Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuislukiosta yliopistoon

Vierailija
11.04.2022 |

Hei, olen siis tällä hetkellä 18 ja opiskelen ammattikoulussa. Olen nyt viime ja tänä vuonna ymmärtänyt että tämä ei ole oikein sitä hommaa mitä haluan tulevaisuudeltani ja haaveena tällä hetkellä on päästä oikeustiedettä opiskelemaan. Haluan siis tietää muiden kokemuksia aikuislukiosta ja sieltä ylioppilaaksi pääsystä. Ammattikoulu opintoni loppuvat jo tulevan kesän jälkeen ja haluaisin heti aloittaa aikuislukion kun täältä valmistun.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja puolisoni olemme molemmat aikuislukiosta yliopistoon lähteneitä. Molemmat ehdimme käydä vuoden ajan aikuislukiossa preppaamassa yliopiston pääsykokeisiin ja sitten pääsimmekin jo yliopistoon. Puolisoni kirjoitti yliopisto-opintojen ohella vielä omaksi ilokseen ylioppilaaksi, itse en ajatellut sitä tehdä. Mielestäni aikuislukiosta oli paljon hyötyä, etenkin äidinkielen opiskelu oli oman pääaineeni vuoksi tärkeää. Molemmat olemme pärjänneet yliopistossa hyvin, sanoisin että keskiarvo on varmasti parempi kuin monilla muilla. Voi toki johtua siitä että olemme jo vähän vanhempia ja perheellisiä, joten aikaa laiskottelulle ei ole ja on oikeasti motivaatiota valmistua hyvin arvosanoin ja nopeasti.

Vierailija
2/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit ammattikoulusta valmistuttuasi hakea pääsykokeella. Pääsykoe ei perustu lukion materiaaleihin, vaan joka vuosi tulee materiaali uutena kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää. Ainoa juttu on se, että kun opiskelet aikuislukiossa, sinua ei katsota päätoimiseksi opiskelijaksi, etkä saa opintotukea tai mitään opiskelijan etuuksia.

Vierailija
4/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sä sitä lukiota tarvit? Opettelet pääsykoekirjat pilkulleen ulkoa, pääset sisään ja alat opiskella haluamaasi alaa.

Vierailija
5/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorita oikiksen perus- ja aineopinnot avoimessa yo:ssa ja hae sen jälkeen tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylää pitkin. Tai osallistu pääsykokeisiin amispapereillasi ja hae tässä kiintiössä. Ylioppilastodistus ei ole välttämätön. 

Vierailija
6/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että ylioppilaspaperit eivät ole pakolliset oikikseen pääsya varten ja suirin osa oikikseen mnevistä pääseekin vain pääsykokeiden kautta. Ajattelin tuota aikuislukiota ja sieltä yo kokeisiin että olisi yo paprit jos käykin niin että en sinne millään mahda päästä sillä on minulla muitakin vara yliopistoja mielessö jotka kiinnostavat paljon.

Vierailija
7/7 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaa sijoittaa oikeustieteellisen avoimen yliopiston opintoihin. Ne auttavat sisäänpääsyssä ja nopeuttavat valmistumista. Sinähän voit hakea yliopistoon jo ammattikoulututkinnolla mihin tiedekuntaan tahansa, mutta kyllä lukio-opinnoista on apua ainakin kielissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi