Looking for sister wife - vs - looking for brother husband
Minkähän takia amerikkalaisissa polygamia-ohjelmissa etsitään perheeseen aina toista vaimoa, ei toista miestä. "Brother husband" -käsitettä ei taida edes olla olemassa.
Yksi selitys on esim. lasten siittyminen. Jos nainen tulisi raskaaksi ja olisi kaksi isämahdollisuutta, täytyisi mennä dna-testeihin. Sen takia ennen vanhaan naisen uskollisuus avioliitossa olikin niin tärkeää, kun lapsen isää oli siihen aikaan mahdoton luotettavasti vahvistaa. Naisen äitiyttä ei tarvitse sillä lailla kyseenalaistaa. :)
Muita selityksiä?
Toki sellaisiakin perheitä on, joissa on kaksi miestä ja yksi vaimo, mutta näitä ei etsitä ohjelmissa, ne muodostuvat itsestään. Ja ovat yleensä nuorempaa polvea.
Kommentit (5)
Kyllä esim Intian maaseudulla on kyliä, joissa perheen veljeksillä on yhteinen vaimo, kun suvulla ei ole varaa useampiin myötäjäsiiin. Eli ei tuokaan malli varsinaisesti naisen eduksi ole.
Jotenkin vain nuo amerikkalaiset polygaamiset liitot näissä ohjelmissa vaikuttavat falskeilta. Herää kysymys, mitä oikein haetaan, kun eka vaimo jää kyynelehtimään, kun mies lähtee treffeille toisen kanssa.
Myös mietin ihan bakteeriflooraa. Jos saman miehen kanssa kaksi naista säännöllisesti, vaginoiden bakteeristo jaetaan. Yäk.
Sister wives -ohjelmassa, jossa tällä Kodylla on neljä vaimoa, naisten ja Kodyn elämänsisältö tuntuu muodostuvan niiden ongelmien käsittelemisestä, joita tämä suhdehimmeli aiheuttaa.
Mietin myös, vanhenevan miehen vaimona, miten mies jaksaa kuusissakymmenissä tyydyttää seksuaalisesti neljä vaimoa, kun yhdessäkin on tekemistä, eikä viagraa voi kovin popsia.
Vierailija kirjoitti:
Niissä kulttuureissa, joissa polyandriaa laajemmin harjoitetaan, ei yleensä pidetä biologista vanhemmiutta kovin tärkeänä. Aika moniss akuottuureissa se on toisarvoista. Siksi mitään dna-testejå ei tarvita: lapset kuuluvat sille, kenelle avioon mentäessä on sovittu (ja yllättävän usein se on joku isoäiti). Samalla tavalla voi joissain kulttuureissa esim biologisesti nainen voi ottaa miehen sosiaalisen roolin, mennä naimisiin ja tulla isäksi kun hänen vaimonsa saa lapsen.lapsi sitten pitää huolta isänpuolisista isovanhemmistaan, kuten kulttuuriin kuuluu. Lapsen biologinen alkuperä ei kiinnosta ketään . (Tämähän on antropologian peruskurssikamaa - käsitys biologisen perimän ylen suuresta merkityksestä ei ole mitenkään universaali).
Niin, puhut nyt alkuperäiskulttuureista, mutta jos katsotaan teollista jälkimodernia maailmaa, niin täällä ei ole enää samanlaisia syitä jakaa naista tai miestä kuin jossain aivan toisenlaisissa olosuhteissa elävällä kansalla, jossa sinnitellään ilman muuta sosiaaliturvaa kuin perhe- ja sukurakenteet.
Uskoisin myös, että biologisen perimän merkitys kulttuurissa alkaa kasvaa siinä vaiheessa, kun omaisuutta alkaa karttua tietyille yksilöille ja suvuille. Esimerkiksi maan siirtyminen jälkeläisille on tärkeää maanviljelyskulttuureissa. Jossain keräilijäheimossa, joka elää kirjaimellisesti kädestä suuhun, tilanne on toinen. Vai mitä sanoo antropologian peruskurssi? :)
Mulla on sellainen muistikuva, että tyynenmeren paratiisisaarilla nimenomaan naisilla on monta rakastajaa. Toki polyamoriastakin löytyy miehiä jotka kiihottuvat siitä, kun pääsevät muitten miesten liukkaille.
Niissä kulttuureissa, joissa polyandriaa laajemmin harjoitetaan, ei yleensä pidetä biologista vanhemmiutta kovin tärkeänä. Aika moniss akuottuureissa se on toisarvoista. Siksi mitään dna-testejå ei tarvita: lapset kuuluvat sille, kenelle avioon mentäessä on sovittu (ja yllättävän usein se on joku isoäiti). Samalla tavalla voi joissain kulttuureissa esim biologisesti nainen voi ottaa miehen sosiaalisen roolin, mennä naimisiin ja tulla isäksi kun hänen vaimonsa saa lapsen.lapsi sitten pitää huolta isänpuolisista isovanhemmistaan, kuten kulttuuriin kuuluu. Lapsen biologinen alkuperä ei kiinnosta ketään . (Tämähän on antropologian peruskurssikamaa - käsitys biologisen perimän ylen suuresta merkityksestä ei ole mitenkään universaali).