Millaisia salaatteja teet kaalista?
Mä oon viime aikoina tehnyt lähinnä tavallista "pitseriasalaattia": kaali hienoksi, rypsiöljyä, väkiviinaetikkaa, suolaa, pippuria, sokeria. Tämä on ollut lapsesta asti mulle suurta herkkua.
Kommentit (16)
Haukkaan kaalista sopivia suupaloja ja rouskutan hienoksi sekä nielen.
Tuollaista mäkin yleensä teen, mitä ap. mutta laitan vielä lisäksi myös vähän makeutusta esim. sitruuna-/ appelsiinihyytelöstä
Kaali-porkkana-appelsiini
Kaali-puolukka
Punakaaliin lisään yleensä lorauksen punaviinietikkaa ja lämmitän esim. pannulla. Loistava lisäke ruoalle.
Noi 2 on niitä, mitä eniten teen.
Voin syödä kaalia vain harvoin. Tulee näppylöitä.
Kerran kk ostan kaalin. On edullista ruokaa
En tee salaattia tavallisesta keräkaalista (valkokaalista?), mutta usein laitan vähän punakaalia tai kiinankaalia tavallisen viher/sekasalaatin sekaan. Erityisesti tykkään punakaalista, kun se tuo salaattiin rapeutta ja yhden värin lisää.
Useimmiten teen katkarapusalaattia. Kaali suikaloidaan hyvin ohueksi juustohöylällä ja nuijitaan pehmeäksi kuten hapankaalin valmistuksessa. Lisätään sitruunamehua, pippuria, hapanta omenaa pieninä kuutioina, runsaasti katkarapuja ja majoneesia.
Teen kuin ap, mutta lisään korealaista Gochujang chilitahnaa. Antaa kivan aasialaisen ja mausteisen säväyksen. Kannattaa aloittaa varovasti, on aika voimakkaan makuinen.
https://www.foodie.fi/entry/sempio-korealainen-gochujang-chilitahna-170…
Kiva ketju! Meilläkin tehdään tuota "pizzeriasalaattia" ja coleslawia.
Lisäksi olen nyt muutaman kerran kokeillut tätä yhdestä ruokablogista bongattua kaalisalaattia ja tämäkin on hyvää.
https://satukoivisto.fi/kaalisalaatti-mehevaksi-nuijittua-talvisalaatti…
Vierailija kirjoitti:
Punakaaliin lisään yleensä lorauksen punaviinietikkaa ja lämmitän esim. pannulla. Loistava lisäke ruoalle.
Tämä on hyvä.
Itse käytän balsamicoa, hauduttelen etikat pois ja sitten ruoan kylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kaali-porkkana-appelsiini
Kaali-puolukka
Kaali-porkkana-ananas
Hapanta kaalisalaattia tai coleslawta. Jotain kimchin -tyyppistä. Hienoo olis jos voisi aitoa hapankaalta tehdä. Vaatii taitoa ja tietoa. ja oikean lämpötilan mitä ei normikodista taida löyty.ä Jääkaappi liian kylmä huoneenlämpö liian lämmin. Ja se aito maitohappokäymisteitse tehty hapankaali olis just se oikea tapa.
Eikös kaalia syödä vain paljaaltaan. Nam.
Vierailija kirjoitti:
Noi 2 on niitä, mitä eniten teen.
Voin syödä kaalia vain harvoin. Tulee näppylöitä.
Kerran kk ostan kaalin. On edullista ruokaa
Harvoin, kerran kuukaudessa? Minä en ole ostanut kaalia varmaan 20 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Hapanta kaalisalaattia tai coleslawta. Jotain kimchin -tyyppistä. Hienoo olis jos voisi aitoa hapankaalta tehdä. Vaatii taitoa ja tietoa. ja oikean lämpötilan mitä ei normikodista taida löyty.ä Jääkaappi liian kylmä huoneenlämpö liian lämmin. Ja se aito maitohappokäymisteitse tehty hapankaali olis just se oikea tapa.
Kyllä onnistuu ihan hyvin ilman kylmäkellareitakin. Esifermentointi tapahtuu huoneenlämmössä ja jälkikypsyminen onnistuu kyllä jääkaapissakin, vaikka onkin jonkin verran hitaampaa. Ei oikeasti ole mitenkään vaikeaa, kunhan pitää puhtaudesta huolen. Monet kerrat tehty ja hyvin on fermentointi onnistunut. Hapankaali on kaikista vihanneksista varmin mitä fermentoimiseen tulee.
Coleslawta: kaali suikaleiksi, porkkanaa, pippuria, suolaa, etikkaa, sinappia, turkkilaista jogurttia (majo ei käy).