Palkkatukityö ja työkaverit
Ovatko muut palkkatukilaiset hoksanneet sellaista ilmiötä, että palkkatuesta tehtäisiin työpaikalla hirveä numero?! Olen siis vuoden 2014 ylioppilas ja pääsin sanssi-kortilla erääseen paikkaan töihin. Minulla on siis aivan täysin normaali työsopimus jne, mutta työnantaja saa minusta valtiolta palkkatukea, kun työllistää nuoren. Työkaverini kuitenkin selvästi pitävät minua alempana kastina ja "juoksupoikana", sekä miettivät, että saankohan osallistua edes virkistystapahtumaan, kun olen palkkatukityössä. Työnimikkeeni on sama kuin kaikilla muillakin (myyjä). Olen yrittänyt usein painottaa, että en ole työkokeilussa, vaan ihan normitöissä, josta saan palkkaa, mutta sitä ei oteta kuuleviin korviinsakaan. Työkaverit eivät itsekään ole mitään korkeastikoulutettuja, suurin osa aikuispuolen merkonomeja. Ärsyttää myös jotenkin, jos minua sanotaan "palkkatukilaiseksi", aivan kuin työkaverini olisivat ottaneet suojiinsa jonkun haavoittuneen ruman ankanpoikasen. Onko kukaan muu hoksannut syrjintää palkkatuen vuoksi?
Kommentit (12)
No onneksi ei ollut tuollaista.
Työ muuttui vakituiseksi :)
Meillä ei kukaan tiedä, maksetaanko jostain palkkatukea vai ei. Outoa, että sinun työpaikallasi tuo on kerrottu noinkin julkisesti ja sitten vedetty omat väärät johtopäätökset. Tosin jos sinulla ei ole alan osaamista, toimit tietenkin ensin muiden apuna.
Ei kannata kertoa. Se on sen takia ettei työnantajalla ole varaa palkata sua muuten!
Kertoisin tilanteesta ehkä esimiehelle ja pyytäisin, että valaisisi muita työntekijöitä siitä mitä palkkatulityö on. Aika epäreilu tilanne sinulle. Toisaalta, mistä ne työkaverit edes tietää että olet "palkkatukilainen"?
"Pahin" taisi jäädä sanomatta, eli siis esimies itsehän ilmeisesti on sanonut muille, että tänne tulee palkkatukilainen töihin. Minulle ei ole ongelma tehdä niitä juoksupojan hommia jos ei ole muuta, ja olen itse kehottanutkin työkavereita opastamaan ja neuvomaan, että mitä hommia voi tehdä, jos ei ole esim. paljoa asiakkaita. Kuitenkin jopa kun olen menossa tauolle joku saattaa huikata, että "käypä viemässä vessaan lisää paperia kun siivoojalla on unohtunut". Ei tämä nyt kovin vakava ongelma ole kun kuitenkin on töitä, mutta olisi kiva tuntea olevansa tasavertainen työntekijä ja olisi kiva mennä töihin.
Viet johonkin kahvihuoneen pöydälle esitteitä Sanssikortista ja kerrot niille työkavereille faktat:
-Minulla on samanlainen työsopimus kuin teilläkin, samoilla työtunneilla, samalla palkalla ja samoilla tehtävillä
-EN ole työkokeilussa enkä kuntouttavassa työtoiminnassa
-Palkkatukityö=työnantajalle maksetaan korvausta nuoren palkkaamisesta, työhön se ei vaikuta mitenkään
-Olen aivan samalla viivalla TYÖNTEKIJÄNÄ täällä kuin tekin, en ole sen emepää paskahommien tekijä kuin tekään, enkä ole mikään "palkkatukilainen" vaan TYÖNTEKIJÄ, PALKANSAAJA.
Tuskin kyse on palkkatuesta. Kyse on osaamisestasi ja siitä, että et näytä ymmärtävän, että kaikki tekee kaikkea. Jos vessapaperin vieminen vessaan on ylitsepääsemätön asia, niin silloin kannattaa miettiä, että miksi ne toiset on hankkineet ammattitutkinnon ja sinä et.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 09:40"]
Tuskin kyse on palkkatuesta. Kyse on osaamisestasi ja siitä, että et näytä ymmärtävän, että kaikki tekee kaikkea. Jos vessapaperin vieminen vessaan on ylitsepääsemätön asia, niin silloin kannattaa miettiä, että miksi ne toiset on hankkineet ammattitutkinnon ja sinä et.
[/quote]
Vessapaperin vieminenhän on ylivoimaista niille toisille. Jos he kerrn tietävät että siivooja unohti jostain apreinvaihdon, niin miksi eivät itse vaiha vaan passittavat "palkkatukilaisen" vaihtamaan? Eikö se voisi sen paperirullan vaihtaa, kuka puuttumisen huomaa? Tuollainen "tyttö hei, teeppäs se ja se!" on nimenomaan juoksuttamista ja "vallan" käytöä...
... ja tuon infon jälkeen työkavereitasi pelottaa, päätyvätkö he irtisanotuiksi ja työnantaja ottaa tilalle pelkkiä palkkatuettuja, koska sehän tulee työnantajalle halvaksi. Palkkatuki on peräti 80 % palkkakuluista. Moni työnantaja ei enää muita palkkaa, koska valtio maksaa palkat.
Ja tämä nyt ihan ilman ap: kritisointia: minusta nämä erilaiset tuet vääristävät työmarkkinoita. Ne pitäisi poistaa kokonaaa, pelkkä työn tarjonta ja kysyntä ja palkat sen mukaan. Miten terve on yritysmaailma, joka palkkaa vain valtion tukemana väkeä?
t. Palkkatuettuna minäkin, muttei siitä ole kukaan hiiskunut työkavereilleni mitään
Eipä ole tosiaan ylitsepääsemätön homma tuo vessapaperinvienti minulle, vaan juuri ajatus siinä takana ja kun samankaltaista juoksutusta tapahtuu koko ajan. En ehdi edes lakisääteisiä taukoja pitää. Ja korostan, että näillä parilla huutelijalla ei itsellä ole todellakaan kiire, vaan halutaan juurikin käyttää jotain olematonta valtaansa. Ja mitä ammatttitutkinnon puutteeseen tulee, kai minullakin on oikeus tehdä sitä työtä tasavertaisena muiden kanssa, joka minulle osoitetaan, vaikka en kyseiselle alalle halua kouluttautua. Eri asia jos työnimikkeeni olisi esim. kauppa-apulainen. Olen todella ahkera ja teen mielelläni avustavia hommia ja siivoilen, mutta juuri tuo ilmapiiri ärsyttää. Olisi kiva jos voisin tehdä samat hommat hyvässä hengessä, vaikka sitten kuskata sitä vessapaperia. Lisäksi minulla on aiempaa kokemusta myyntityöstä, joten en aivan ummikko ole. -ap
Älä vie niitä vessapapereita, ap. Heitä vaan vitsiksi. Esimies määrää thötehtäväsi ja ne lukevat työsopimuksessasi. Työkaverit eivät voi määrätä työtehtäviäsi ja käskyttää sinua.
Palkkatukea saavia pidetään kaikkialla muita alempina. Meillä esimies puhuu aina työllistetyistä. Se tarkoittaa, ettei sua olis otettu muuten töihin, mut otettiin kun sai melkein ilmaiseksi. Paremmille työntekijöille maksetaan kokonaan itse. Saat armopaloja.