Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paikalla jehovantodistajia/ jehovan todistajista tietäviä?

Vierailija
17.08.2008 |

Pelottaa. Yksi parhaista ystävistäni on ryhtynyt jehovantodistajaksi. Ei siinä sinänsä mitään, mutta pelottaa ystävyytemme puolesta: Onko hänen alettava "käännyttää" minua? Onko hänen katkaistava välinsä "huonoon maalliseen ateistiin" ollakseen kunnollinen jehovantodistaja?

Hän sanoo ettei puhu asiasta ellen tahdo ja että hänellä ei ole mitään aikomustakaan katkaista välejä kanssani. Olen kuitenkin kuullut, että jehovantodistajien yhteisöissä yritetään saada jäsenet katkaisemaan välinsä eijehovantodistajien kanssa. Onko tämä totta vai vain kaupunkilegenda??

Minulla ei ole mitään aikomustakaan ryhtyä todistajaksi, koko juttu tuntuu ihan pöhköltä. Sitä en tietenkään ystävälleni noin sano, kunnioitan hänen vakaumustaan...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tapauksia, joissa on painostettu välien katkaisemiseen, mutta myös tapauksia joissa välit on säilyneet.

Tietysti helposti käy niin, että ystävyys laimenee ja etäistyy itsestään ajan kanssa, jos ystävä saa elämäänsä ihan uuden mielenkiinnon kohteen ja elämänarvot muuttuu, ja varsinkin kun jehovantodistajuus tosissaan otettuna voi viedä aika paljon aikaa (kaikki ne ovilla kiertelyt ym.)

Vierailija
2/9 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jehovantodistajaksi ei aleta noin vaan yhtäkkiä, vaan sitä edeltää joskus jopa vuosien mittainen tutkintavaihe. Voit kysyä suoraan siltä ystävältäsi noita asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on kai ottanut jonkun kasteen tai jotain. En tiedä kovin tarkkaan miten menee. Olen kyllä puhunut hänen kanssaan ja sanoo ettei aio katkaista välejä. Mutta en tiedä jos painostetaan.

Jehovantodistajaksi ei aleta noin vaan yhtäkkiä, vaan sitä edeltää joskus jopa vuosien mittainen tutkintavaihe. Voit kysyä suoraan siltä ystävältäsi noita asioita.

Vierailija
4/9 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

painostus välien katkaisuun ystävien kanssa, voin kyllä melkoisella varmuudella taata, että mikään uskonnollinen tai muu yhteisö, jonka tapana on painostaa välien katkaisuun, ei mainosta sitä tapaa uusille jäsenilleen vaan se tapahtuu pikkuhiljaa sitten kun jäsen on jo koukussa. Niin että suoraan kysymällä tuskin saa koskaan myöntävää vastausta tähän kysymykseen, oli se totta tai ei.

Vierailija
5/9 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis Jehovan todistaja. Olen ollut lapsesta asti,olin erotettuna väärän käytöksen vuoksi 3 vuotta ja sitten hakeuduin takaisin,onnellisesti.

Minä en ole katkaissut välejä ei-Jt ystäviini,mutta totta on kuten joku jo sanoi,että täysin muuttuneet tapani (viittaan siis aikaan jona en ollut Jt ja käytökseni oli enemmän valtavirtaa....) ovat eriyttänee minut joistakin ystävistäni ja toisista taas juurikin tuo pelko,että aina kun aukaisen suuni alkaisin käännyttää... En siis ala :D Osaan edelleen puhua muodista,ruoasta,viineistä,elokuvista,kirjoista,lapsista,työstä,perheestä yms,ihan kuin ennenkin.

Se täytyy sanoa,että jos joku aihe "vaatii" minua mainitsemaan uskon käsitykseni asiasta niin pakkohan se on mainita,mutta sanon asiat ns keskustelun keskellä,enkä jatka aiheesta mainintaa pidempään jos tiedän ettei keskustelukumppania kiinnosta.

Auttoiko??

Vierailija
6/9 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinut on otettu vastaan kun tulit yhteisöön uudelleen?

Vierailija
7/9 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi läppäri jossa normaalia pienempi tää näppäimistö osuus :D

t: 7/9

Vierailija
8/9 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin koska koin sen oikeaksi ja Jehovan todelliseksi ja ainoaksi Jumalaksi,voiko sitä lyyemmin sanoa.

Todella hyvin minut otettin vastaan,ei mitään ongelmia. Poissaolon aikanakin olin yhteydessä kyllä Jt-vanhempiini (tiedän,että joillakin on edelleen tiukka/tiukempi käsitys tästä,mutta se on heidän henk.koht näkemyksensä,perheeseensä voi pitää yhteyttä,vaikkakin yhteydenpito on luonnollisesti hieman vähäisempää kun emme enää jakaneet samaa uskontoa ja vanhempieni mielestä olin toiminut vöörin,mutta eikö näin olisi muissakin perheissä joissa perheen lapsi toimisi jotenkin "väärin" vanhempiensa mielestä??)

Vierailija
9/9 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis Jehovan todistaja. Olen ollut lapsesta asti,olin erotettuna väärän käytöksen vuoksi 3 vuotta ja sitten hakeuduin takaisin,onnellisesti.

Minä en ole katkaissut välejä ei-Jt ystäviini,mutta totta on kuten joku jo sanoi,että täysin muuttuneet tapani (viittaan siis aikaan jona en ollut Jt ja käytökseni oli enemmän valtavirtaa....) ovat eriyttänee minut joistakin ystävistäni ja toisista taas juurikin tuo pelko,että aina kun aukaisen suuni alkaisin käännyttää... En siis ala :D Osaan edelleen puhua muodista,ruoasta,viineistä,elokuvista,kirjoista,lapsista,työstä,perheestä yms,ihan kuin ennenkin.

Se täytyy sanoa,että jos joku aihe "vaatii" minua mainitsemaan uskon käsitykseni asiasta niin pakkohan se on mainita,mutta sanon asiat ns keskustelun keskellä,enkä jatka aiheesta mainintaa pidempään jos tiedän ettei keskustelukumppania kiinnosta.

Auttoiko??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi