Naapuri pyysiä autoa lainaksi. Apua auttakaa
Naapuri on kaverini. Pyysi autoani lainaksi työvuoroon, hänen oma auto katsastamatta. Minulla on vapaata. Mutta en uskaltaisi lainata autoa. Naapuri on kolaroinut useamman autonsa ja on vähäh holtiton kuski. Jos jotain käy minulla ei ole autoa. Jos kyyditsen häntä, joudun yöllä heräilemään ja pienen lapsenkin herättämään. Mitä teen. En pääse itse töihin jos autolleni käy jotain.
Kommentit (19)
Naapuri pyysi autoani lainaksi. Auttoiko tämä korjaus?
Kieltäydy. Sano et tarviit sitä itse. Ongelma poistu. Ihan ilmatteeks
Sanot, ettei se onnistu, koska tarvitset itse autoa heti aamulla.
Kyydtset vaan. Lapset tykkää yöheräämisestä ja ajelulle lähdöstä. Sellaisen hauskan muistaa vielä aikuisenakin.
Sanot, että ei käy. Tarvitset autoa itse, eikä aikasi riitä kyyditsemiseen. Jos nyt haluat jotain selitellä.
Sano sille, että et oikein uskalla lainata kun se on niin holtiton kuski. Tai sovi, että jos auto rikkoontuu, niin se hommaa sijaisauton korjauksen ajaksi sulle.
Kerro sille että vuokra-autot jostain huoltsikalta haettuna on aika edullisia.
Eikö se sais keneltäkään työkaverilta kyytiä?
Kieltäydy. Miksi olet ottanut jotenkin vastuuksesi naapurisi menot? Eihän se sun ongelma ole, miten ja millä naapuri liikkuu..
Itse sanoisin ihan vaan että ei. Ei ole tapana lainailla autoa, yksinkertaisista syistä. Mutta jos olet passiivis-aggressiivinen ihminen joka ei osaa ilmaista mielipiteitään suoraan, voit toki heittää kehiin jonkun tekosyyn tai hätävalheen tyyliin "voi olla, että täytyy lähteä aikaisin aamulla paikkaan x", "mulla palaa huoltovalo, pitää käyttää korjaamolla", "tarvitsen sitä itse".. tms.
Tai niin, että viet sen ja se hommaa yöllä paluukyydin työkaverilta.
Turha sun on mitään ruveta valehtelemaan.
Sanot, että vakuutuksesi ei korvaa täysimääräisesti, jos joku toinen kolaroi autosi kanssa.
Sano sille, että sulla on periaate, ettet lainaa autoa. Ei tarvitse sitten keksiä seuraavan tarpeen tullen taas jotain tekosyytä, että mikset lainaa.
Sanot suoraan ettet lainaa autoasi ikinä kellekkään.
[quote author="melba" time="02.10.2015 klo 16:24"]
Sano sille, että sulla on periaate, ettet lainaa autoa. Ei tarvitse sitten keksiä seuraavan tarpeen tullen taas jotain tekosyytä, että mikset lainaa.
[/quote]
Tää on hyvä, paitsi jos ei just viimeviikolla ollu auto jollain toisella lainassa.
Mikä velvollisuus sinulla on lainata autoa tai kyytiä kaveriasi. Oma mokansa ettei ole saanut autoaan katsastettua.
Sanot hänelle, ettei valitettavasti onnistu. "Ei" on tärkeä sana ja sitä täytyy tarvittaessa käyttää.
Kiitos näistä. Sain apua:) toivottavasti hän ei ota itseensä ja suutu. Käymme usein lenkillä yhdessä.
Meidänkin naapuri/kaveri pyysi autoa lainaan 300km reissulle lapsiensa kanssa. Olen nähnyt heidän autonsa enkä todellakaan halunnut uutta autoamme siihen samaan kuntoon. Sanoin vain, että tarvitsen itse autoa
Vakuutuksiin vetoaa minunkin mieheni. Ei se ole edes mikään tekosyy.
Auton pystyy nykyään katsastamaan ilman ajanvarausta. Sinne jonoon vain naapuri autonsa kanssa.
Sanot vain, että "hyvä naapuri, kolarointihistoriasi tuntien, osakasko ei korvaa, jos naapuri ajaa kolarin, joten en lainaa. Jos se änkyttää vastaan, sano että "polkupyörä, bussi ja taksi on vaihtoehtoja". Jos vielä änkyttää, sano että "päätös on tämä, ei voi nyt muuta, olisit katsastanut ajoissa".
Mun mielestä naapurien kanssa ei kannata olla liian tuttavallisissa väleissä. Ne on vaan naapureita, ei sukulaisia. Eikä ystäviäkään. Näin välttyy hämmentäviltä tilanteilta ja pummeilta.
Lainaa vain. Ei siinä muu auta. Voisit samalla myös taata hänen konkurssikypsän firmansa lainan, eikö vain? Lähiräkälästä varmaan löytyy joku tuomittu seksuaalirikollinen, jota voisit alkaa majoittaa.