Erityisherkkä ja sairastelu
Ihan vahingossa tajusin olevani tällainen erityisherkkä ihminen luonteeltani, toki olen aina tajunnut olevani erilainen kun suurin osa tapaamistani ihmisitä, mutta tuo erityisherkkyys oli yllätys itselleni. Paljon termiä on haukuttu enkä oikein tajua miksi ihmeessä ? Tuskin kukaan tässä maailmassa haluaisi olla erityisherkkä, kun tuntuu että oma geeniperimä sopisi paremmin sinne 1700-luvun maaseudun rauhaan ja yksinkertaiseen elämään huolehtimaan lähinnä ruoasta, juomasta ja katosta pään päällä.
Mutta asiaan...olen nyt miettinyt, että olen jatkuvasti sairaana ja on milloin mitäkin sairautta. Tuntuu, että kun edelliset on ok niin tilalle tulee jotain uutta, tavallaan koskaan en ole terve. Lisäksi lähes aina olen väsynyt, en masentunut, mutta mitään syytä ei koskaan löydy. Ja tämä on jatkunut jo ihan lapsesta lähtien. Olen kyllä yrittänyt luoda elämästäni mahdollisimman yksinkertaista, mutta töissäkin on käytävä ihmisten parissa ja jatko-opintojakin on suoritettava, että sen työni pystyisi pitämään. Todellisuudessa haaveilen elämästä jossakin korpimökissä, mutta en vaan tajua miten sen elämän pystyisin rahoittamaan?
Nämä ajatukset pyörivät päässäni ja esim. loma-aikoina voin hyvin kun saan olla omassa rauhassa puutarhassa, metsäretkillä ja kirjojen parissa. Tai matkoilla ihan itsekseni. En vaan saa sosiaalisista ympyröistä itselleni mitään muuta kuin väsymystä ja joskus ihan ahdistustakin, ja sitten taas sairastun. Ehkä siksi nyt olen huolestuneempi, kun ikää on jo yli 40 vuotta ja tunnen itseni välillä niiiiiiin pirun väsyneeksi sekä henkisesti että fyysisesti enkä vieläkään ole onnistunut löytämään mielenrauhaa.
Kommentit (6)
Juu niin varmasti vaikuttaa, mutta tosiaan masentunut en ole. Olen joskus nuorena ollut ja siksi pystyn vertaamaan sitä masentuneen tunnemaailmaa tähän nykyiseeni & siksi varmuudella pystyn näin sanomaan.
Tätä diagnoosia on tarjottu tietysti aikuisenakin, mutta käytyäni työterveyden kautta psykologin+psykiatrinkin luona juttelemassa oli loppupäätelmä etten ole masentunut lainkaan (!) ja lääkitys lopetettiin hyödyttömänä. Lähinnä menetin yöuneni, kun kävin sisäisesti kierroksilla sitten liikaa ja päivisinkin olin levoton :/
AP
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:23"]Et kuulosta erityisherkältä vaan masentuneelta.
[/quote]
Mutta eikö masennus vaivaisi silloinkin kun on omassa rauhassa? Mulla samanlaiset fiilikset kuin ap:lla. Omassa rauhassa ja omissa puuhissa tunnen kyllä oloni elinvoimaiseksi.
Eiköhän eirtyisherkkä itse tiedä onko masentunut vai ei. Uskon ainakin että erityisherkkyys on oikea tila, ja uskaltaisin jopa väittää että Suomessa sitä esiintyy tavallista enemmän koska erityisherkkyys on evoluutiollisesti suotuisa tila metsän siimeksissä asustelevalle, mutta haitallinen kaupunkielämään. Suomi on maailman viimeisimpinä kaupungistuineita alueita.
Ihan meikäläisen tekstiä! Paitsi että erityisherkkyys ei ole "luonne", vaan fyysinen rakenne hermostossa, joka toki vaikuttaa koko ihmisen psyykkis-fyyysiseen kokonaisuuteen. Moni erityisherkkä on myös hypermobiili. Minulla jatkuva sairastelu + oudot oireet saivat selityksensä hypermobiliteettisyndroomasta, mahdollisesti myös Ehlers- Danlos -syndroomasta. Stressinkesto on nollatasoa.
Tutustu mindfulnessiin, sekä minulla että lapsellani on helpottanut kuormituksesta johtuva uupumus, kun olemme opetelleet pitkin päivää tekemään näitä harjoituksia.
Mutta jos päätät että haluat jättäytyä työttömäksi, pikkukylien syrjäkyliltä saatat löytää omakotitalon alle 500e/kk vuokralle, mutta se puolestaan tarkoittaa sitä työttömyyttä ja sossun asiakkuutta, sen lisäksi joudut hyppimään turhaakin turhemmilla kursseilla jossain toista tuntia suuntaansa matkan päässä kunnes löytävät uuden hyppyytettävän. Siellä korvessa 1000e kuussa riittää varsin hyvin jos itse puuhastelee puutarhassa ja omistaa pakastimen. Mutta jos haluaa opiskella ja olla työelämssä, pitää pysyä ihmisten ilmoilla. Ellet perusta toiminimeä ja nettikauppaa tai ala kirjailijaksi.
Eikä erityisherkkyydestä johtuva uupumus tosiaan ole masennusta, vaikka minullekin on sitä tarjottu ainakin 10 kertaa, masennustesteissä saan 0-2 pistettä ihan rehellisesti vastaamalla. Ne arvot ovat ihan normaalit joihin masennuslääkkeet vaikuttaa joten niiden syömisestä on vain haittaa.
Ne jotka haukkuvat erityisherkkiä ovat vain törmänneet erityisherkkänahkaisiin huomiohuoriin, joilla ei ole mitään tekoa meidän erityisherkkien kanssa. Tai misofoniasta kärsiviin, joka sekoitetaan myös erityisherkkyyteen, ovat oma lukunsa jotka yrittävät ns. selvitä hengissä hyökkäyksistä, terveiden on vaikea ymmärtää, mutta ei se haukkuminen auta yhtään kun asialle ei ole vielä keksitty hoitoa tai helpotusta, huomiohuorausta se ei kuitenkaan ole, päinvastoin, haluisivat olla enemmän rauhassa.
Et kuulosta erityisherkältä vaan masentuneelta.