Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielisairaus aina useampaa sorttia sairautta?

Vierailija
09.04.2022 |

Olen nyt hetken aikaa asunut mielisairaan ihmisen kanssa ja lukenut sekä kuunnellut kirjoja aiheesta ja käynyt tapaamassa hoitajia sekä lääkäreitä.

Minulle on tullut olo että mielisairaus voitaisiin niputtaa vain yhden sairauden "mielisairauden" alle. Todella usein sairauteen liittyy kai oireita muista mielisairauksista? Ja usein jopa diagnosoidaan useita.

Tuntuu että rajat skitsofrenian, vakavan masennuksen, OCD:n, kaksisuuntaisen mielialahäiriön ym. välillä on häilyviä. Kuten yleensäkin mielisairaan ja terveen välillä. Toki joka sairaudella on omia selkeitä oireita, kuten skitsofrenian harhat, ja OCD:n pakkoliikkeet. Mutta toisaalta niin monet oireet limittyy että voitaisiin vain puhua mieleltään sairaasta joka on taipuvainen vaikka harhoihin tai skitsofreniaan.

Vai onko monella lähipiirissä mielisairautta joka olisi selkeästi diagnosoitavissa vain ja ainoastaan yhdeksi sairaudeksi?

Tämä nyt on vain maallikon ajatuksen virtaa, joka lähtee omista kokemuksista mielisairaan kanssa ja opitusta tiedosta. En tiedä onko tuossa mitään perää? Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeilla jäljillä olet. Luokittelut ovat jossain määrin keinotekoisia ja ihmisen muuttuvaa käytöstä voi olla vaikea sanoa, missä kohtaa jokin on "sairasta" ja missä vain vähän hassua. Moni omituinen ei myös kärsi erityisemmin itse. Sitten taas on paljon hiljaista kärsimystä mikä ei näy mitenkään päälle eikä esim puheissa, käytöksessäkään. Vaikea masennus voi olla tuollaista. Osaavat jopa esittää iloista pahimmillaan.

Toki lääkityksen ja muun hoidon takia jotain rajanvetoja on oltava. Lääkkeetkin toimivat aina yksilöllisesti.

Ihan tyypillistä on saada useampi diagnoosi tai sitten vain ylimalkainen yleistynyt ahdistuneisuus tai keskivaikea masennus jotka eivät leimaa yhtä lailla kuin persoonallisuushäiriöluokittelut. Itse vasta olen jälkikäteen tajunnut että ongelmani olivat paljon syvempiä mutta toisaalta minun kohdallani oli hyvä etten saanut otsaani "olet peruuttamattomasti pilalla"-leimaa, minkä monet nykyään omaksuvat ja juuttuvat sitten toivottomina niille sijoilleen. Siksi noilla leimoilla ja nimittelyillä on väliä, ajatellaan pahimmillaan liikaa oma identiteetti jonkin mt-vajeen kautta, vaikka sillä on hyvät mahkut useimmiten ainakin helpottaa. Ilman toivoa elämästä tulee hyvin raskasta. Tietysti jokin ykköstyypin bipo taas vaatii sen hyväksymistä, että se on kuin diabetes.

Vierailija
2/3 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne pitäisi voida niputtaa, ja noin leimaavan ja vanhanaikaisen nimikkeen alle? Eikö se olisi lähinnä paluuta menneisyyteen, kun ei ollut vielä tietoa ja ymmärrystä, oli vain hulluja?

Mutta hyvä kun perehdyt aiheeseen, kannattaa jatkaa.

Minulla on kokemusta monenlaisesta " nuppiviasta " lähipiirissä, ja mielestäni näiden ymmärtämistä helpottaa se, että erilaisilla häiriöillä on omat määritelmänsä ja nimensä.

Koska eri syistä johtuvia, toisistaan poikkeavia tiloja hoidetaan eri menetelmillä ja lääkkeillä, on ihan tarkoituksenmukaista, että niille on omat diagnoosit. Ristiin menevää oireilua tietysti voi olla ja on, mutta jonkun tietyn voimakkaan ja tyypillisen oireen mukaan diagnoosi ja hoito määritetään.

Tarkoititkohan ocd:n pakko-oireita? Pakko-oireinen häiriö luettaneen neuropsykiatrisiin tiloihin, kuten autismikirjo ja adhd ym. Pakkoliikkeiden kanssa ocd:ssa voi olla kyse harvinaisesta Touretten oireyhtymästä. Nämä eivät ole ns. mielisairauksia nykylääketieteen mukaan.

Skitsofreniakin on käsittääkseni oireyhtymä, jota esiintyy useamman tyyppisenä, ja jokaisen sairastuneen oirekattaus on ihan oma uniikki sekoitus. Tietyt yhteiset, psykoottiset tekijät kuitenkin löytyy kaikilta. Myös masennus voi olla psykoottinen. Dissosiaatio sekoittuu helposti skitsofreniaan, mutta ei ole.

En ymmärrä, mitä hyötyä tuosta mielisairausniputuksesta sitten kenellekään olisi. Kun nyt tiedetään niin paljon enemmän, mitä aikoina kun termi oli käytössä - ja jatkuvasti opitaan lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutta siltä ettet ole kuunnellut lääkäreitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan