Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko opiskelu olla vain harrastus?

Vierailija
09.04.2022 |

Siis että käy mielenkiintoisia kursseja ja tekee myös tutkinnon, ilman että se välttämättä tähtää parempaan asemaan työmarkkinoilla.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietysti. Tuotahan se on monelle yläluokkalaiselle.

Vierailija
2/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole koskaan ollut yläluokkalainen (enkä yhteiskuntaluokkahullu), mutta oikeastaan harrastuksen vuoksi opiskelin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäiisi? Mikä on ansaintalogiiikka? Huuumekauppa?

Vierailija
4/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otaaan rahat hyvälllä tai pahallla niin pitkäään kun henki pihiseee.

Vierailija
5/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä otaaan rahat hyvälllä tai pahallla niin pitkäään kun henki pihiseee.

Tai otaaan lopunikäni viiinaa ja huumeita niin että en kykene tajuamaaan mitään.

Vierailija
6/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

NYTTT SE ASE TÄNNNE NIIIN TAPAN ITSEENI JA PÄÄÄSEN VAPAAKSI.

Vierailija
7/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OKEII. MITEN MÄ KERÄÄÄN ROHKEUTTA HYPPÄÄ JUNANALLLLE?

Vierailija
8/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä harrastaa, kunhan maksaa kurssit itse. Ymmärrystä ei riitä niille, jotka esim. viisikymppisinä menee lääkikseen ja vievät paikan nuorelta, joka oikeasti ehtisi tekemäänkin sitä työtä.

Vierailija
9/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen muutamia ihmisiä, jotka ovat suorittaneet useita tutkintoja. Parilla tutullani on molemmilla kahdelta alalta maisterin paperit. Kaikki nämä henkilöt ovat loistavia opiskelijoita mutta työelämään heistä ei ole. Kenelläkään ei ole minkäänlaista paineensietokykyä, mikä on kylläkin hämmästyttävää ottaen huomioon heidän opintomenestyksensä. Opinnoista olet vastuussa vain itsellesi mutta työelämässä teet työtä muita varten ja tuloksia pitää näkyä. Tentin voi aina suorittaa uudelleen mutta työelämässä pitää onnistua heti. Käsittääkseni nämä maisterit ovatkin opiskelleet lähinnä harrastuksen vuoksi. Molemmilla on rikkaat vanhemmat, jotka ovat ostaneet heille asunnon ja maksavat hulppeaa kuukausirahaa. Ainakin toinen heistä suunnittelee seuraavaa alaa, jota lähteä opiskelemaan.

Vierailija
10/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä harrastaa, kunhan maksaa kurssit itse. Ymmärrystä ei riitä niille, jotka esim. viisikymppisinä menee lääkikseen ja vievät paikan nuorelta, joka oikeasti ehtisi tekemäänkin sitä työtä.

Ai luulet että suomessa jäädään 57 eläkkeelle?? Huutista

Vierailija
11/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiskymppinen ehtii valmistuttuaan tekemään sen 15 vuotta töitä vielä lääkärinä. Eikä niitä paikkoja noin vain viedä, sisäänpääsy on kovaa kilpailua ja jokainen sinne pääsevä on paikkansa ansainnut.

t. lähes viiskymppisenä lääkiksessä

Vierailija
12/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tietysti. Tuotahan se on monelle yläluokkalaiselle.

Moni opiskelee yliopisto tasolla kun on työ elämässä ikään ja sukupuoleen katsomatta,Siis harrastaa opiskelua,voi todella niinkin sanoa: Jopa eläkeläiset!

Vierailija
13/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiskymppinen ehtii valmistuttuaan tekemään sen 15 vuotta töitä vielä lääkärinä. Eikä niitä paikkoja noin vain viedä, sisäänpääsy on kovaa kilpailua ja jokainen sinne pääsevä on paikkansa ansainnut.

t. lähes viiskymppisenä lääkiksessä

Minkälainen tausta sulla on? Oletko aina ollut kiinnostunut luonnontieteistä tai lääkiksestä, mutta et vaan ole aiemmin saanut haettua? Mikä silloin lähes viisikymppisenä muuttui, että vihdoin hait?

Vierailija
14/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai luulet että suomessa jäädään 57 eläkkeelle?? Huutista

Minun isäni jäi eläkkeelle 58 vuotiaana.  VR:n palveluksessa melkein koko työikänsä. Ollut eläkkeellä nyt  7 vuotta, hyväkuntoisen ja terveenä aktivisena eläkeläisenä. 

1. Työskenteleminen erityiseläkeiän tehtävässä 1.7.1995 tai työskenteleminen 1.7.1995 sellaisessa tehtävässä, josta tehtäväkierron seurauksena siirryttiin erityisen eläkeiän tehtävään.

Erityseläkeiän tehtävät:

55 vuotta: veturinkuljettaja, veturinlämmittäjä

58 vuotta: ylikonduktööri, konduktööri, vaihtotyönjohtaja, ratapihakonduktööri, lähiliikennekonduktööri, opastuskonduktööri, työopastajakonduktööri, junamies, asetinlaitemies, keskusasetinlaitemies, keskusasetinlaitevalvoja, vaihdemiesten esimies, vaihdemies

60 vuotta: kuorma-autonkuljettaja, ratakuorma-autonkuljettaja, tiehöylänkuljettaja, raskaan radantukemiskoneen käyttäjä, raskaan raiteentukemiskoneen, käyttäjä, radantukemiskoneen käyttäjä tai kuljettaja, raiteentukemiskoneen käyttäjä tai kuljettaja, vaihteen- ja raiteentukemiskoneen kuljettaja, seppä, sepänapulainen konepajassa, hitsaaja, kiskohitsaaja, päällysrakennehitsaaja, hitsari.

Että kyllä vaan jäädään!

Vierailija
15/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen harrastanut opiskelua koko ikäni. Minulla on hyvä koulutus ja vakityö, mutta halu oppia ja ottaa selvää moninaisista asioista. Pidän aivoni virkeinä kun opiskelen uutta.

Seuraan paljon esim. Helsingin Yliopiston nettiluentoja, ne on avoimet kaikille eikä taatusti vie paikkaa keneltäkään.  Itsekseni otan selvää erilaisista asioista, ihan oman työni ulkopuoleltakin. En näe siinä mitään kummallista tai väärää, päin vastoin.

Koska nautin oppimisesta ja uudesta tiedosta, ja sitä tulee koko ajan lisää, harrastan sitä aktiivisesti muun elämäni ohella.  Se mikä minua ihmetyttää on se, että niin valtavan monen mielestä tässä on jotain väärää ja tyhmää. Ehkä se, että monen mielestä nainen ei saisi oppia liikaa eikä tietää mitään. 

Vierailija
16/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Onhan kansan- ja työväenopistoissa paljon kielten yms kursseja ja luentosarjoja mitkä eivät valmista mihinkään. Ja onhan sitä vuosien varrella ollut juttuja eläkeläisistä jotka ovat suorittaneet lukion ja yo-kokeen ihan vaan huvikseen.

Vierailija
17/17 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opiskellut harrastuksena muutaman tutkinnon.

Kun opinnot oli joossa AMK.ssa, olin töissä n vuoden verran tilitoimistossa kirjanpitotöitä.Työaika vapaa. Opiskelin kampaajaksi.

Olin päivät koulussa, koulupåivän jälkeen tulin toimistoon, myös la ja su tein 12 h päiviä.

Kesälomarahat otin vapaana. Muutama tunti tuli ylitöitä per viikko ja sain suoritettua työharjoittelut ottamatta palkatonta töistä.

Koko tämän ajan pidin oointo-oikeuden voimassa, suoritin juridiikan kursseja. Joensuun yliopistoon pääsin suoraan lukemaan oikeustiedettä ilman pääsykokeita.

Melkein 5 v kävin Joensuussa ma-to ja pe-su olin kotona ja töissä.

Nopeasti sain töissä vaativampia työtehtäviä ja tein 60% työaikaa, mutta käteen sain saman verran rahaa.

Valmistumisesta on yli 10 v aikaa. Olen pari v haaveillut palaisin tilitoimiston puolelle ja menisin iltakouluun pariksi vuodeksi suorittamaan leipurin tutkinnon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi