Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lasketun ajan määrittäminen?

05.10.2006 |

eli sain eilen plussaa kiertopäivä 32. Kiertoni on ollut tosi epämääräinen (29-40) ja edellinen kierto olikin tuon 40. Mistä siis määritellään laskettu aikani? Ovulaation sain kyllä tikutettua, onko siitä apua vai miten neuvolassa menetellään tässä asiassa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa lasketaan menkkojen perusteella, ainakin oman kokemuksen mukaan, vaikka tietäisikin ovulaation olleen eri aikaan. Sitten jos (kun) ultratutkimuksissa tuo menkka-LA muuttuu niin sitten vasta neuvolassakin se otetaan huomioon.

Minulla on esim. niin, että LA pitäisi menkkojen mukaan olla 15.10., mutta kun tikutin ovista niin tiedän että LA on vasta 22.10. Tätä on myös neuvolassa noudatettu sitten ultrien jälkeen - ja nimenomaan kunnallisten ultrien, alkuraskauden ultran tulokset ei riittäneet neuvolan ylivaltaa muuttamaan :)

Ovis ajoittuu about rv:lle 2+0 eli siitä voit laskea lasketun ajan. Esim. Tekayn raskauskiekossa (http://www.tekay.fi/) pystyt määrittelemään lasketun ajan antamalla ovulaatiopäivämäärän.

Onnea plussasta!

Coe rv 37+4

Vierailija
2/10 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmä, mutta saisinko vielä selvennystä tuohon, eli laskevatko ne neuvolassa mulle nyt lasketun ajan edellisen kuun kierron pituuden mukaan (40) vai tämän kuun mukaan (tein plussan 32)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en ole terkkari itse. Riippuu varmaan terveydenhoitajastakin.

Coe

Vierailija
4/10 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, neuvolassa ne vain kysyy milloin on ollut edelliset kuukautiset (alkamispäivä) ja sen mukaan lasketaan laskettu aika.

-satu rv 4+5

Vierailija
5/10 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierron pituudella ei siis ole mitään vaikutusta siihen.

-s-

Vierailija
6/10 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä ei ollut tietoa milloin vauva oli saanut alkunsa ja menkat olivat tosi epäsäännölliset, joten sanoin tästä heti ekaa neuvolaa varatessa ja sain parin viikon päähän neuvola-ajan jonka jälkeen sain lähetteen porvoon sairaalaan, jossa ultrasivat ja tekivät lasketunajan määrityksen. Ei ne ihan hatusta niitä laskettuja-aikoja pysty heittämään kun muuten menee nuo oikeat ultraseulonnat ihan väärille viikoille. Näin siis porvoossa, joka kuuluu HUS sairaaloihin, muiden käytännöistä en tiedä.

Vierailija
7/10 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyvät vaan menkkojen alkamispvän, siis edellisten tietty..ja laskevat ainakin täällä 28pvän mukaan.

Ultra sitten muuttaa jos muuttaa..ja harvoinpa nuo kai just sillä pvällä syntyvätkään :)

Onnea odotukseen!!

Tappert ja Puksu 17+4

Vierailija
8/10 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kierron todellisella pituudella ei ole merkitystä, vaan neuvolassa la lasketaan aina 28 päivän kierron mukaan, jolloin useinkin oletettu synnytyspäivä muuttuu ultraäänitutkimuksen perusteella tehtävässä sikiön iän määrityksessä. Ei kuitenkaan, mikäli tuo ero aiemmin annettuun la:an on alle viikon. Näitä olen itsekin joutunut pohtimaan...

Vierailija
9/10 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paanpa vielä omat vertailut:

Minulla tässä toisessa raskaudessa ei ollut kierron pituudesta oikein tietoa, kun oli vasta toiset menkat imetyksen jäljiltä. Siltikään ei Helsingissä saanut mitään kontrolliultraa alkuraskaudessa, vaan kunnalliset ultra-ajat annettiin tuon menkoista lasketun kierron perusteella.

Ja toisaalta tuo LA:n muuttaminenkin on vissiin kätilökohtaista: esikoista odottaessa (v. 2004) mulla muutettiin laskettua aikaa vaivaiset kolme päivää aiemmaksi! Tuon viikon säännön oon kuullut monasti, mutta tosiaan mulla muutettiin kolmenkin päivän vuoksi. Nyt kakkosesta olikin just tuo viikko muutosta.

Coe vielä

Vierailija
10/10 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mulla neuvolan täti yritti laskeskella mun oireista yms. jonkin lasketun päivän siihen neuvolakorttiin, mutta totesi sitten ettei hän saa mitään järkevää tuloksekseksi. Kortissa on ensin laitettu la pv 14.4 kun taas sen tarkennusultran jälkeen päivä oli kuitenkin 25.3 ja vauva syntyikin sitten 1.4 joten pikkuisen vikaan olisi mennyt neuvolan laskuilla. Mulla kun oli ilmeisesti jotakin tiputtelua alkuraskaudessakin, jonka itse sitten luulin menkoiksi jne...