Kaali 59 senttiä kilo
Mistä muuta siitä tekisi kuin laatikkoa, salaattia ja keittoa? kääryleitä en oikein osaa, tulee rumia. Olisiko jotain ihan uusia erikoisia ideoita?
Kommentit (18)
Tee hapankaalia. Se on superfoodia.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:57"]
Asiasta kolmanteen. Kuinka vähän kasvattaja saa kilolta ? Kun kauppa ja kuljetus ottaa osansa
[/quote]
Olen miettinyt samaa. Toisaalta ne kaalit kai kasvavat aika helposti ja vaivattomasti? Keväällä istutetaan ja syksyllä kerätään? ei tarvitse viljelijän käsitellä niitä. Isompi homma vaikka vehnäjauhojen teossa on ja monta eri työvaihetta. Kaali tulee "pellosta revityn näköisenä" suoraan kauppaan.
[/quote]
Pitäähän sille kaalille ostaa se pelto, harvinaisen typerä kommentti.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:07"]
Tee hapankaalia. Se on superfoodia.
[/quote]
No joo, mikäpä ettei. En ole itse koskaan tehnyt. Mies tykkää, joten kannattanee kokeilla.
Leikkaa juustohöylällä kaalista suikaleita ja paista ne voissa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:16"]
[/quote]
Ei hassumpi ajatus, mikäs sopisi lisukkeeksi muu kuin se ikuinen jauheliharuoka? Kasviksetkin käy.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:16"]
[/quote]
Ei hassumpi ajatus, mikäs sopisi lisukkeeksi muu kuin se ikuinen jauheliharuoka? Kasviksetkin käy.
[/quote]
Niin, toi kaalihan on se lisuke. Kai ruoaksi voi syödä melkein mitä vain.
Asiasta kolmanteen. Kuinka vähän kasvattaja saa kilolta ? Kun kauppa ja kuljetus ottaa osansa
Kaaliwokkia kaikkien opiskelijoiden lempiruoka. Kaalia, vaikka kanaa, jotain vihanneksia ja jotkut laittavat vielä nuudelia.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:54"]Coleslaw-salaattia?
[/quote]
Tää on mun suosikki, seuraksi vaikka bratwurstia.
Kaalipataankin käy bratwursti oikein loistavasti. Meillä kaikki tykkää kaali-bratwursti-yhdistelmistä..
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:57"]
[/quote]
Olen miettinyt samaa. Toisaalta ne kaalit kai kasvavat aika helposti ja vaivattomasti? Keväällä istutetaan ja syksyllä kerätään? ei tarvitse viljelijän käsitellä niitä. Isompi homma vaikka vehnäjauhojen teossa on ja monta eri työvaihetta. Kaali tulee "pellosta revityn näköisenä" suoraan kauppaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 07:57"]
[/quote]
[/quote]
Kokeilepa kasvattaa kaalia kotipuutarhassa ;)
Minusta on yksi vaikeimpia kasveja. Ja toukat syö loput.
Minä tykkään syödä raakana mutta tämä tapa on vaikea toteuttaa jokaisen kaalin ostaessani koska sellainen tapa ei sovi suomalaiseen symbioosiin. Kaalipata ei ole paha. Kaalikääryleet ovat hyviä, mutta ne ovat niin hyviä että harvoin tutut pyytävät kylälle juuri silloin kuin sitä tehdään. Tämä kertoo paljon suomalaisten seppä taidoista kuin synnytään. Jos vieras pääsee edes kaverin luokse saakka niin silloin paistetaan jauhelihaa ja keitetään makaroonia. Jos tehdään kaalikääryleitä niin sen tekemisen vaihetta on koskaan mahdotonta nähdä kaverista riippumatta. En usko netin ihmeelliseen maailmaan kuin teen kaalikääryleet, varsinkaan kuin aivottomat kehtavat jokaisessa vääryydessään ylistävän internetin tietoa omaksi vääräksi asenteeksi vähintään.
Ei aina tarvitse olla sitä lihaa, kokeile kasvisruokia kaalista! Esim.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/287711/Kaali-linssimuhennos/
http://hannansoppa.com/chop-chop-vegaanin-kaalilaatikko/
http://lautasella.blogspot.fi/2013/03/vegaani-kaalikeitto-maissilla.html
https://kevytvegaani.wordpress.com/2013/02/24/kaali-avokadosalaatti/