Jos on ollut 5 vuotta työtön, voiko te-toimisto pakottaa lukemaan toisen ammatin?
Kommentit (31)
Tietenkään ei voi pakottaa, voi laittaa työkokeiluun uudestaan ja uudestaan etsimään uutta ammattia.
Halvempaa on typillä laittaa kuntouttavaan työpajapäiväkerho-toimintaan. Siinä sitten vuosia ilman kertyvää eläkettä ja kesälomaa joka on suurin yhteiskunnallinen puhallus työttömille.
Työtön joka ei pääse viiteen vuoteen minnekkään töihin ei ehkä ihan kovassa huudossa ole työnhaussa noin yleisesti. Palkkatuella voi ehkä onnistua työllistyä johonkin pikkufirmaan. Palkkatuessa on sentään toivoa vaikka duunipaikka olisi vähemmän loistava.
Vierailija kirjoitti:
Ei työkkäri, eikä koko yhteiskunta mahda mitään, jos haluaa kyykyttää niitä. Heti, jos yrittävät pakottaa aktivoitumaan, niin se on saikun paikka. Pikkulapsikin osaa esittää surullista, joten ahdistus-/masennus-saikkua saa helposti.
Netti on täynnä mielenterveydestä kärsivien tarinoita, joten oppimateriaalia teatteria varten riittää yllin kyllin.
Itse olen vuosikaudet jo sanonut työkkärin tädeille, että saikutan, jos eivät tottele ei-sanaa. Ja pari kertaa olen aikoinaan joutunutkin saikuttamaan, kun työkkärin täti ei ole uskonut hyvällä, etten aio aktivoitua.
Sitten kun palasin saikulta takaisin työkkärin kirjoille, niin syyllistin vielä työkkärin tätiä, kun tämän vuoksi jouduin viemään joltain muulta aikoja kallonkutistajille, lääkäreille ja hoitajille. Kuukausien ajan. Eli että hän on yhteiskunnalle haitallinen henkilö. En minä. Nykyään he eivät sitten enää edes yritä pakottaa.
Yhteiskunnan kyykyttäjä on omalla tavallaan yhteiskunnan huipulla.
T: Yhteiskunnan kyykyttäjä
Miten niin syyllistit? Netissä ilmoittaudut, soitolla tehdään suunnitelma ja olet yksi numero niille virkailijoille, ei ne muista syyllistämistäsi tai mielenterveysongelmiasi eikä ne henkilökohtaisesti mieti asiakkaita. Iso osa työttömistä on aidosti pelkkää ongelmaa, kuka niitä haluaa kuunnella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimakoulutukseen on mahdollista pakottaa. Lähihoitajaksi opiskellaan paljon työvoimakoulutuksessa, koska työpaikan saanti on varma ja koulutus on niin helppo, että käytännössä kaikki siitä suoriutuvat.
Tuo olisi kyllä ammatti jonka koulutuksesta en ikimaailmassa tulisi suoriutumaan läpi. En vaikka pelkkä läsnäolomerkintä riittäisi :)
Terkuin introvertti insinööri.
Kyllä siellä opiskelee myös introvertteja. Ei se ole mikään este.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työkkäri, eikä koko yhteiskunta mahda mitään, jos haluaa kyykyttää niitä. Heti, jos yrittävät pakottaa aktivoitumaan, niin se on saikun paikka. Pikkulapsikin osaa esittää surullista, joten ahdistus-/masennus-saikkua saa helposti.
Netti on täynnä mielenterveydestä kärsivien tarinoita, joten oppimateriaalia teatteria varten riittää yllin kyllin.
Itse olen vuosikaudet jo sanonut työkkärin tädeille, että saikutan, jos eivät tottele ei-sanaa. Ja pari kertaa olen aikoinaan joutunutkin saikuttamaan, kun työkkärin täti ei ole uskonut hyvällä, etten aio aktivoitua.
Sitten kun palasin saikulta takaisin työkkärin kirjoille, niin syyllistin vielä työkkärin tätiä, kun tämän vuoksi jouduin viemään joltain muulta aikoja kallonkutistajille, lääkäreille ja hoitajille. Kuukausien ajan. Eli että hän on yhteiskunnalle haitallinen henkilö. En minä. Nykyään he eivät sitten enää edes yritä pakottaa.
Yhteiskunnan kyykyttäjä on omalla tavallaan yhteiskunnan huipulla.
T: Yhteiskunnan kyykyttäjä
Miten niin syyllistit? Netissä ilmoittaudut, soitolla tehdään suunnitelma ja olet yksi numero niille virkailijoille, ei ne muista syyllistämistäsi tai mielenterveysongelmiasi eikä ne henkilökohtaisesti mieti asiakkaita. Iso osa työttömistä on aidosti pelkkää ongelmaa, kuka niitä haluaa kuunnella?
