Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini jatkuva kyttääminen ja puuttuminen käy hyvin ahdistavaksi

Vierailija
12.04.2022 |

Kun olen autolla kaupassa, äiti ottaa autostani kuvan ja lähettää sen perheemme Whatsapp-ryhmään, kirjoittaen siihen esimerkiksi "täällä on näköjään tuttuja kaupoilla :)". Ajaa töistä kotiin usein meidän talon ohi, vaikka loogisin ja nopein reitti kulkisi muualta. Laittaa sitten viestiä, että "kävin kattelemassa olisitteko kotona, mutta jossain menoissa näköjään olette :)". Ei kyllä tulisi sisälle, tietää hyvin ettei saa kutsumatta tulla, mutta tuleehan siitä kiva kontrolloinnin ja vallankäytön tunne hänelle, kun saa tuolla tavalla osoittaa, että meitä seuraa. Ennen kuin muutimme, tuli jonkun naapurin vanavedessä rappuun katselemaan paikkoja.

En ole aktiivinen paikkakuntamme Facebook-ryhmässä, mutta joskus harvakseltaan tykkäilen siellä jostakin kommenteista. Äiti ottaa sitten niistä screenshoteja ja lähettää niitä perheemme ryhmässä, "no kyllähän mä sen arvasin että meidän Aapee ei tykkää tollaisesta :)". Joskus kun tykkäsin jonkun itselleni täysin tuntemattoman ihmisen kommentista, niin laittoi minulle viestiä, että kyseinen "Pasi" asui lapsena äitini naapurissa ja sillä oli "Topi"-niminen koira. Okei, kiitos tiedosta tosi paljon! Äiti ei edes asu samalla paikkakunnalla, mutta minua seuratakseen varmaan kuuluu tuohon ryhmään.

Jos on joku pieninkin ammattialaani liittyvä uutinen, niin äiti laittaa joko linkin tai kuvan minulle. Tämä voisi olla kivaa, jos alani olisi hyvin harvinainen ja meistä kertovat jutut harvassa, mutta asia on täysin päinvastoin. Jos jossain 100 kilometrin säteellä on tapahtunut joku pieni peltikolari, äitini laittaa uutisen minulle satavarmasti ja kehottaa ajamaan varovaisesti. Joillakin kavereillani on julkiset instagram-tilit, joita äitini seuraa ryhtymättä varsinaiseksi seuraajaksi, ja sitten kommentoi minulle heidän juttujaan. Siis äidille aivan täysin tuntemattomia ihmisiä, joista tietää tasan sen verran, että olen itse joskus jakanut kuvan, johon ko. henkilö on ollut merkattuna ja äiti on siitä päätellyt, että kyseessä on joku minun läheinen ystäväni.

Taloyhtiössämme oli myynnissä yksi asunto sellaisella kiinteistönvälittäjällä, jolta on jonkun nettisivun kautta mahdollista saada taloyhtiön paperit klikkaamalla jotenkin, että harkitsee ostotarjouksen tekoa. No äitihän oli ne tilannut itselleen, jotta pystyi tutustumaan talomme toimintakertomukseen ja taseeseen, miten mielenkiintoista! Äitini ei siis ole (varmaan vähemmän yllättäen) lainkaan tuollaisen alan ihminen, joten hän ei varmaan edes ymmärtänyt juuri mitään lukemaansa.

Veljeni on tehnyt elämänsä järkevimmän ratkaisun muuttaessa 800 kilometrin päähän ja otettuaan vaimon, joka ei katsele tuollaista menoa ollenkaan. Minäkin vastaan tylysti, jätän vastaamatta kokonaan, kerron pitäväni äitini käytöstä ahdistavana, mutta silti se jatkuu. Pari päivää saattaa olla väliä, ja sitten juna lähtee vyörymään taas. Äitini kokee, ettei hän voi itselleen mitään, "tällanen mä nyt vaan oon, niin, en oo niin tollanen fiksu ihminen niinkun sä ja veljes, tällasen tyhmän äidin ootte saaneet :)". Hyvinä hetkinä äiti on ihan mukava, joten en haluaisi välejä kuitenkaan kokonaan katkaista. Iskää käy kyllä sääliksi, hänen ratkaisunsa on toimia yksinyrittäjänä seitsemänä päivänä viikossa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hervoton äiti, jos tämä nyt on totta. Painajaismaista materiaalia myös palstan miniäketjuihin!

Vierailija
2/12 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa muuta kuin osanotto, olen pahoillani puolestasi. Samansuuntaisesti käyttäytyviin ja toimiviin äiti-ihmisiin olen törmännyt aiemminkin mutta en kertaakaan noin pahaan kuin äitisi. Omanikin oli jotain tuohon suuntaan ja varsinkin nuorena paras ratkaisu oii muutto satojen kilometrien päähän. Yhä edelleen tuli kysymisineen ja sanomisineen puhelinlankoja myöten, mutta se nyt oli aika hyvin väistettävissä ainakin jos vertaan tuollaiseen kuvaamiseen ja tarkkailuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasva aikuiseksi. Samanlainen sinusta on tulossa, hössötät äidistäsi kuten hän sinusta.

Vierailija
4/12 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun äidit... :D

Vierailija
5/12 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA

Vierailija
6/12 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on yksinäinen. Koita saada hänet innostumaan jostain harrastuksesta, vesijumppaa yms. missä ois oman ikäistä seuraa...

Vierailija
7/12 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mutsi, joka lähes samanlainen. Asuu samalla paikkakunnalla muutaman kilometrin päässä, joten stalkkaa täällä meillä harva se päivä.

Kaupungilla olin hierojalla niin jo tuli viesti missä kuva meidän pysäköidystä autosta ja kysymys ”missäs sitä ollaan?” Mutsi siis kävelee ympäri kaupungia päivät läpeensä, siihen törmää lähes aina kun kotoa poistuu.

Kävelee suoraan sisään jos ovi on auki, muuten kolkuttelee terassin ovella samalla sisään kurkkien. Joka ikinen kävely- ja pyörälenkki kulkee meidän talon ohi.

Ynnä muuta. On mm. ripittänyt meitä huonosta vanhemmuudesta ja kodin siisteydestä jne. Puhuu muutenkin aina ja kaikkialle meidän perheen asioista ja usein puhuu myös silkkaa soopaa eli värittää asiat ihan muuksi kuin mitä ve todellisuudessa on.

Ihan pirun rasittava, yritän pitää etäisyyttä olemalla tyly. Sillä jos taas yrittää olla ystävällinen niin asiat ryöpsähtää hetkessä pahemmaksi, viestien ja puheluiden tulva kasvaa sietämättömäksi.

Yksinäisyys ja sisältöä vailla oleva elämä suurimmat syyt tietysti tällaiseen käytökseen mutta on kyllä raskasta.

Eli sorry, neuvoja ei ole mutta samassa veneessä ollaan.

Vierailija
8/12 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on yksinäinen. Koita saada hänet innostumaan jostain harrastuksesta, vesijumppaa yms. missä ois oman ikäistä seuraa...

Niinhän hän varmasti onkin. Toisaalta hän on kuitenkin edelleen työelämässä, eikä ikänsä puolesta ole ihan heti eläköitymässäkään, joten sitä kautta tulee sosiaalisia kontakteja kyllä. 

Äidillä vaan nuo luonteenpiirteet ovat vähän sellaisia, että usein menee sukset ristiin myös kavereiden kanssa. 

Vierailija
9/12 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaiset ja konkreettiset toimet toimivat parhaiten. Estät hänet fb:ssä niin ei pääse näkemään tekemisiäsi siellä. Eroat perheen wa-ryhmästä (miksi teillä edes on sellainen jos sitä käytetään väärin?). Ja lopetat lukemasta niitä äitisi lähettämiä linkkejä/uutisia.

Minulla on äitisi kaltainen täti ja häneen on kyseiset keinot tepsineet. Lähettää siis edelleen linkkejä yms. päivän mietelauseita, mutta olen mykistänyt hänet wa:ssa joten siinäpähän lähettää, en edes lue niitä. Oikeaa asiaa hänellä ei ole, joten pelkoa tärkeiden asioiden missaamisesta ei ole ja voihan hän aina soittaa jos on oikeaa asiaa.

Vierailija
10/12 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

just just. ap taas käynyt porvoossa.

Vierailija
11/12 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen yhden aikuisen keski-ikäisen naisen joka on pyytänyt Facebook-kaverikseen kaikki lastensa (nyt  aikuisia) ystävät, ystävien vanhemmat, omien ystäviensä vanhempia, sisaruksia, kumminkaimoja, luulee varmaan olevansa hyvinkin "haluttu facebook-ystävä" näiden nuorten mielestä...joo, kyllä! Hävettäisi puolestaan tuommonen tunkeminen joka paikkaan minne ei kuulu. Ängetä nyt lapsensa kavereiden elämään, jotenkin säälittävää, käy  tykäilemässä joka julkaisua, kerjää tykkäyksiä itselleen näiltä massoilta kai.  Ei ole omaa elämää. Koko "elämä" pyörii muiden asioissa roikkumisessa.

JOskus joku tämmönen stalkkauksen uhri sitten sulkee koko facebooktilin, ja avaa uuden, ilman näitä pakkomielteisiä nuorten vainoajia kavereinaan, pitää tilin salaisena, ilman mahdollisuutta lisätä kaveriksi. LOL

Vierailija
12/12 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli-ilmoitus. Sairashan hän on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän