Te, joilla on hyvä sävelkorva, häiritseekö se, kun tv:stä tulevissa elokuvissa ääni on noin puoli sävelaskelta liian korkea?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Puoli sävelaskelta liian korkea suhteessa mihin?
Elokuvan alkuperäiseen ääneen.
Sun korva saattaa olla puoli askelta liian matalalla?
Millä mä sitä vertaan jos näen, siis kuulen, leffan ekaa kertaa?
Ilman referenssiä on aika vaikea sanoa, jos ei leffassa soi tuttua kappaletta tms.
Vierailija kirjoitti:
Millä mä sitä vertaan jos näen, siis kuulen, leffan ekaa kertaa?
No jos tietää, että joku kappale on tietyssä sävellajissa, niin se kuulostaakin olevan puoli sävelaskelta korkeammalla.
Vierailija kirjoitti:
Ilman referenssiä on aika vaikea sanoa, jos ei leffassa soi tuttua kappaletta tms.
Tässä kysyttiinkin niiltä, joilla on hyvä sävelkorva, eli jotka tunnistaa ilman referenssiä.
Ei oo haitannut. Mutta se mietityttää mitä ne soittajat tekee silläaikaa kun leffassa on vuorosanoja. Lukeeko ne lehtiä, kattooko kännyä, saako käydä vessassa kesken leffan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kysyttiinkin niiltä, joilla on hyvä sävelkorva, eli jotka tunnistaa ilman referenssiä.
Hyvä sävelkorva voi olla myös ilman absoluuttista. Sinä tarkoitat nyt absoluuttista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota kutsutaan "absoluuttiseksi" sävelkorvaksi. "Hyvä" sävelkorva ei ole sama asia.
Mitä? Miksi elokuvassa (ilmeisesti elokuvamusiikissa) olisi eri sävellaji telkkarissa kuin vaikkapa elokuvateatterissa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Miksi elokuvassa (ilmeisesti elokuvamusiikissa) olisi eri sävellaji telkkarissa kuin vaikkapa elokuvateatterissa?
Koska tv:ssä se elokuva näytetään n. 4% suuremmalla nopeudella kuin elokuvateatterissa.
Katsotaan leffat aina digitaalisessa muodossa, niin ei satu sävelkorvaan. Tuo koskee vain analogisia leffoja.
Hienoa! Kerrankin löytyi ongelma, joka ei koske minua.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan leffat aina digitaalisessa muodossa, niin ei satu sävelkorvaan. Tuo koskee vain analogisia leffoja.
Kyllä tämä ongelma koskee digi-tv:täkin.
Blurayllä ja osassa suoratoistoja ääni menee oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tv:ssä se elokuva näytetään n. 4% suuremmalla nopeudella kuin elokuvateatterissa.
No tuo selittää miksi mun silmään sattuu katsoa leffoja tv:stä. Mulla saattaa olla (liian) hyvä kuvasilmä, ehkä jopa absoluuttinen?
Ei, koska katson nykivää kuvaa, jossa ääntä ei ole nopeutettu.
Suomen digi-tv tosin on nykyajan anaali. Ei ole tarvetta kikkailulle enää, mutta Suomi haluaa tehdä perinteisellä tavalla perinteitä kunnioittaen!
Ei muuten ole mikään tae, että suoratoistosta saisi aina alkuperäistä myöskään. Blu-ray on varmin keino, vaikka sielläkin on ihmesekoilua välillä.
Joskus leffoissa huomaa että jotain kappaletta on esim. selvästi nopeutettu levyversioon verrattuna. Esim. hei me lennetään on staying alive nopeutettuna kuulemma 10% ja sen kuuli jo silloin kun leffan ekaa kertaa näki.
Muuten en jaksa stressata onko kappale samassa sävellajissa yhdellä artistilla kuin jollakulla toisella. Noihan vaihtelee välillä itsekin ylemmäs tai alemmas konserteissaan riippuen siitä mihin äänellä sinä päivänä pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska katson nykivää kuvaa, jossa ääntä ei ole nopeutettu.
Suomen digi-tv tosin on nykyajan anaali. Ei ole tarvetta kikkailulle enää, mutta Suomi haluaa tehdä perinteisellä tavalla perinteitä kunnioittaen!
Ei muuten ole mikään tae, että suoratoistosta saisi aina alkuperäistä myöskään. Blu-ray on varmin keino, vaikka sielläkin on ihmesekoilua välillä.
Kyllä se taitaa olla speksattu kansainväliseen digi-tv-standardiin, että se on Euroopassa 50i. Itselle varsinkin oli järkytys, että jatkettiin lomitetulla, vaikka se ei millään sovi yhteen nykyisen näyttötekniikan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis absoluuttinen. C-duuri puoli sävelaskelta alennettuna on H-duuri. Itse en noita ilman referenssiä erottaisi. Sävelkorva on kohtuullinen.
Puoli sävelaskelta liian korkea suhteessa mihin?