Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuullostaako normaalilta 8-vuotiaan pojan käytökseltä...

05.10.2006 |

...vai pitäisikö olla huolissaan;

Poika on noin viikon verran ollut itkuinen, ruoka ei maita ja maha on joka päivä kipeä. Muutenkin vaikuttaa, ettei kaikki olisi kunnossa pojalla henkisesti tai fyysisesti..

Olen kysellyt koulusta, kavereista ja muista pojan elämään vaikuttavista jutuista, mutta mitään erilaista ei ole ilmennyt.

Ei kuulemma kiusata koulussa, ei salaile esim. mitään tekosiaan, kukaan ei ole tehnyt pojalle mitään mistä hän ei uskaltaisi kertoa....

Lääkäriin tietysti mennään, jos mahakivut ei hellitä, mutta ajattelin, että voisiko tämä johtua jostain ikäkaudesta tms.?

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta?

Miten asia hoitui?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Eikä mikään " ikäkausi" selitä noinkin pitkää itkuisuutta, ruokahaluttomuutta ja mahakipua.

Oletko kysynyt opettejalta, minkälainen poika on ollut koulussa?

Jotenkin silti tuntuu, että pojan käytöksen takana on jotain...

Vierailija
2/4 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin 8-vuotiaalla on ollut vaikea syksy, kiukuttelua läksyistä, pahantuulisuutta, väsymystä, mutta on ollut helppo nähdä mistä kaikki johtuu. Koulu on tuntunut hänestä vaikeammalta kuin viime vuonna ja jonkinlainen itsenäistymiskamppailukin taitaa olla meneillään. Lisäksi yhden kaverin kanssa on ollut vähän kahnauksia. Minä muuten kyllä kuulin noista kaveririidoista vasta pojan opettajalta, poika itse ei ollut niistä puhunut mitään, vaikka yritän joka päivä jutella hänen kanssaan päivän tapahtumista.

Tämä tuntuu minusta taas vaikealta iältä, kun lapsi on jo niin iso että ei halua jakaa kaikkea meidän vanhempien kanssa, ja kuitenkin hän niin selvästi vielä tarvitsee meitä eikä osaa setviä ongelmiaan yksin. Viime vuonna poika oli vielä pieni ja puhui paljon enemmän kaverisuhteistaan minun kanssani, nyt kaikki on vaan ¿ihan hyvin¿. Ja vaikka kuinka sanon, että äidille ja isälle voi kertoa ihan kaiken, niin pakollahan niitä asioita ei ulos saa. Täytynee siis vaan olla tuntosarvet tarkkana ja yrittää pitää luottamsuta yllä, ja toivoa että poika kuitenkin kertoo, jos jokin on todella vialla.

Teillä kuulostaa siltä, että kyse voi olla jostain fyysisestäkin, kun on sekä syömättömyyttä että vatsakipua. Menisin kyllä aika pian lääkäriin selvittelemään laktoosiasiat, keliakiat sun muut. Voisitte myös yrittää viettää kunnolla aikaa yhdessä (ilman sisaruksia, jos sellaisia on) jotain puuhastellen, pelaillen tms. Meidän pojan kanssa olen huomannut, että mikään puolen tunnin keskustelu ei vielä riitä luomaan sitä yhteyttä, vaan helpommin asiat selviää vaikka pitkällä kävelylenkillä jutustellessa. Pelkkä ikäkausi ei itkuisuutta ja mahakipuja selitä, kyllä siellä jotain vaivaa on taustalla, henkistä tai fyysistä. Mutta ei välttämättä mitään vakavaa tai epänormaalia, vaan sinänsä ihan pientä ongelmaa joka selviää kyllä selvittämällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta noiden vatsakipujen taustalla voi olla kyllä ihan fyysinenkin syy. Ihan ensiksi kokeilisin olla kaksi päivää kokonaan ilman maitoa ja maitotuotteita. Tämä on tosi helppo kokeilu toteutettavaksi ihan ominpäin esimerkiksi kotona viikonlopun aikana. Jos vaivojen syynä on laktoosi-intoleranssi tai joku muu maidosta johtuva juttu, olo hyvin todennäköisesti paranee jo noiden kahden päivän aikana.

Pitempiaikaisia dieettejä ei tietenkään pidä toteuttaa ilman lääkärin ohjeita, mutta kahdessa päivässä ei vielä ehdi syntyä puutostiloja.

Vierailija
4/4 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xep:

Meillä taas (ainakin minusta) toka luokka on alkanut huomattavasti paremmin, kun eka luokka, joka olikin aikamoista kamppailua..

Toki poika vieläkin välillä kiukkuaa läksyjen teon kanssa ja on väsyneempi, mutta tuntuu opit koulussa menevän kuitenkin paremmin perille kuin ekalla.

Olen herännyt ehkä hiukan myöhässä pojan kiukutteluihin, kun olen vasta älynnyt, että minun pikkupojastani onkin yhtäkkiä tullut jo omilla ajatuksilla ja mielipiteillä varustettu miehen alku! Toki lapsi kiukuttelee, jos joku koko ajan vieressä määrää ja käskee, kun olisi jo omiakin mielipiteitä ja kyky ajatella ja toimia itse!

(tämä meni nyt asian vierestä!)

Tuota jonkun mainitsemaa laktoosi-diettiä ajattelin kokeilla.

Minulla on itselläni ollut ala-asteikäisenä selittämätöntä mahakipua lähes päivittäin, mutta ne menivät itsestään ohi..

Pikkuveli pojalla on ja helmikuussa tulossa toinen, mutta ainakin tähän asti esikko on ollut mielissään tulevasta vauvasta ja useasti silittelee mahaa ja juttelee vauvalle.

Voihan se tietysti olla, että poika kokee kuitenkin jäävänsä taka-alalle vauvan tullessa.. täytyypä ottaa sekin asia puheeksi!

Olisin kouluun jo soittanutkin, mutta pojan opettaja on niin " ympäripyöreä" , etten usko hänen osaavan kertoa minulle mitään mikä valaisisi tätä asiaa..

(Opettajan " ympäripyöreydellä tarkoitan sitä, että olen muissakin asioissa yrittänyt puhua ja kysellä kouluun liittyvistä asioista, enkä ole ollut keskustelun jälkeen yhtään viisaampi.)

Toki alan asiaa selvittää joka taholta jos käytökseen ja mahakipuun liittyy jotain henkistä!

Yritän järjestää meille kahdenkeskistä aikaa jos asia lähtisi sitä kautta aukeamaan!

Kiitos vielä vastauksista!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme