Palkanlaskijat, auttakaa! Autoedusta kysymys.
Jos minulla on autoetu jonka verotusarvo on 550e ja auton leasingmaksu kuukaudessa 800e (eli yritys ei omista autoja vaan ottaa ne leasingillä). Autoetu on sisältyy palkkaan, ei ole siis sen päälle. Eikö tämä tarkoita sitä, että yrityksen maksettavaksi jää 800-550= 250e kuukaudessa. Koska tuo verotusarvo vähentää minulle maksettavaa rahapalkkaa.
Eli se on aina se erotus (verotusarvo ja leasingmaksu) mikä jää yritykselle maksettavaksi?
Kommentit (26)
Niin riippuu siitä paljonko ajaa siviilissä sillä autolla jos on täysiautoetu tai voihan se olla käyttöetu. Jos palkka on 2500 e/kk ja siihen sisältyy täysiautoetu jonka edun arvoksi lasketaan 500 e/kk . Veroprosentti muodostuu 2500 mukaan ja 2000- veroprosentti+ sivukulut= nettopalkka...
Tietysti ihmisillä on erilaisia vähennyksi verotuksessa, mutta ympäripyöreesti. Eli häviää jonkin verran nettopalkassa, mutta jos käyttää paljon autoa ns. omalla ajalla on kannattava. Pitää myös muistaa että autoetu kerryttää eläkettä ja sen mukaan lasketaan myös ansiosidonnainen eli esimerkin 2500 mukaan.
Nyt olen kuullut että jossain firmoissa vaikka on täysiauto niin on alettu määräämään paljonko kilometterejä saa kuukaudessa kertyä eli siviiliajoa esim. Jossain autoliikkeissä.
Tällöinhän kyseessä ei ole enää täysiautoetu.
Autoedussa on etua lähinnä se että saa uuden auton eikä itse tarvitse sitoa pääomaa sen hankintaan, toki sekin että jos tulee remppaa niin menee firman tai leasingyhtiön piikkiin.
Osassa firmoista autoetu tulee tosiaan rahapalkan päälle, osassa leasingmaksu veloitetaan kokonaan tai osittain rahapalkasta. Eli jos sulla on vaikkapa 3000 euron kuukausipalkka niin siitähän otetaan ensin ennakonpidätys, työllisyysvakuutusmaksun työntekijäosuus ja työeläkemaksun työntekijäosuus, jäljellejäävästä summasta sitten veloitetaan leasing maksua joko kokonaan tai osittain. Myös autoetu on veronalaista tuloa eli vaikuttaa ennakonpidätykseen, työttömyysvakuutusmaksuun ja TYEL maksuun (niitä kasvattavasti, toki samalla kasvattaa tulevaa eläkettäkin).
Vierailija kirjoitti:
Niin riippuu siitä paljonko ajaa siviilissä sillä autolla jos on täysiautoetu tai voihan se olla käyttöetu. Jos palkka on 2500 e/kk ja siihen sisältyy täysiautoetu jonka edun arvoksi lasketaan 500 e/kk . Veroprosentti muodostuu 2500 mukaan ja 2000- veroprosentti+ sivukulut= nettopalkka...
Tietysti ihmisillä on erilaisia vähennyksi verotuksessa, mutta ympäripyöreesti. Eli häviää jonkin verran nettopalkassa, mutta jos käyttää paljon autoa ns. omalla ajalla on kannattava. Pitää myös muistaa että autoetu kerryttää eläkettä ja sen mukaan lasketaan myös ansiosidonnainen eli esimerkin 2500 mukaan.
Nyt olen kuullut että jossain firmoissa vaikka on täysiauto niin on alettu määräämään paljonko kilometterejä saa kuukaudessa kertyä eli siviiliajoa esim. Jossain autoliikkeissä.
Niin vapaassa autoedussa kuin auton käyttöedussa verotusarvo voidaan muodostaa todellisten kilometrien kilometrihinnalla 1 500km/kk asti tai sitten yli oleva osuus kuukausiarvolla. Uusien autojen vapaa autoetu on ensivuonna 285€/kk+1,5% uushankintahinnasta/kk tai 19 snt/km +1,5% uushankintahinnasta/kk, jos todelliset yksityisajokilometrit ovat max. 1 500km/kk. Todellisia kilometrejä verotusarvona käytettäessä, pitää täyttää ajopäiväkirja. Työnantaja voi varmasti rajoittaa kilometrit esimerkiksi tuohon 1 500km/kk, mutta silloin työntekijä voi käyttää ajopäiväkirjaa ja verotusarvoa todellisten kilometrien mukaan.
45 000€ uushankintahinnaltaan oleva uusi auto ensi vuonna verotusarvoltaan 960€/kk. Ei ihan perisduunarin palkalla kannata työsuhdeautoksi ottaa.
autoetu ei tule koskaan "palkan päälle" vaan se on aina OSA PALKKAA, kuten ovat kaikki muutkin luontoisedut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun työskentelin autoliikkeessä niin premium merkillä kuin Japanilais merkillä. Niin oli suurta kikkailua autoedussa eli ajettiin kalliimmalla autolla mitä oli verottajalle ilmoitettu tai käytetyllä tällöin saatiin edun arvo mahdollisimman pieneksi. Toisilla oli merkattu auto esittelyautoksi 50/50 vaikka oli pelkästään omassa käytössä. Jotkut ajelivat kotiin pelkillä esittelyautoilla eli ei ollut koko etua.
Pientä kikkailua...
Auto on riesa ei etu. Kyllä sitä pitäisi kutsu sen oikealla nimellä autoriesa.