Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos on ollut 5 vuotta työtön, voiko te-toimisto pakottaa lukemaan toisen ammatin?

Vierailija
11.04.2022 |

Niin?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti. 

Vierailija
2/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti. 

juue i kiitos

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi et voisi opiskella uutta ammattia? Ei kai se työttömänä oleminenkaan kovin hääviä ole.

Vierailija
4/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Minua on jo kielletty opiskelemasta enää. Olisi kyllä kiva saada neljäskin ammatti. Jospa sitten pääsisi töihin.

t. 55+

Vierailija
5/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Ei TE-toimisto voi pakottaa ketään mihinkään, ei edes töihin. Tietysti jotkut edut saattavat pienetä tai loppua, mutta pakko ei ole.

Vierailija
6/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei entinen ammatti työllistä, pitää opiskella uusi ammatti. Täysin järkeenkäyvää.

Vierailija
7/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittavat pakottaa kouluun tai työkokeiluun tai joutuvat tarjoamaan kuntouttavaa työtoimintaa. Pätkääkään ei kiinnostais.

Vierailija
8/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään voida pakottaa. Vai onko te-virkailijoilla pyssy laatikossa, jonka avulla pakottaa asiakkaan opiskelemaan?

Mutta olisi varmaan ihan fiksua opiskella joku työllistävä ammatti jos töitä ei ole löytynyt viiteen vuoteen.

Vierailija
9/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimakoulutukseen on mahdollista pakottaa. Lähihoitajaksi opiskellaan paljon työvoimakoulutuksessa, koska työpaikan saanti on varma ja koulutus on niin helppo, että käytännössä kaikki siitä suoriutuvat.

Vierailija
10/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät voi pakottaa, ja hyvin mahdollisesti katkaisevat työvoimaetuuden jos työtön alkaa opiskella.

Vierailija
11/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei entinen ammatti työllistä, pitää opiskella uusi ammatti. Täysin järkeenkäyvää.

Eikä pidä. Ei voi pakottaa. Onko laki? ei.

Vierailija
12/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Minua on jo kielletty opiskelemasta enää. Olisi kyllä kiva saada neljäskin ammatti. Jospa sitten pääsisi töihin.

t. 55+

TE-toimustojen tärkein tehtävä on estää työtöntä opiskelemasta mitään mistä sille voisi olla hyötyä.

Aivan erityisen kiellettyä on laajentaa tai täydentää nykyistä tutkintoaan millään sellaisella osaamisella josta olis huutava pula

Sen sijaan akateemistakin työtöntä voidaan juoksuttaa palkattomassa orjatyössä varastomiehen tasoisessa hommassa tai työnhakukurssilla jossa "oikeat" suhteet omaava konsulttifirma voi laskuttaa kymppitonneja siitä kun valkokaulusduunareille näytetään powerpointilta notta mitenkä CV pitäisi kirjoittaa.

Vierailija
13/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan nimenomaan ne yrittävät kaikin keinoin estää opiskelun ja työttömien työllistymisen.

Vierailija
14/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan nimenomaan ei saa opiskella. Jos opiskelee, on työvoiman ulkopuolella, eikä saa työttömyysetuutta. Itse opiskelen 60% toimeentulotuen perusosalla, eli vuokran ja sähkön jälkeen minulle jää noin 300 euroa kuukaudessa rahaa. Työttömänä jäisi noin tuplat tuosta.

Vierailija
15/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet Alle 60- vuotias ja olet Työkykyinen niin kyllä!

Muulloin , jos koetaan, että ettet ole työkykyinen , voidaan sinut laittaa eläkkeelle.

Jo varhaisessa vaiheessa vaikka , vanhuus eläkkeelle sinulla olisi vuosia !

Silti alle 60-vuotias ,jolle maksetaan työkyvyttömyys eläkettä.

Tämä ei tarkoita, sitä etteikö saisi tehdä työtä!

Vaan kyllä saa tehdä eläkkeensä lisäksi työtä.

Ja opiskella ammattia tai käydä jonkin kansanopiston kurssin..

Eli ei tarvitse jäädä, toimettomana sängyn pohjalle makaamaan tai pahimmassa tapauksessa,

menemään väärille poluille ( alkoholistiksi tai narkkariksi).

Vaan nauttimaan elämästä.

Työkyvyttömyys eläke ei ole häpeä.

Kuten jotkut varmasti niin ajattelee.

Hyvää päivän jatkoa!

Aurinkoista mieltä ⛏️✂️👩‍🔧👩‍⚖️⚖️.

🌞

Vierailija
16/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan nimenomaan ei saa opiskella. Jos opiskelee, on työvoiman ulkopuolella, eikä saa työttömyysetuutta. Itse opiskelen 60% toimeentulotuen perusosalla, eli vuokran ja sähkön jälkeen minulle jää noin 300 euroa kuukaudessa rahaa. Työttömänä jäisi noin tuplat tuosta.

Itse olin ajautumassa vastaavaan tilanteeseen. Tosin tilanteesta "sisuuntuneena" hain töitä ja sain osa-aikatyön, josta tuli vuoden päästä täysipäiväinen. Yritin saada opintoja valmiiksi siinä sivussa. Mutta sitten tuli masennus ja/tai burn-out ja molemmat jäivät. Nyt olen taas työtön. Asennekin vähän huonompi kuin ensimmäisellä kertaa.

Vierailija
17/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa opiskelemaan. Työtä edistäviä palveluita voivat ehdotella.

Pääasiassa opiskelusta rangaistaan. Jos on jo ammatti, on vaikeeta saada tukea omaehtoiseen opiskeluun.

Jos opiskelee eikä saa opintotukea, voi säkällä aaada alennettua tttukea.

Vierailija
18/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ja työttömän kannattaa googlettaa finlex ja työttömyyteen liittyviä lakeja niin ei sitten heti usko mitä hyvänsä höpötystä.

Vierailija
19/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että voisi, jollei vielä ole mahdollista.

T. Neljä koulutusta, joista tuorein, se työllistävin, 50v:na. Nyt saan valita työpaikkani.

Vierailija
20/31 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimakoulutukseen on mahdollista pakottaa. Lähihoitajaksi opiskellaan paljon työvoimakoulutuksessa, koska työpaikan saanti on varma ja koulutus on niin helppo, että käytännössä kaikki siitä suoriutuvat.

Tuo olisi kyllä ammatti jonka koulutuksesta en ikimaailmassa tulisi suoriutumaan läpi. En vaikka pelkkä läsnäolomerkintä riittäisi :)

Terkuin introvertti insinööri.