Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piirtäminen ja verot

Piirrustelija
09.04.2022 |

Olen 18 (nyt 20) vuotiaasta piirrellyt muutamia tilauspiirrustuksia netin kautta. Asiakkaat pääosin Jenkeissä. Tuloja ei ole koskaan tullut paria kymppiä enempää, kun ei ole ollut kysyntää. Nyt on ollut kiireellisempi kausi, ja olen ansainnut jopa 200€. Olen voinut kerrankin ostaa mm. uudet housut ja hupparin jotka mahtuvat päälle. Elän kelan tuilla, koska opiskelen, enkä voi tehdä tästä itselleni työtä, koska joskus tulee 5 dollaria kuussa, joskus 40. Niillähän ei tunnetusti ruokaa osteta, tai vuokria maksella.
Miten tästä pitäisi ilmoittaa esim. verottajalle? Entäs Kelaan? Kyseessä ei ole siis minkäänlainen tasainen työstä tuleva tulo. Voiko tästä joutua jonkunlaiseen kuseen? Stressaa ihan saatanasti, enkä haluaisi lopettaa piirtämistä tämän takia, mutta en tiedä mitä tehdä.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tulot ovat niin pieniä, että ei niillä ole mitään merkitystä. mihinkään etuuksiin tai veroihin. Kaiken varalta kannattaa pitää tallessa kuitit kaikista tarvikkeista. Voitosta sinä verot maksaisit, et koko liikevaihdosta, jos alkaisit tuhansia euroja tai dollareita saada.

Vierailija
2/2 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ilmoittaa aina tukipäätöksessään ne rajat jotka tuensaajan pitää huomioida ja tarvittaessa ilmoittaa. Veroilmoitukseen tulee periaatteessa merkitä kaikki rahana tai rahanarvoisena etuutena saadut tulot riippumatta siitä jääkö määrä verotettavan rajan alle, palkkioille on oma kohtansa, mutta ei noin vähäisistä summista maksa vaivaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän