Apua, neuvoja unikouluun??
Vauva 7kk oli kuukauden sairauskierteessä (ripuli, korvatulehdukset ja flunssa) ja nyt parannuttuaan yöherääminen jäi kai tavaksi tai sitten kärsii eroahdistuksesta äidistään öisin. Ennen oli hyvä nukkuja, alkoi nukkua täysiä yöunia muutaman kuukauden iästä. Nyt hän herää huutamaan heti täysillä 7-10 kertaa yössä ja rauhoittuu vaan tissille. Herää myös vaikka olisi meidän vieressä.
En ole saanut mitään apua mistään (neuvola, sosiaalitoimisto, Babyblues toiminnan unikoulu ym.) kun on resurssipula tai hoitajat ym on sairaslomalla tai koulutuksessa. Itsekin olen ollut tämän kuukauden aikana 2 viikkoa kipeänä ja miehestä ei paljon öisin/päivisinkään ole apua kun käy töissä ja sen pitää aamulla herätä hommiin. Eipä tosin äitinäkään sänkyyn aamulla makaamaan jäädä...
Vauva on persoonaltaan rauhallinen, tyytyväinen ja iloinen ja nyt tervehdyttyään käy taas päiväunillekin tosi helposti, jopa itse.
Miten aloitetaan unikoulu tälläisessä tapauksessa? Mitä voisin koettaa että selvittäisiin edes sinne ensi viikkoon jolloin meille luvattiin apua?
Kertokaa pliis omia kokemuksianne!!
Kommentit (5)
Luen tosi mielelläni kaikkea tietoa, mutta kun asun syrjäkylillä enkä pääse kirjastoon pian.
meidän oma kokemus oli suunnilleen sellainen, että vauva 6-7kk joka valvotti ja heräili tiuhaan erinäisistä syistä johtuen, taustalla mm jo aiemmin päättynyt koliikkikausi, jonka jälkeen rytmi hukassa. Söi jo iltapuuroa eli olisi voinut nukkua heräämättä.
Aloitimme unikoulun tuon mainitsemani kirjan tuella, vauva siirrettiin toiseen huoneeseen ja periaate oli tassuttelu (googlaa tuo termi) sekä max 5 minuutin itketys. Vauva oppi nukkumaan läpi yön neljässä yössä, jotka eivät olleet niin kamalia kuin etukäteen pelkäsimme.
Voimia teille!!
meillä myös tassuteltiin jo toisen lapsen kanssa menestyksekkäästi 8 kk iässä kun ei mokoma itse tajunnut lopettaa yösyömisiä! ja meillä myös jo 4. yö meni täysin putkeen nukkuen.
Meillä näin: äiti meni eri huoneeseen ja isä hoiti tassuttelun. Kun vauva heräsi isä silitteli ja piti kättä vauvan selässä. Kun itku yltyi otti syliin. Eka yö meni kahdella itkulla 20 min ja puoli tuntia. Seuraavana yönä useita heräämisiä mutta nukahti nopeasti. Ja siis neljäs yö taisi mennä jo ihan kokonaan nukkuen.
Tsemppiä ap:lle!
Mulle on toi tassuttelu tuttua (olen siis lukenut siitä paljon jo aiemminkin) mutta kummallista tässä on se että vauva on nukkunut hyvin ennen ja kiinteitä syönyt jo 2 kuukautta.
Mä luin aikoinaan samassa tilanteessa kirjaa, jonka nimi oli jotain tällaista: Vauvan ja leikki-ikäisen nukutusohjelma