Koirien kouluttaminen "hiljaisemmaksi"
Ostin kaksi koiraa (3 v ja 5 v). Tulevat kotiin parin viikon päästä. Asun kerrostalossa ja rotu herkästi haukkuva. Onko vinkkejä miten heti alkuun saan opetettua koirat olemaan hiljaa? Toki saavat ilmoittaa kun tulee vieraita mutta turhanpäiväinen eroahdistusräksyntä ei käy päinsä. Koiria mulla on ollut ennenkin ja mhös kyseistä rotua mutta silloin asuin maalla omakotitalossa joten haukkuminen ei ollut ongelma.
Kommentit (21)
Yksinoloon netistä joku ohjelma koneelle johon tallennat käskyjä omalla äänelläsi. Kun asunnon desibelitaso nousee kone toistaa käskysi koirille.
Ulos lähdetään vasta kun koirat eivät vingu, hypi ja hauku :)
Onnea koitokseen!
Kaikkia koiria voi kouluttaa, pointti on tehdä se ajoissa ja välttää virheiden tekemistä. Koira on niin sanottu hälyttäjä joka kyllä ilmoittaa kun jokin asia muuttuu sen ympäristöstä mutta haluan välttää tuntikaupalla kestävää ulinaa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:50"]Yksinoloon netistä joku ohjelma koneelle johon tallennat käskyjä omalla äänelläsi. Kun asunnon desibelitaso nousee kone toistaa käskysi koirille.
Onnea koitokseen!
[/quote]
Ööööö, mikäs tämmönen ohjelma on? Heräsi mielenkiinto.
Jostain lukenut että ulosmeno ja sisälle tulo tehdään ilman suurta numeroa ja sisälle tullaan vain silloin kun koira/koirat hiljaa. Koiria ei heti tervehditä vaan vasta hetken päästä. En usko että sitruunapannat toimi, en osaa sanoa onko ultraäänilaitteesta hyötyä. En osaa edes vielä sanoa kuinka äänekkäitä uudet koirat on mutta haluan varautua kaikkeen. Itsekin ärsyttäisi asua kerrostalossa missä naapurin koirat ulisee jatkuvasti
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:50"]Yksinoloon netistä joku ohjelma koneelle johon tallennat käskyjä omalla äänelläsi. Kun asunnon desibelitaso nousee kone toistaa käskysi koirille.
Onnea koitokseen!
[/quote]
[/quote]
Digital dogsitter.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:50"]Yksinoloon netistä joku ohjelma koneelle johon tallennat käskyjä omalla äänelläsi. Kun asunnon desibelitaso nousee kone toistaa käskysi koirille.
Onnea koitokseen!
[/quote]
[/quote]
Digital dogsitter.
[/quote]
Näkikö 5?
Meidän koira tuli meille 7kk ikäisenä. Tällä oli suunnaton haukunta ongelma. Yritettiin totuttamista, haukun esto pantaa johon tottui eikä sillä ollut mitään merkitystä. Oli yksinoloon tarkoitettuja herkkuluita, joita ei muulloin saanut. Haukkui heiluville puille, katon napsahduksille, ohi kulkeville ihmisille/autoille ja aivan kaikelle! Ongelmakoira kouluttajakin yritti antaa vinkkejä, mutta mitään keinoa ei löytynyt!
Miksi ostit koirat? Sopeutuminen kerrostaloon voi olla vaikeaa,varsinkin jos kahdesta koirasta toinen aloittaa ja toinen jatkaa haukkumista.
Asun kerrostalossa
Otan koiran
Valitsen rodun joka on "hälyttäjä ja haukkuja"
Tilasin koirat jo, tulossa
Nyt kysyn teiltä miten koulutan
Olen ihminen, älyllisesti ylivertainen.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:07"]Miksi ostit koirat? Sopeutuminen kerrostaloon voi olla vaikeaa,varsinkin jos kahdesta koirasta toinen aloittaa ja toinen jatkaa haukkumista.
