Koulu ei jousta yhtään TET-asiassa!
Ysiluokkalaisella nuorella on tänä lukuvuonna 2 vkoa tet-harjoittelua, toinen viikko tämän vuoden puolella ja toinen alkuvuodesta 16. Nuori pääsisi tätinsä yritykseen harjoitteluun, mutta silloin ehtona olisi, että kaksi viikkoa tämän vuoden puolella eikä kumpikaan mahdollinen ole se koulun asettama viikko... Tyttö koitti itse opolle puhua ja opo sanoi vain ettei käy, joten otin sitten itse yhteyttä. Ei kuulemma onnistu, koska jäisi jälkeen opetuksessa (sanoin, että voi itse hoitaa kaikki läksyt siltä ajalta minkä joutuu olemaan pois!) ja systeemin pitää olla kaikille reilu eikä voi yhden kohdalla joustaa. Lisäksi jotain TET-jaksojen valvontaan liittyvää ynnä muuta se selitti. Sanoi, että koulun toimittamalla listalla TET-paikoista on paljon enemmän paikkavaihtoehtoja kuin koulussa edes oppilaita, joten jokaiselle pitäisi löytyä siitä kelvollinen paikka, eikä sen ole tarkoitus muutenkaan mitään unelmaduunia olla.
Onko tosiaan oikein koulun taholta tällä tavalla torpata nuoren oma yritteliäisyys paikan hankinnan suhteen? Tuntuu vähän epäuskottavalta, että haittaisi olla pois koulusta TETin takia, kun ulkomaanmatkojenkin takia saa olla.
Kommentit (26)
En kyllä näe mitään syytä, miksi koulun pitäisi joustaa, jos koulu on jo järkännyt riittävästi TET-paikkoja oikeille viikoilla. Sitten ymmärtäisin vähän paremmin vaatimuksen, jos toinen vaihtoehto olisi ettei nuorella olisi TET-paikkaa ollenkaan. Tosin silloinkin pitäisi tietysti ensi sijassa oikealle viikolle se järjestää.
En myöskään ymmärrä, miksei se tädin firma voi ainaa nuoren tulla harjoitteluun silloin kun koulussa TET-viikko on. Eihän tettiläiset kuitenkaan mitään oikeaa työvoimaa ole, että sen mukaan pitäisi laskea että työvoimalle on tarvetta juuri silloin. Ideahan on vain tutustua työelämään ja puuhastella jotain pientä, mitään ei voi tettiläisen varaan laskea.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:06"]
Miksi tädille ei sovi viikko syksyllä ja toinen keväällä?
[/quote]
Ei kai tettiä saa edes tehdä kahta kertaa samaan paikkaan? Toisen viikon on oltava jossain muualla.
Olen aivan samaa mieltä muiden kanssa.
Näin opena haluan kuitenkin oikaista väärinkäsityksen, että tetin aikana ei olisi opetusta: meillä puolet yseistä on tetissä silloin kun puolet on koulussa ja toisinpäin. Eli oppilaat saavat valita kahdesta ajankohdasta itselleen paremmin sopivan. Ja minä opetan samat asiat kahteen kertaan.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:59"]
TETissä on myös suosituksena, ettei menisi sukulaisille töihin, jotta saisi kokemusta vieraalla töissä olemisesta.
[/quote] poika meni isälleen töihin ja on kiinnostunut ihan erialasta mitä isällään on ja pääsi myös yliopistoon haluamalle ja suositulle alalle
[/quote]
Öööö... Good for him..? Olenko tyhmä kun en tajunnut mikä sun pointti oli?
Täti haluaa pimun varmaan jouluviikolle? Uskomatonta yritteliäisyyttä tod.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:45"]Olen aivan samaa mieltä muiden kanssa.
Näin opena haluan kuitenkin oikaista väärinkäsityksen, että tetin aikana ei olisi opetusta: meillä puolet yseistä on tetissä silloin kun puolet on koulussa ja toisinpäin. Eli oppilaat saavat valita kahdesta ajankohdasta itselleen paremmin sopivan. Ja minä opetan samat asiat kahteen kertaan.
[/quote]
Ja opettajana myös varmasti ymmärrät että näin ei todellakaan ole kaikkialla. Vaan myös sitä että kaikki ysit samaan aikaan.
Aloittaja varmaan haluaa sitten aikanaan yasmiidaevinkalle yo- kokeet eri viikoille kuin muille ja onko koulu tosiaan niin joustamaton ettei voi antaa tytön kirjoittaa kesäkuun kahtena ekana viikkona niiden maaliskuun viikkojen sijaan? Tyttö on kuitenkin hirveällä yritteliäisyydellä saanut hommattua työn nurmikon leikkaajana hautausmaalle maaliskuuksi.
