Olen ihan suomalainen ja vanhempani myös mutta nimeni on ruotsalainen
Vanhempani on niin supisuomalaisia kuin olla voi, maatilan lapsia ties monennessako polvessa keski-suomesta. Isäni puolen suvun nimi on jostain syystä ruotsinkielinen nimi tyyliin Linden tai Forsman. He antoivat minulla syystä jota en ymmärrä ruotsinkielisen etunimen ja toisen nimen. En kerro tässä oikeaa nimeäni mutta se on tyyliin Saga Ann Linden. Ihan kiva nimi kyllä mutta minulle hyvin usein aletaan virallisissa paikoissa puhumaan ruotsia ja jotain terkkarin tms kirjeitä tulee ruotsiksi. Olen surkea ruotsissa. Mutta pitäisiköhän muuttaa Ruotsiin kun nimen puolesta kai voisin soluttautua joukkoon helposti.
Kommentit (5)
Ei terveyskeskus sun äidinkieltäsi voi posteihinsa vaihtaa
Tunnen satoja ruotsinkielisiä joilla on ihan suomalainen nimi.
Minullekin ruotsalainen sukunimi. Ja ollaan Karjalasta kotoisin..
Suomi kun oli pitkään osa Ruotsia, on siltä ajalta jäänteenä suuri määrä ruotsinkielisiä sukunimiä. Eivät suomenruotsalaisetkaan ole ruotsalaisia, vaan iso osa heistä on yhtä lailla "supisuomalaisia" kuin muutkin ja peruja samoilta ajoilta. Toki meissä "supisuomalaisissakin" on yleensä ruotsalaista perimää, eli mitään puhdasta suomalaisuutta ei ole edes olemassa.
Minäkin olen "supisuomalainen" myös nimeltäni, mutta suvussani on aikojen kuluessa useita Ruotsista tulleista esi-isiä, samaten löytyy tulijoita Norjasta, Puolasta ja Saksasta ainakin. Monella esivanhemmallani on ollut ruotsinkielinen nimi, vaikka ovat olleet "täysin" suomalaisia. Suomi on maa, johon on tultu aikoinaan kuka mistäkin ja täällä sekoittumalla keskenään on syntyneet nykypäivän suomalaiset. Sama missä maassa tahansa.
Onhan se välillä vähän koomista, jos ihminen ei osaa lausua omaa nimeään.
Mä taas tiiän yhen suomenruotsalaisen jolla on suomalainen etu- ja sukunimi