[/quote]
Koirat asuu tälläkin hetkellä kerrostalossa. Rotu sopii kertostaloon varsin hyvin mutta koiratkin on yksilöitä ja myös elämänmuutos voi aiheuttaa eroahdistuksen vaikka sitä ei tähän asti ole ollut.
Annetaanko pois haukkumisen vuoksi, silloin huonompi juttu? Jos haukkuvat vain ovikellon soittoa, ei niin paha juttu. Kuuntelevatko rappukäytävän ääniä, vai ulvovat yksinäisyyttä? Monta syytä haukkumiseen.
Koirakoulutuskirjassa oli vinkki että kiinnität ovesi ulkopuolelle koiranherkkupussin ja siihen lapun, että tästä saa pudottaa koiralle namin ohi kulkiessa.
Näin koirat oppii että käytävällä liikkuvat ihmiset ja äänet on kiva juttu.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:15"]Asun kerrostalossa
Otan koiran
Valitsen rodun joka on "hälyttäjä ja haukkuja"
Tilasin koirat jo, tulossa
Nyt kysyn teiltä miten koulutan
Olen ihminen, älyllisesti ylivertainen.
[/quote]
No en ole mikään poropeukalo kun kyseessä koirat tai niiden kouluttaminen. Ostan koirat luotettavalta jo ennestään tutulta kasvattajalta. Koirat sopii varsin hyvin kerrostaloon mutta koska saattavat oppia huonoja tapoja kyselen valmiiksi vinkkejä, aina voi meinaan oppia jotain uutta. Se että asuu kerrostalossa ei varmasti estä koiranhankintaa?? Pahempi asia mun mielestä olisi se jos en olisi varautunut kouluttamaan koiriani käyttäytymään. Mutta täällähän on kielletty kyselemään neuvoja? Siis toistan nyt vielä että koirilla ei ole haukkumisongelmaa tällä hetkellä mutta se ei tarkoita että eivät voisi aloittaa haukkumisen. Parempi etsiä tietoa nyt ennen kun koirat tulee niin ei tule vahingossa tehtyä mitään virheitä sitten kun koirat kotona.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:07"]Miksi ostit koirat? Sopeutuminen kerrostaloon voi olla vaikeaa,varsinkin jos kahdesta koirasta toinen aloittaa ja toinen jatkaa haukkumista.
[/quote]
Koirat asuu tälläkin hetkellä kerrostalossa. Rotu sopii kertostaloon varsin hyvin mutta koiratkin on yksilöitä ja myös elämänmuutos voi aiheuttaa eroahdistuksen vaikka sitä ei tähän asti ole ollut.
[/quote]
Meidän entisellä koiralla laukesi eroahdistus kun muutimme. Järjestimme koiralle aluksi hoitajan, ja aloimme opettaa sille yksinoloa uudelleen. Ensin pois vain pieni hetki jne. Ja pitkä ja väsyttävä lenkki ennen yksinjäämistä auttaa! Lisäksi annoin aamuruoan vasta lähtiessä, ja koira jäi tyytyväisenä syömään.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:07"]Miksi ostit koirat? Sopeutuminen kerrostaloon voi olla vaikeaa,varsinkin jos kahdesta koirasta toinen aloittaa ja toinen jatkaa haukkumista.
[/quote]
[/quote]
Meidän entisellä koiralla laukesi eroahdistus kun muutimme. Järjestimme koiralle aluksi hoitajan, ja aloimme opettaa sille yksinoloa uudelleen. Ensin pois vain pieni hetki jne. Ja pitkä ja väsyttävä lenkki ennen yksinjäämistä auttaa! Lisäksi annoin aamuruoan vasta lähtiessä, ja koira jäi tyytyväisenä syömään.
[/quote]
Sitä minäkin pelkään että elämänmuutos herkästi aiheuttaa eroahdistuksen. Olen järjestänyt työt niin että ensimmäiset kakai viikkoa eivät juurikaan joudu olemaan yksin ja on aikaa totuttaa yksinoloon pikkuhiljaa.
Minulla on koiria ollut 30 vuotta ja asunyt nykyisessä kerrostalossa 17 vuotta. Olen tehnyt sen huomion, että muuttaessa uusien asukkaiden koirat haukkuvat aina kuukauden tai kolmekin, sekä omat että muiden. Niinpä en ole uusien asukkaiden koirien haukkumisesta mitään huomautellut, jos se ei muutu selkeästi eroahdistukseksi. Aina ne on siitä rauhoittuneet ja tottuneet käytävän ääniin. Meidän rapussa on tällä hetkellä 7 koiraa, eikä mitään ääntä kuulu päivisin. Paitsi jos ne käytävällä kohtaavat, ja uhittelevat uusille reviiristä.
Ehkä voisit laittaa lapun rappukäytävään, että "kertokaa minulle jos koirat metelöi pidempään, ovat kodinvaihtajia, uusia talossa ja kodinvaihto voi aiheuttaa tilapäistä häiriötä".
Kärsivällisyyden ja tottelevaisuuden opettaminen koiralle on mielestäni tärkeintä. Silloin ei yleensä tule niitä haukkuongelmiakaan. Jos koiraa ei ole opetettu, niin turhanpäiväinen räkytys on ihan varmaa, mutta kunnolla koulutetut ja temppuja osaavat koirat mekastavat hyvin harvoin ja oikeista syistä. Lisäksi olisi hyvä harjoitella sellaisia käskyjä kuin hauku ja hiljaa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:02"]
Minulla on koiria ollut 30 vuotta ja asunyt nykyisessä kerrostalossa 17 vuotta. Olen tehnyt sen huomion, että muuttaessa uusien asukkaiden koirat haukkuvat aina kuukauden tai kolmekin, sekä omat että muiden. Niinpä en ole uusien asukkaiden koirien haukkumisesta mitään huomautellut, jos se ei muutu selkeästi eroahdistukseksi. Aina ne on siitä rauhoittuneet ja tottuneet käytävän ääniin. Meidän rapussa on tällä hetkellä 7 koiraa, eikä mitään ääntä kuulu päivisin. Paitsi jos ne käytävällä kohtaavat, ja uhittelevat uusille reviiristä.
Ehkä voisit laittaa lapun rappukäytävään, että "kertokaa minulle jos koirat metelöi pidempään, ovat kodinvaihtajia, uusia talossa ja kodinvaihto voi aiheuttaa tilapäistä häiriötä".
Kärsivällisyyden ja tottelevaisuuden opettaminen koiralle on mielestäni tärkeintä. Silloin ei yleensä tule niitä haukkuongelmiakaan. Jos koiraa ei ole opetettu, niin turhanpäiväinen räkytys on ihan varmaa, mutta kunnolla koulutetut ja temppuja osaavat koirat mekastavat hyvin harvoin ja oikeista syistä. Lisäksi olisi hyvä harjoitella sellaisia käskyjä kuin hauku ja hiljaa.
[/quote]
Muuten hyvä, mutta ei missään nimessä erikseen hauku käskyä herkkähaukkuiselle! Ei saa palkita ei-toivotusta käytöksestä
Voi naapuriraukkoja. Herkästi haukkuvaa rotua kerrostaloon ja vielä kaksin kappalein. Olen monesti miettinyt onko koiranomistajilla kaikki kotona ja tämä aloitus herättää jälleen kerran epäilyt.
Onneksi et ole minun naapurini.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:50"]Yksinoloon netistä joku ohjelma koneelle johon tallennat käskyjä omalla äänelläsi. Kun asunnon desibelitaso nousee kone toistaa käskysi koirille.
Onnea koitokseen!
[/quote]
[/quote]
Digital dogsitter.
[/quote]
Näkikö 5?
[/quote]
Juu, tänks! Pitää tutustua!
5
Rotu on herkästi haukkuva. Onnea vaan yrityksellesi muokata rodulle ominaista piirrettä pois.