Tavaran karsiminen vinkkejä
Tää tavaraähky on jotain hirveää.
Millekään ei ole paikkaa, eikä mitään löydä mistään.
Olen ollut himoshoppaaja, mutta nyt olen puoli vuotta ollut tavaraostolakossa, eli lisää ei ole tullut.
Mutta en pysty luopumaan nyt kotona olevista tavaroista. Aina mietin että kyllä sitä voi vielä joskus tarvita. Enkä saa heitettyä mitään pois.
Antakaa jotain vinkkejä miten voisin luopua turhista tavaroista.
Kommentit (23)
Laita tunteet sivuun tavaroita karsittaessa.
Käytä konmari menetelmää ja kysy jokaisen tavaran kohdalla että tuottaako se iloa, jos ei niin kylmästi pois nurkista vaan.
Hamstraushan tuo on jos mistään ei voi luopua. Apua löytynee netistä.
Voisiko ammattijärjestäjä tai joku ystäväsi tulla auttamaan.
Itse selvisin tavarakaaoksesta kun kaverin kanssa raivattiin kaikkee roinaa pois varmaan 20 jätesäkillistä meni kiertoon tai roskiin.
Yksin tavaran raivaaminen on lähes mahdoton tehtävä!
Jää työttömäksi. Silloin ei ole rahaa ostaa turhaa tavaraa!
Tyydy siihen ettei sitä tavaraa tule lisää ja anna olemassa olevan olla. Jos säilytys on ongelma, osta vielä sen verran että muutaman ison muovisen säilytyslaatikon hommaat. Säilöt niihin ne nyt turhalta tuntuvat tavarat ja kun aikaa on kulunut riittävästi, arvioit uudelleen jatkatko säilyttämistä vai laitatko kierrätykseen.
Ei siitä olemassa olevasta tavarasta kannata hankkiutua eroon väkisin ja pelkän karsimisen ilosta, tärkeintä on ettei roinaa haali lisää!
Vierailija kirjoitti:
Laita tunteet sivuun tavaroita karsittaessa.
Käytä konmari menetelmää ja kysy jokaisen tavaran kohdalla että tuottaako se iloa, jos ei niin kylmästi pois nurkista vaan.
Ristiriitainen neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Jää työttömäksi. Silloin ei ole rahaa ostaa turhaa tavaraa!
Toisaalta totta, mutta en kyllä työpaikastani halua luopua.
Ja en enää ostele kylläkään.
Kerää kaikki ehjä yhteen kasaan ja rikkinäinen toiseen.
Risat suoraan roskiin.
Lajittele ehjät mitä pidät itse, mitä voi myydä ja mitä antaa pois.
Ukrainalaisille kerätään nyt ihan kaikkea mahdollista. Joten näihin keräyksiin kannattaa osallistua, jos on mahdollista.
Sodan ja pula-ajan ajatusmallit ovat periytyneet myös jälkipolville.
"Mitään ei saa heittää pois ja kaikki pitää säästää".
Pula-aikana oli pulaa kaikesta, mutta muista että esim ne vohveliraudat ja koristekrääsä eivät sinua pelasta pula-aikana.
Vaatteet ovat tarpeellisia,mutta niitäkin voi olla liikaa.
Ajattele että jos joudut lähtemään vaikka evakkoon niin tavarat eivät tule mukanasi evakkoon. Tavara ei tuo todellista turvallisuutta. Muista se!
Vähennä ostamista, se on parasta konmaritusta.
Helppo on sanoa että lahjoita ja laita kiertoon, mutta nykyään tavallista tavaraa on olemassa niin paljon ettei ne mihinkään kelpaa.
Enemmän vaikeaa kun luopua tavarasta on laittaa se ehjänä roskikseen. Ei kelpaa huonekalut, ei äänilevyt, ei kasetit, ei koristeet, ei kirjat, ei lelut jne.
Mieti jokaisen tavaran kohdalla oletko edes tarvinnut oikeasti koskaan. Miksi olet ostanut ja mitä nämä tavarat ovat?
Itse olen karsinut paljon pois kaikkea. Muutot olleet hyviä hetkiä hävittää rojua. Nykyisin on siistiä ja tilavaa. Vaatehuoneessakin on lattiatila vapaana. Yleensä kun sekin ollut täynnä laatikoita, pusseja, rojua. Kaikki mahtuu kaappeihin ja minulla on pari yläkaappia täysin tyhjänä.
Laita ylimääräiseltä vähänkin tuntuva ensin laatikoihin ja lokeroihin, hanki niitä. Odottele puoli vuotta. Myöhemmin selkeytyy minkä on oikeasti "vähemmän tärkeä" esine tms, kun se siinä lokerossa hengailee, huomiosi kohdistuu vain siihen yhteen kerrallaan harvemmin ja voi viedä varastoon, tai pois. Koska jos keskittyy yhtä aikaa suureen määrään tavaraa ja pää sekoittuu, siitä ei tulekaan mitään. Ja kaikki keskushermostoon vaikuttavat alkoholit, kofeiinit, vahvat yrttisavut ja muut pois sen puolen vuoden aikana, jos on. Huomaa eron.
Missä voi antaa ukrainalaisille vaatteita??
Tuttu ongelma ja olen jo useamman vuoden ollut ostolakossa.
Yrittänyt viedä kirpparille ja roskiin tavaraa, mutta hirveästi ei kyllä näy vielä.
En raaski hävittää surutta vaikka tiedänkin etten tarvitse.
Meillä on iso talo ja lasten ollessa kotona tuli haalittua kaikkea mistä nyt kyllä voisi luopua.
Pitäisi olla oikeasti se kaveri kenen kanssa käydä läpi.
Googleta täältä ketju "Tavarapaljous", siellä on hyviä vinkkejä ja vertaistukea kohta 500 sivun verran.
Muuta,muuton yhteydessä on helpoin heivata kaikki turha
Vierailija kirjoitti:
Vähennä ostamista, se on parasta konmaritusta.
Etkö lukenut aloitusta?
Mitä te täällä neuvotte häntä vähentämään ostamista tai lopettamaan sen kokonaan? Hänhän kertoo ettei enää osta mitään, mutta ongelmana on se tavaramäärä joka hänellä jo on.
Mieti mitä tarvitset ja mitä haluat. Miten vähällä tulet toimeen? Tyhjentyneet hyllyt ja komerot ovat vapauttavia. Tavaran tuoma turvallisuudentunne on illuusio, ja omistaminen orjuuttaa.
Konmaritus perustuu tavararyhmien karsimiseen, ei yksittäisten säilytyspaikkojen raivaamisen. Uudet säilytysratkaisut eivät ratkaise liiallisen ja turhan tavaran ongelmaa. Aloita siitä millä on vähiten tunnearvoa. Aloita liian pienistä vaatteista tai turhista kengistä. Tai lehdistä, kirjoista, levyistä, astioista, koriste-esineistä. Kaikki olohuoneen lattialle röykkiöksi ja sitten kasan kimppuun. Konmarituksessa on tärkeää myös se että jokainen hylättävä esine hyvästellään. Käytä vaatekeräyslaatikoita ja kierrätyskeskusta. Se mistä luovut voi tuottaa iloa toiselle.
Kannattaa lukea Marie Kondon kirjat. Sen jälkeen suhtaudut jokaiseen omistamaasi esineeseen eri tavalla.
Jos et ole vuoteen tarvinnut niin heitä pois.