Miksi turha näytelmä ja ajojahti? Miksi eivät anna nerojen työskennellä rauhassa?
Itse olen ollut jo 21 vuotta työttömänä, eikä ole pakotettu opiskelemaan. Olen käynyt ammattikoulun metallipuolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimakoulutukseen on mahdollista pakottaa. Lähihoitajaksi opiskellaan paljon työvoimakoulutuksessa, koska työpaikan saanti on varma ja koulutus on niin helppo, että käytännössä kaikki siitä suoriutuvat.
Tuo olisi kyllä ammatti jonka koulutuksesta en ikimaailmassa tulisi suoriutumaan läpi. En vaikka pelkkä läsnäolomerkintä riittäisi :)
Terkuin introvertti insinööri.
Itse olen alunperin insinööri. Olen myös introvertti. Todella hyvin olen pärjännyt työssäni lähihoitajana vahustyössä. Vanhukset tykkäävät, kun on rauhallinen ote. Eivätkä hekään aina jaksa olla sosiaalisia, todellakaan.
Bonuksena nykyään yllättävän usein tulee milloin minkäkin laitteen kanssa teknisiä ongelmia. On kiva, kun pystyy niissä auttamaan, toisin kun useimmat työkaverit. Asiakkailla on paljon digilaitteita nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei entinen ammatti työllistä, pitää opiskella uusi ammatti. Täysin järkeenkäyvää.
Mulla on kaksi ammattia ja olen pitkäaikaistyötön. Raksaalan ammattilainen. Koulutus ja työkokemusta. Ei silti palkata hakemuksista huolimatta. On kaksi vikaa olen yli 50 vuotias. Lisäksi suomalainen jolle pitäisi maksaa kohtuullista palkkaa.
Halpojen en sano mistä maista duunareiden jäkiä olen korjannut silloin kun vielä sain töitä. Itsellä on sellainen pikku juttu kuin ammatti ylpeys. Mä kun teen niin sitä ei tarvi kenenkään korjata. Jos tarvit vaikka takan joka kestää ainakin sata vuotta niin soita mulle.
Se kun halvalla saa niin se on niin että laatua sillä ei saa. Koulutuksista olen työkkäriin sanonut että jos on varma että sillä työllistyy niin sitten sopii. Vielä ei ole sellaista löytynyt. Pieniä vikojakin niin siksi en kelpaa esim.. Hoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Halvempaa on typillä laittaa kuntouttavaan työpajapäiväkerho-toimintaan. Siinä sitten vuosia ilman kertyvää eläkettä ja kesälomaa joka on suurin yhteiskunnallinen puhallus työttömille.
Työtön joka ei pääse viiteen vuoteen minnekkään töihin ei ehkä ihan kovassa huudossa ole työnhaussa noin yleisesti. Palkkatuella voi ehkä onnistua työllistyä johonkin pikkufirmaan. Palkkatuessa on sentään toivoa vaikka duunipaikka olisi vähemmän loistava.
Itsellä pisin aika kokovrtalotyöttömänä oli 8 vuotta. Jouduin typpiin ja yhteensä kolme tätiä soskuja ja työkkärin tätiä sai mut painostettua kuntouttavalle. Kaksi kertaa neljä tuntia viikossa oli mulle ihan vitsi. Oikeita töitä olen tehnyt urakallakin 12-14 tuntia päivässä.
Olin sen kaksi kertaa kuntouttavalla. Sen jälkeen palkattiin vuodeksi palkkatuella. Vissiin ihan tykätty kun pahus vie lahjoivat kun palkkatukityö loppui. Suklaata, viinaa ja kahvia. Yks vakkari halasi ja sanoi sulla on aina niin hulluja puheita että saa nauraa. Kuittasin että sääkin oot aina niin ihana. Ääni muutos jopemaisesti (lihava).
Sillä tuli itku. Mä sanoin että en tarkoittanut loukata. Vastasi ettei loukkaantunut. Itku tuli idioottii muusta syystä. Sehän minussa on yksi vika etten aina tajua. Pahin vika minussa on suu. Se suoltaa milloin mitäkin. Ei sekään auta kun sanon ei kannata ottaa niin tosissaan mitä tulee sanottua.
Ei voi pakottaa opiskelemaan ensimmäistäkään. Olen ollut työttömänä yhtäjaksoisesti noin 15 vuotta eikä minulla ole ammattia. Silti en ole mihinkään pakkotoimenpiteisiin joutunut ja olen saanut jatkaa työttömyyttä omilla tyyleilläni.
Ei taida löytyä työpoliittista ammattiopintoa, kuin lähihoitaja, tarviiko suomi 300 000 uutta lähihoitajaa, varsinkaan, kun se ei kaikille sovellu.