Uniongelmat joka kevät ja joka syksy
Viime aikoina havaitsemistani aloituksista päätellen en ole ainoa. Harva se päivä joku kirjoittaa, ettei pysty nukkumaan ilman lääkkeitä, tai on saanut mirtatsapiinit lääkäriltä.
Itse olen tuon tien jo kulkenut ja tullut lopputulokseen, ettei kemiallinen uni omalla kohdallani ole ratkaisu.
Olen pohtinut syitä ja seurauksia unettomuuden taustalla. Välillä nukun oikein hyvin ja välillä en lähes ollenkaan. Ongelma kärjistyy ja räjähtää käsiin säännöllisesti joka kevät ja joka syksy, samoihin aikoihin kun kelloja siirretään.
Sain nyt sitten tänä keväänä ahaa-elämyksen, että minähän olen jatkuvasti JET lag olotilassa, uni/valverytmi ihan sekaisin. Muutama kuukausi takaperin aurinko laski kolmen maissa iltapäivällä. Nyt se laskee puoli yhdeksältä illalla. Tuo on aivan valtava aikaero. Meillä ihmisillä on yhä osia aivoissamme ja biologiassamme, jotka säätelevät vireystilaa ja uni/valverytmiä päivänvalon mukaan. Illat alkavat keväällä luontaisesti pidentyä, mutta kellojen siirrolla saadaan aikaiseksi valtavan suuri ero tässä prosessissa keinotekoisesti. Se on kuin siirtyisi toiselle aikavyöhykkeelle. Näin herkkäunisen näkökulmasta tämä on täysin painajaismaista, jos siis pystyisi nukkumaan niin hyvin että näkisi edes vaikka painajaisia.
Vuodesta toiseen vaan puhutaan, että kellojen siirtelystä ollaan luopumassa ja listataan tutkimuksia sen haitallisesta vaikutuksesta, mutta silti mikään ei vaan muutu. Yhä siirrellään.