Aion opiskella itselleni rahakkaan ja arvostetun tutkinnon
Lääketiedettä olen pohtinut jo tovin, myös oikeustiede voisi kiinnostaa. Olen köyhästä perheestä ja luulin aina olevani tuomittu samaan köyhyyteen kuin vanhempani. Luulin olevani geenieni vuoksi tyhmempi kuin ne elämässään menestyvät ihmiset. Nyt olen tajunnut, että kyse on vain yrityksen puutteesta. Minusta olisi voinut tulla mitä vain, jos olisin yrittänyt. Sen sijaan tyydyin kateellisena katsomaan sivusta, kun tuttavani, rikkaiden perheiden kersat, saavuttivat elämässään suunnilleen kaiken, mistä ikinä olivatkaan unelmoineet. Olin katkera ja kateudesta vihreä, kun nuo kultalusikka suussaan syntyneet postailivat facebookiin kuvia Amerikan matkoiltaan, vaihtovuosistaan huippuyliopistoissa, sushi-illallisistaan kalliisssa ravintoloissa ja viimeisenpäälle mietitystä vitivalkoisesta luxussisustuksesta lapsuudenkodissaan. Nyt en enää jaksa olla kateellinen, vaan päätin tehdä asialle jotain! Rikkaiden lapset eivät enää tätä maata pyöritä! Minusta tulee yhtä menestynyt kuin heistäkin ja ihan omin voimin! Ryhtykää kaikki muutkin huono-osaiset kapinaan rikkaiden ylivaltaa vastaan!
Kommentit (23)
No niin, ap, kummalle tielle olet päättänyt lähteä, juristin vai lääkärin? Vielä on sellainen mutka matkassa, että pitää saada opiskelupaikka. Ensi keväänä suurin osa psikoista menee ensi kevään ylioppilaille. Näin on hallitus suuressa viisaudessaan päättänyt. Nähtäväksi jää, miten suuret tai pienet kiintiöt on tulossa aikaisemmin kirjoittaneille.
Jos haluat lääkikseen, olethan kirjoittanut pitkän matikan, kemian, fysiikan, biologian... Olethan kerännyt jo rahat preppauskurssille sekä järjestänyt ringin, joka jonottaa puolestasi netivarauslinjalka, kun sinä jonotat paikan päällä ylisuosituille oikiksen preppauskurssille?
Olethan varautunut, että vuosien opiskelu ja myöhemmin työskentely alalla, joka ei oikeasti kiinnosta yhtään, on raskasta ja muokkaa persoonaasi huonompaan suuntaan.
Itse työllä hankittu vauraus ei ole sama kuin olla rikas. Ne jotka on varsinaisesti rikkaita, on sitä todennäköisesti myös perityllä rahalla. Ap haluaa loikata köyhyydestä vaurauden yli suoraan rikkauteen, harvemmin onnistuu yhdessä sukupolvessa ja vaatii aika poikkeuksellista yritteliäisyyttä.
Jospa tyytyisit siihen että opiskelemalla ja työllä voisit saavuttaa sen valkoisen sisustuksen, ulkomaanmatkat ja sushit. Arvostetun asiantuntijan palkka riittää niihin. Tietysti voit hankkia niihin tarvittavan palkan mutta elää vaatimattomasti ja tehdä palkallasi hyväntekeväisyyttä. Tosin jos olisit sentyyppinen, niin olisit jo hoitajana ilmoittautunut SPR:ään katastrofijoukkoihin ja olisit ollut jo monessa hankkeessa auttamassa ihmisiä tuhojen keskellä niin kuin jotkut tietämäni hoitajat.
Miksi vaadit itseltäsi noin mahdottomia? Hyvä elämä, mukava koti ja lapsillesi paremmat olot on jo aika paljon.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:32"]
Opiskele täällä vaikka lääkäriksi tai jollekin kaupan- tai tietokonealalle ja sitten lähde USAhan töihin. Et tule pettymään rahan määrään. Jos kiinnostaa tulla Suomeen vielä asumaan niin sekin on helpompaa kun on muutaman satatuhatta pankissa. Jos aiot jäädä Suomeen, eipä juurikaan kannata tehdä mitään rahan takia. Verottaja vie kaiken.
[/quote]
Noo... kyllä minulle aina vähän itsellenikin jää, tässä verottajalle ja eläkeyhtiöille maksellessa. Hyvä maa tämä on yrittää ja asua. Markkinat vain vähän pienet.
t. yrittäjä, köyhistä taustoista, korkeakoulutus käytynä ja maailmaa nähtynä.