Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkään että mun emetofobikkopojallani on vatsatauti

Vierailija
08.04.2022 |

Viimeksi vatsataudin yhteydessä hän sai jonkinlaisen paniikkikohtauksen. Vaikka on jo iso (15v), tarvitsee minut viereen, jos sellainen tilanne tulee. Hänellä on ihan järjettömän kova oksentamisen pelko. En tiedä mistä se on tullut, mutta ei sitä ole kiva katsoa. On niin avuton olo.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat emetofobikot oksentavat harvoin, eli vaikka olisikin sairas, ei välttämättä oksenna.

Toivottavasti lapsesi on yksi heistä. Tiedän kokemuksesta miten paljon oksentamista voi pelätä. Minäkin pelkään, vaikka olen jo yli 50v.

Vierailija
2/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei! Itse olen kärsinyt emetofobiasta viisi vuotiaasta asti.

Mulla oli silloin paha vatsatauti ja äiti huusi vihaisena kun oksensin lattialle.

Yökin yöllä yksinäni enkä uskaltanut herättää äitiä.

Tästä fobia sai alkunsa.

Ole sinä AP lähellä poikaasi ja puhu rauhoittavasti. Niin kauheita kuin vatsataudit ovatkin, ne menevät usein nopeasti ohi.

Toivon sydämestäni että kaikki menee hyvin teillä ❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajuu. Miten tommosta voi pelätä? Eikö voi järkeillä?

Vierailija
4/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huutanut hänelle joskus vahingosta?

Vierailija
5/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko syönyt kindereitä?

Mahdollinen salmonella vaara niissä on.

Vierailija
6/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat emetofobikot oksentavat harvoin, eli vaikka olisikin sairas, ei välttämättä oksenna.

Toivottavasti lapsesi on yksi heistä. Tiedän kokemuksesta miten paljon oksentamista voi pelätä. Minäkin pelkään, vaikka olen jo yli 50v.

Ihana kun ymmärrät häntä. Itselläni ei tuota fobiaa ole, mutta mitä poikaani olen seurannut, ainakin hänellä se on todella voimakas... Toivottavasti ei joudu oksentamaan. Ei sitä ole kiva katsoa kun näkee miten paljon toista pelottaa. Ap

Vierailija
7/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emetofobiasta on se haittaa että ihminen pidättää oksennusta väkisin vaikka oksentaminen helpottaisi oloa.

Noin käyttäytymällä pahoinvointi vaan pitenee tietenkin.

Helpommin sanottu kuin tehty.

Minä en siihen pysty. Tiedän lisäkseni yhden aikuisen naisen jolla on tämä todella inhottava fobia.

Paljon voimia AP:n pojalle!

Vierailija
8/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajuu. Miten tommosta voi pelätä? Eikö voi järkeillä?

Huoh taas. Ei fobiaa aina pysty mitenkään järjellä selittämään tai vain sivuuttamaan. Itse kammoan ihan järjettömästi yökkösiä. Näin on ollut niin kauan kuin muistan. Mitään "järjellistä" selitystä tälle ei löydy, kun eiväthän ne edes pure tai pistä. Silti menen aivan paniikkiin aina, jos sellaisen nään. Naura!

Vierailija
9/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei! Itse olen kärsinyt emetofobiasta viisi vuotiaasta asti.

Mulla oli silloin paha vatsatauti ja äiti huusi vihaisena kun oksensin lattialle.

Yökin yöllä yksinäni enkä uskaltanut herättää äitiä.

Tästä fobia sai alkunsa.

Ole sinä AP lähellä poikaasi ja puhu rauhoittavasti. Niin kauheita kuin vatsataudit ovatkin, ne menevät usein nopeasti ohi.

Toivon sydämestäni että kaikki menee hyvin teillä ❤️

Kiitos. Mäkin toivon, että tuo menisi pian ohi. Ap

Vierailija
10/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toista. :( Mulla oli pienestä tytöstä asti todella paha emetofibia, joka rajoitti ja rajoittaa edelleen älyttömästi elämää. Sanottakoon, että pelko on kuitenkin lieventynyt niin paljon, että enää pelkään lähinnä julkisella paikalla oksentamista. Kotona pahoinvointi ei niin haittaa.

En myöskään ole oksentanut viimeiseen 20 vuoteen, joka johtuu todennäköisesti pelostani. Mulla ikäänkuin tulee vain lukko kurkkuun, vaikka yökkisinkin ja yleensä se pelkkä yökkääminenkin laukaisee tilanteen, jolloin pahoinvointi alkaa häviämään.

Oliko pojalla esim. pienenä rankkoja oksennustauteja?

Vierailija
11/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko huutanut hänelle joskus vahingosta?

En ole ikinä. Ap

Vierailija
12/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana kun ymmärrät häntä. Itselläni ei tuota fobiaa ole, mutta mitä poikaani olen seurannut, ainakin hänellä se on todella voimakas... Toivottavasti ei joudu oksentamaan. Ei sitä ole kiva katsoa kun näkee miten paljon toista pelottaa. Ap

Minäkin kärsin lapsena ja melko pitkään vielä senkin jälkeen tuosta. Nyt olen lähemmäs 30v ja vähän helpottanut, mutta edelleen ahdistaa.

Kuten joku jo tuossa kommentoi, niin helpommin sanottu kuin tehty, mutta pojan oloa oikeasti helpottaisi, kun saisi oksennettua. Paha olo vain pitkittyy muuten. :( Äh, kun ei voi mitenkään auttaa. Järjellä tajuaa, että oksentaminen helpottaa oloa, mutta se ahdistus ja paniikki on todellista ja hirveää.

Muistan itse ne kaikki hirveät kauhun hetket lapsuudesta, kun sain mahataudin ja pelkäsin, että joudun oksentamaan. Muistan kun kerran kuulin koulussa jonkun saaneen mahataudin, niin lähdin paniikissa kesken päivän kotiin kun pelkäsin tartuntaa niin paljon.

Vierailija
13/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi toista. :( Mulla oli pienestä tytöstä asti todella paha emetofibia, joka rajoitti ja rajoittaa edelleen älyttömästi elämää. Sanottakoon, että pelko on kuitenkin lieventynyt niin paljon, että enää pelkään lähinnä julkisella paikalla oksentamista. Kotona pahoinvointi ei niin haittaa.

En myöskään ole oksentanut viimeiseen 20 vuoteen, joka johtuu todennäköisesti pelostani. Mulla ikäänkuin tulee vain lukko kurkkuun, vaikka yökkisinkin ja yleensä se pelkkä yökkääminenkin laukaisee tilanteen, jolloin pahoinvointi alkaa häviämään.

Oliko pojalla esim. pienenä rankkoja oksennustauteja?

Kuulostaa kurjalta... Ja nyt kun sanoit niin hänellä oli joskus ala-asteella niin raju tauti, että hän päätyi jopa tiputukseen. Ehkä se on tämän taustalla. Muistan kyllä hänen itkeneen pienestä pitäen aina kun on oksettanut ja aina kun hän on oksentanut, että jollain tavalla se tilanne on kai aina ollut hänestä epämiellyttävä. Ap

Vierailija
14/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä sitä pelkäät jos se ei oksenna?

Vierailija
15/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emetofobia ei ole lainkaan harvinainen nykyisin.

Yksikin paha vatsatauti voi laukaista fobian. Ei ennen ollut mitään noroviruksen kaltaisia vatsatauteja jolloin ihminen menee aivan avuttomaan kuntoon.

Vierailija
16/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä sitä pelkäät jos se ei oksenna?

Hänellä on kuumetta ja huono olo. Vatsakin on kuulema kipeä. Raukka oli itse asiasta niin itkuinen äsken, että kyllä mullekin neuvoton olo tuli. Meni jo nukkumaan ja toivon, että uni ja lepo toisi paremman olon hänelle. Ap

Vierailija
17/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei tule tauti kunnolla päälle! ❤️

Vierailija
18/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot aikuinen, sun tehtävä on rauhoittaa lasta, sanot että ei ole mitään hätää, se vaan tuntuu inhottavalta et kuole siihen.

En ihmettele yhtään että lapsi on noin herkkä jos Itsekin oot avuton tilanteessa. Sun pitää olla vahva lapsen takia. Älä panikoi.

Vierailija
19/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä oot aikuinen, sun tehtävä on rauhoittaa lasta, sanot että ei ole mitään hätää, se vaan tuntuu inhottavalta et kuole siihen.

En ihmettele yhtään että lapsi on noin herkkä jos Itsekin oot avuton tilanteessa. Sun pitää olla vahva lapsen takia. Älä panikoi.

Ei Ap sanonut olevansa paniikissa, vaan sanoi, että tuntuu hankalalta katsoa vierestä kun toisella on niin paha olla. Tiedän mitä on emetofoobikon paniikki, se on aivan hirveää kärsimystä ja sitö voi olla avutonta katsoa vierestä kun edes järjellä selittäminen ei auta siinä tilanteessa.

Vierailija
20/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt lähes koko elämäni oksennuskammosta. Taisin olla 5-6 vuotias kun se alkoi. Rajoitti ihan suunnattomasti omaa elämää. En edes muista ikinä oksentaneeni mutta se pelko oksentamista kohtaan oli aivan järkyttävä. Kunnes sitten eräänä päivänä kolmekymppisenä sain ruokamyrkytyksen ja yökin monta tuntia ja mitään ei tullut ulos. Kamala kokemus mutta siihen loppui oksennuskammoni. Toivottavasti lapsesi pääsee tuosta kammosta eroon mahdollisimman pian... ❤️