Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko annat 7v lapsellesi viikkorahaa?

Vierailija
02.10.2015 |

Meillä lapsi täyttää kohta 7v ja alettiin antamaan hänelle viikkorahaa 5€. Paljonko sinun lapsesi saa viikkorahaa?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiä ja itsekkäitä yksinhuoltajia ilmeisesti koko ketju täynnä. Lapsen viikkoraha 50 senttiä? 1 euron? Jos on imuroinut ja saanut kokeesta hyvän numeron? Kiristyspalkitsemista, täysin kieroutunut tapa kasvattaa vastuunottoon. Etenkin kun koulunumerot ovat paljon lahjoista kiinni, eivätkä vain yrittämisestä. Silloin tulee suosineeksi lahjakkaampaa sisarusta, mikä on todella väärin.

Taitavat yksinhuoltajien yhteiskunnalta saamat tukieurot mennä omiin huvitteluihin ja vaatteisiin ja viinaan, ja on pelkkiä itsekkäitä tekosyitä olla antamatta lapselle vähintään sitä 10 euroa viikossa. Lasu-tapauksia saisi melkein tehdä tuollaisista "äideistä".

Vierailija
2/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2€ viikossa, käyttää ne yleensä karkkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 euroa

Vierailija
4/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt viikkoraha-asioita eikä vielä ole aloitettu. Mä en myöskään itse saanut lapsena viikkorahaa. Saatiin rahaa tiettyyn tarpeeseen.

Olen hyvätuloinen, kohtuullisen säästäväinen ja olen sijoittanutkin nuoresta, vanhemmat ostivat osakkeita meille. Samoin meidän lapsilla on osakeomistuksia.
Mitä ne alakoululaiset ostavat niillä viikkorahoillaan? Meidän lapsilla on säästöpossun, jos tulee vaikka joku synttärilahjaraha, niin yleensä laitetaan puolet vähintään säästöön. Täällä on esimerkkeinä, että säästävät telkkariin, peleihin tai laukkuihin. Meidän lapset eivät kyllä ole tähän asti ole hoksanneet haluta mitään telkkareita tai monen sadan laukkuja.

Vierailija
5/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:55"]Meillä on ollut tapana antaa viikkorahaa 10 x ikävuodet. Siitä on säästettävä pelikonsolit, muotivaatteet, meikit, pyörät, skootterit. Oppivat toivottavasti rahanarvon, kun joutuvat sitä käsittelemään ja laskemaan. 7 vuotias saa 70 euroa viikossa ja 17 vuotias 170 euroa. 18 vuotias saa tililleen kertaluontoisesti 18 000 euroa, autokouluun, opintoihin, matkustamiseen, perheen perustamisen avuksi, mihin haluaakaan, mutta siihen loppuu kaikki rahantulo vanhemmilta. Poikkuksena vain, jos rahalla voi terveyttä edesauttaa. Muutoin vanhemmilta rahaa luvassa seuraavan kerran vasta kaukaisessa perinnönjaossa. [/quote] 7-vuotiaalle 70€ VIIKOSSA? Anteeksi nyt mutta mitä helvettiä? Mitä sen ikäinen tekee noin suurella summalla viikossa? Mä sain tuon ikäisenä 10 markkaa perjantaisin ja se riitti aivan hyvin.

[/quote]

Johan yksi konsolipeli maksaa tuon 70 euroa. Tehokkaampaa pelikonetta poika säästä lähes vuoden verran. Tytär haluamaansa nahkaista koululaukkua 3 kuukautta. Vanhin skootteriaan yli vuoden. Me uskomme lasten näin oppivan vastuuta ja itsenäisyyttä. Mielestämme ovat myös oppineet. Ei ole vielä tarvinnut väliin mennä ja keneltäkään viikkorahaa lakkauttaa päihteiden tai syömishäiriön takia. Me luotamme lapsiimme ja meistä tämä on oikea tapa. Kasvata sinä omat lapsesi omalla tavallasi, mutta älä arvostele muita.

[/quote]

Aika helppoa rahaa lapselle jo 7-vuotiaana. Miten hän sitten pärjää, kun pitää omalla palkalla tulla toimeen? Josta maksaa vuokran yms eli kaikki elämiskulut? 

Vierailija
6/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa euron viikossa. Ei osta oikeastaan koskaan mitään. Emme osta lapselle myöskään syntymäpäivän ja joulun ulkopuolella juuri mitään leluja. Karkkia on karkkipäivänä, syö ehkä 3-5 karkkia. 

Mietin viikkorahan nostoa 2 euroon, mutta mies oli sitä mieltä, ettei lapsi näytä tarvitsevan rahaa juuri mihinkään. Ei olla kannustettu ostamaan kaikkea kokoajan. 

Nuorempi 5v. saa 0,50 euroa ja säästää jatkuvasti erilaisiin pikkuleluihin ja muovisiin, esim. Schleich ja ostaa niitä :)  Olis varmaan ihan soikeana onnesta kun sais näillä täällä nähdyillä pienimmilläkin viikkorahoilla ostettua JOKA VIIKKO yhden "muovisen" joiksi niitä kutsuu!

Vierailija
7/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 21:53"]

Köyhiä ja itsekkäitä yksinhuoltajia ilmeisesti koko ketju täynnä. Lapsen viikkoraha 50 senttiä? 1 euron? Jos on imuroinut ja saanut kokeesta hyvän numeron? Kiristyspalkitsemista, täysin kieroutunut tapa kasvattaa vastuunottoon. Etenkin kun koulunumerot ovat paljon lahjoista kiinni, eivätkä vain yrittämisestä. Silloin tulee suosineeksi lahjakkaampaa sisarusta, mikä on todella väärin.

Taitavat yksinhuoltajien yhteiskunnalta saamat tukieurot mennä omiin huvitteluihin ja vaatteisiin ja viinaan, ja on pelkkiä itsekkäitä tekosyitä olla antamatta lapselle vähintään sitä 10 euroa viikossa. Lasu-tapauksia saisi melkein tehdä tuollaisista "äideistä".

[/quote]

Miksi sä haluat opettaa 7-vuotiaan törsäämään tai ylipäätään kuluttamaan? Minusta 7-vuotiaalle on ihan ok, että joutuu säästämään muutamiakin viikkoja saadakseen jotain ja isommat asiat voivat vanhemmat sitten ostaa syntymäpäivänä ja jouluna. 

Vierailija
8/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ei ole koskaan saaneet viikkorahaa. Kaiken tarvitsemansa ovat aina saaneet. Ala-ikäiset on 7- ja 15-vuotiaat.
Omassa lapsuudessani muistan kun joku sai puolet iästä markkoina. Jos antaisin, se voisi olla sopiva. Siis 3,5e 7/vuotisille.

Vierailija
9/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:35"]

Meidän lapset ei ole koskaan saaneet viikkorahaa. Kaiken tarvitsemansa ovat aina saaneet. Ala-ikäiset on 7- ja 15-vuotiaat. Omassa lapsuudessani muistan kun joku sai puolet iästä markkoina. Jos antaisin, se voisi olla sopiva. Siis 3,5e 7/vuotisille.

[/quote]

Mikset anna heille omaa rahaa, jota voivat miettiä, mihin käyttäisivät? Siis vaikka 1-2 euroa. Voihan lapsille silti antaa ja hankkia kaiken tarpeellisen, ja kuuluukin.

Vierailija
10/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden euron viikkorahasta saa säästää kuukauden, että pääsee yhden kerran kaverien kanssa hampurilaiselle. Mitään kivoja vaatteita, pelejä tai muuta ei voi ostaa oman valintansa mukaan. Vuoden säästämisellä ei yhtä peliä saa. Kukaan vanhempi ei ole niin köyhä, ettei olisi varaa edes sitä 10 euroa antaa viikossa. Äärimmäisen itsekkäitä "äitejä" ja lasutapauksia tuollaiset 1 euroa viikko. Sairasta. Osaisitte edes hävetä.

Vierailija
11/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:27"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:14"] Miten köyhiä ihmisiä täällä on, jos lapselle ei ole antaa enempää kuin euro tai kaksi viikossa? [/quote]   Ei kyse varmasti ole läheskään aina siitä, etteikö rahaa olisi. Vaan siitä, ettei joku 7v lapsi todellakaan tarvitse mitään 20€ viikkorahaa [/quote] Niin, ja mihin kukaan aikuinen tarvii yli 1500 euron palkkaa? Onko kyse siitä, että lapselta halutaan estää kaikki itsenäinen päätöksenteko ja totuttaa hänet elämään äärimmäisessä köyhyydessä ja kurjuudessa, mitä perinnettä hän itse sitten aikuisena jatkaa. Ei ihme että Suomessa on lama, jos lapset kasvatetaan näin. [/quote] Öö ok. Että 7-vuotiaan pitää mielestäsi saada kaikki tänne heti nyt jos haluaa?

[/quote]

Ei lapsi saa isommallakaan rahalla kaikkea haluamaansa, mutta jonkun euron tai kahden kanssa ei lapsella ole mahdollista tehdä mitään pitkäjänteistä tai säästää yhtään mihinkään. Itse muistan omasta lapsuudestani ehkä 10-11 -vuotiaana kun olin saanut säästettyä 10 000 markkaa viikkorahoista ja kotityöpalkkioista ym. Sitten katsottiin isän kanssa hesarista osakkeita ja kyselin niistä, että mitä mikäkin firma tekee jne. ja tein päätöksen että mitä haluan ja osakkeet käytiin pankissa ostamassa sen mukaan mitä olin toivonut. Vuoden päästä olivat tuottaneet yli kaksitonnia voittoa ja ostin huoneeseeni ison telkkarin niillä rahoilla ja olin onneni kukkuloilla. Miksi ette halua lapsellenne tällaista kokemusta? 

Vierailija
12/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:27"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:14"] Miten köyhiä ihmisiä täällä on, jos lapselle ei ole antaa enempää kuin euro tai kaksi viikossa? [/quote]   Ei kyse varmasti ole läheskään aina siitä, etteikö rahaa olisi. Vaan siitä, ettei joku 7v lapsi todellakaan tarvitse mitään 20€ viikkorahaa [/quote] Niin, ja mihin kukaan aikuinen tarvii yli 1500 euron palkkaa? Onko kyse siitä, että lapselta halutaan estää kaikki itsenäinen päätöksenteko ja totuttaa hänet elämään äärimmäisessä köyhyydessä ja kurjuudessa, mitä perinnettä hän itse sitten aikuisena jatkaa. Ei ihme että Suomessa on lama, jos lapset kasvatetaan näin. [/quote] Öö ok. Että 7-vuotiaan pitää mielestäsi saada kaikki tänne heti nyt jos haluaa?

[/quote]

Ei lapsi saa isommallakaan rahalla kaikkea haluamaansa, mutta jonkun euron tai kahden kanssa ei lapsella ole mahdollista tehdä mitään pitkäjänteistä tai säästää yhtään mihinkään. Itse muistan omasta lapsuudestani ehkä 10-11 -vuotiaana kun olin saanut säästettyä 10 000 markkaa viikkorahoista ja kotityöpalkkioista ym. Sitten katsottiin isän kanssa hesarista osakkeita ja kyselin niistä, että mitä mikäkin firma tekee jne. ja tein päätöksen että mitä haluan ja osakkeet käytiin pankissa ostamassa sen mukaan mitä olin toivonut. Vuoden päästä olivat tuottaneet yli kaksitonnia voittoa ja ostin huoneeseeni ison telkkarin niillä rahoilla ja olin onneni kukkuloilla. Miksi ette halua lapsellenne tällaista kokemusta? 

[/quote]

Niin varmaan. 

Vierailija
13/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8- ja 10-vuotiaat lapset saavat 50 senttiä per ikävuosi viikkorahaa edellyttäen että koti- ja kouluhommat on tehty niin kuin pitääkin. Esim läksyt tehty.

Vierailija
14/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:54"]

[/quote]

[/quote]

Niin varmaan. 

[/quote]

No näin meillä tehtiin, halusit sitten uskoa tai et. Ymmärrän hyvin epäilyksesi jos elät jossain köyhyyskuplassa, jossa kellään ei ole mitään ylimääräistä, eikä ole kokemusta muusta.

Vierailija
15/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aiheen ulkopuolelta, mutta mä olen antanut lapsen imuroida 4-vuotiaasta alkaen. Yleensä saa valita, laittaako tavarat paikoilleen, vai imuroiko. Valitsee aina imuroinnin :-). Tämä ei ole kytköksissä rahaan, eikä välttämättä viikoittaista, mutta jos on tarkoitus siivota yhdessä, niin tehdään näin.

Vierailija
16/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:20"]Tässä rupesin asiaa miettimään. Lapseni on nyt 5,5v pitäisikö hänen mielestänne jo imuroida? Joku kirjoitti että 6v heillä imuroi..? Meillä tyttö saa auttaa pöydän kattaamisessa ja oman huoneen siivouksessa. En ollut vielä ajatellut että voisi jo laittaa tosi toimiin :) hmm. Miten muilla? Ja joo en ole mitään viikkorahaa edes tullut ajatelleeksikaan. Ehkä kun menee kouluun niin sitten saa vaikka sen 5e/viikko.
[/quote]

Viestistä numero 30 jäi puuttumaan lainaus tähän viestiin. sori!

Vierailija
17/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talousasiantuntija Ron Lieber antoi vanhemmille vinkkejä viikkorahojen antamisesta Slate -lehdessä.Hänen mukaansa useimmat tekevät sen väärin - he aloittavat rahan antamisen liian myöhään, antavat liian vähän rahaa ja vastuuta ja sitovat rahan kotitöiden suorittamiseen, mutta eivät kiinnitä huomiota siihen, miten lapset käyttävät rahaa.

Aika ja määrä

Lieber kehottaa aloittaman viikkorahan antamisen alle kouluikäisenä, jolloin lapsi alkaa ymmärtää haluamisen ja tarvitsemisen eron.

Talousgurun ehdottama sopiva alkusumma on noin euro per ikävuosi. Viikkorahan pitäisi myös iän myötä kasvaa roimasti, mikäli siihen vain on varaa. Lieberin mukaan lapset janoavat vastuuta, ja sitä pitäisi antaa noin kymmenvuotiaasta lähtien. Sopiva rahasumma on sellainen, että lapsi voi ostaa jotain mikä miellyttää, mutta joutuu myös tekemään vaikeita valintoja ja budjetoimaan. Näin lapsi oppii tekemään taloudellisia päätöksiä jotka muistuttavat aikuisen elämää.

Palkkaa vain palkkatyöstä

Lieberin mielestä rahan ei pitäisi myöskään olla riippuvainen kotitöiden tekemisestä koska silloin lapsi pääsee valitsemaan, tekeekö hän kotitöitä ollenkaan. Mikäli rahalle ei ole tarvetta, roskapussin voi jättää viemättä. Vanhemmalle jää tällöin hyvin vähän neuvotteluaseita.

Lieberin mukaan kotitöiden tekemättömyydestä on parempi rankaista poistamalla muita etuisuuksia kuten ruutuaikaa. Toisaalta joutuvathan vanhemmatkin tekemään kotitöitä ilman maksua. Kokemus palkkatyöstä kannattaa jättää teini-ikään ja paikkaan, jossa on oikea esimies - ja potkujen uhka.

Vastuuta, arvoja ja rahankäyttöä voi opettaa monin muinkin tavoin, esimerkiksi ottamalla lapset mukaan miettimään sopivia hyväntekeväisyyskohteita. Mutta talouskasvatus alkaa muutaman euron viikkorahasta ja vapaudesta tehdä valintoja - myös sellaisia, joista vanhemmat eivät pidä, päättää Lieber.

Vierailija
18/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:50"]

Hänen mukaansa useimmat tekevät sen väärin - he aloittavat rahan antamisen liian myöhään, antavat liian vähän rahaa ja vastuuta ja sitovat rahan kotitöiden suorittamiseen, mutta eivät kiinnitä huomiota siihen, miten lapset käyttävät rahaa.

Sopiva rahasumma on sellainen, että lapsi voi ostaa jotain mikä miellyttää, mutta joutuu myös tekemään vaikeita valintoja ja budjetoimaan. Näin lapsi oppii tekemään taloudellisia päätöksiä jotka muistuttavat aikuisen elämää.

Lieberin mielestä rahan ei pitäisi myöskään olla riippuvainen kotitöiden tekemisestä koska silloin lapsi pääsee valitsemaan, tekeekö hän kotitöitä ollenkaan. Mikäli rahalle ei ole tarvetta, roskapussin voi jättää viemättä. Vanhemmalle jää tällöin hyvin vähän neuvotteluaseita.

[/quote]

Aamen.

Vierailija
19/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalainen ei saa mitään viikkorahaa. Omaa rahaa hänellä on lompakossa, mm. isovanhemmilta saatua, mut ei oikein käytä sitä mihinkään. 

Vierailija
20/43 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e. Kun tekee kotitöitä tai menestyy koulussa, saa muutaman euron. Mitään automaattista rahantuloa ei ole. Tämä kun Torniossakin ymmärrettäisiin niin hyvä.