Itse ysillä ollessani olisin saanut pariksi viikoksi ihan oikean työpaikan, isän tutun firmasta, saanut palkkaakin (mikä meillä köyhässä perheessä olisi ollut tarpeen, kun en mitään taskurahaakaan saanut).
Hain rehtorilta ihan kasvotusten tätä varten vapaata koulusta. En saanut, ei pitänyt hyvänä ideana olla koulusta ysillä pois.
Ja siis TET oli meilläkin, ja siihen hommasin sitten ihan itse ihan vieraasta paikasta työtä.
Suosittaisin kyllä ehdottomasti mennä tettiin johonkin muualle kuin johonkin tutun firmaan. Sehän sen idea on. Menköön kesätöihin sukulaistädille vaikka jollain työllistämissetelillä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:06"]
Itse ysillä ollessani olisin saanut pariksi viikoksi ihan oikean työpaikan, isän tutun firmasta, saanut palkkaakin (mikä meillä köyhässä perheessä olisi ollut tarpeen, kun en mitään taskurahaakaan saanut).
Hain rehtorilta ihan kasvotusten tätä varten vapaata koulusta. En saanut, ei pitänyt hyvänä ideana olla koulusta ysillä pois.
[/quote]
Niin no minkä ihmeen takia reksin olisi pitänyt antaa jollekin lupa laistaa oppivelvollisuudestaan? Ei koululaisen pidä vielä tehdä kouluajalla töitä! Ei todellakaan, oli kuinka köyhä perhe hyvänsä. Siinä ammutaan muuten vain sitä koulaista itseään pitkällä tähtäimellä jalkaan ja tulee huonot numerot eikä pääse opiskelemaan ja jää vastasuudessa ilman töitä.
Koululaisen työ on koulu, vanhempien tulee kyetä elättämään lapsensa. Ihan laissa nämä asiat sanotaan nämä miten paljon ja milloin voi alaikänen töitä tehdä, saatika jos on vielä koululainen - ja onneksi sitä nykyaikana myös valvotaan. Muuten oisi Suomikin kukoistava lapsityömaa jossa kouluja ei käytäisi loppuun ja orjapalkalla tehtäs töitä 10 vuotiaasta alkaen...
No tietysti se haittaa jos on viikon pois koulusta.
Eikö sieltä työpaikasta löydy joustoa?
Valitettavasti koulu on oikeassa.
Mitä tyttösi tekisi sen viikon keväällä, kun muut ysiluokkalaiset ovat tetissä?
No voi kauheeta.
Oikeesti, koululla on koulun säännöt, eikä tuo kuulosta mitenkään kohtuuttomalta koulun edellytykseltä; että siis alaikäinen osallistuu opetukseen jota hänelle tarjotaan.
Lopeta toi maailman lakaiseminen sen kakaras edestä. Eihän siitä kasva kunnon ihmistä ikinä muuten.
TETissä on myös suosituksena, ettei menisi sukulaisille töihin, jotta saisi kokemusta vieraalla töissä olemisesta.
Ymmärrän opoa. Mitä siitä tulis jos jokainen ois tetissä eri aikaan? Se nyt on ihan se ja sama missä sen ajan on töissä, nyt vaan varaamaan listalta mieluista paikkaa!
Voisinkohan mä pitää koulusta joululoman näin syksyllä kum tekisin mieluummin pihahommia ulkona? Voin sitten joululomalla mennä kouluun kun muut on lomalla.
onko nuoren uskomatonta yritteliäisyyttä mennä sukulaisen yritykseen tetissä ja kieltäytyä hommaamasta itse jostain entuudestaan tuntemattomasta yrityksestä paikkaa?
Niin onhan se kun se oma Jezzica-prinsessa ei saa olla tetissä silloin kuin itse haluaa!
Olisihan se varsinainen sirkus kun jokainen olisi tetissä milloin sattuu...pari päivää tuolloin ja pari päivää joskus sitten ym.
Katsos jos yksi saa tehdä mitä haluaa ja koska haluaa niin sitten on kaikki vinkumassa samaa ja koko homma leviää käsiin.
Mitä tyttö tekee kun muut ovat tetissä? Jos yhdelle annetaan poikkeuslupa, niin silloin se olisi annettava kaikille.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:59"]
[/quote] poika meni isälleen töihin ja on kiinnostunut ihan erialasta mitä isällään on ja pääsi myös yliopistoon haluamalle ja suositulle alalle