroa kuukaudessa. Jos olet avio- tai avoliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa, määrä on 606,65 euroa."
Vierailija kirjoitti:
Ei tule, vaan puolisovähennys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se niinkin olla, mutta meillä on tuhansia suomalaisia eläkeläisiä jotka ei saa kaikkia eläkkeitään eikä tukiaan, koska on ilkeämielisiä ihmisiä jotka panttaavat tietoa eläkkeistä tai valehtelevat oikeuksista niihin. Pienellä työeläkkeellä eläjät ei osaa hakea kansaneläkettä eikä takuueläkettä, ei osata hakea asumistukea, ei puoliso eikä lapsikorotuksia. Välillä Kela metsästää näitä ihmisiä, mutta ei niin pitäisi olla.
Jos malttaa odottaa puolisen tuntia, niin joku tulee kyllä korjaamaan väärän tiedon. Sitä virheellistä peukutusta voi kommentoida itsekin, mutta senkin voi tehdä asiallisesti ilman kiroilua.
Yksin asuvan ja parisuhteessa asuvan kansaneläkkeen määrät ovat vähän erit. Mahtaako päteä myös eläkelaitosten eläkkeisiin tämä?
https://www.kela.fi/kansanelake-maara-ja-maksaminen