Söisitkö lihaa, jos joutuisit itse tappamaan possusi?
Kommentit (75)
Söisin kyllä.
Olen lapsesta asti ollu mukana teurastuksissa ja metsästyksessä, joten kyllä minä olen valmis tappamaan ja nylkemään ruokani eteen. :)
Jos olisi itse kasvattamani possu, niin silloin söisin. Eli siis tietäisin missä oloissa eläin on elänyt. Nyt en syö lihaa, sillä en pidä sitä eettisenä lihakarjan kohtelun vuoksi.
Mulla ei ole possuja joten en ymmärrä aloitusta.
Possua en syö muutenkaan, muutakin lihaa ja eläintuotteita ylipäänsä ehkä korkeintaan kerran kuussa. Jos pitäisi itse tappaa olisi lihan ja muiden eläintuotteiden syömisen täyslopettaminen todella paljon helpompaa kuin mitä se nyt on. Tekee helpommaksi ostaa kalkkunaleikepaketti kun ei joudu itse näkemään mitä tapahtuu.
Itse kasvatettua ja teurastettua söisin paljon mieluummin, kuin tehotuotettua. Eli kyllä, opetella silti pitäisi ensin.
Noi "kasviksillakin on tunteet yyh nyyh tekopyhät/naurettavat vegaanit" on ehkä typerimpiä argumentteja ikinä. Tämänhetkisen faktatiedon perusteella on todella taikauskoista olettaa kasvien tuntevan esim. kipua, pelkoa tai välittämistä/empatiaa toisia kasveja kohtaan - kun taas eläimet kokevat todistetusti kaikkia näistä.
Jos joku päivä todistetaan kasvienkin tuntevan ja ajattelevan niin, sitten mietitään asiaa uudestaan ja vasta siinä vaiheessa tuo lapsellinen argumentti tulee ajankohtaiseksi.
Se on vaan joillekin niin vaikea paikka hyväksyä että joku toinen valitsee olla osallistumatta eläinten kiduttamiseen ja tappamiseen, vaikka vegaanien vegaaniuspäätös hyvin harvoin vaikuttaa kenenkään toisen elämään niin suuresti.
Ps. En ole vegaani.
EN minä possuja tappaisi, aikuisen sian kyllä
Minusta olisi oikeastaan tosi hyvä, että kaikki joutuisivat tappamaan kanan / lampaan / naudan / hevosen / ankan / sian / riistan itse, jos haluavat lihaa lautaselleen.
Minä syön lihaa ja minulla on siitä jatkuvasti huono omatunto. Olen onnistunut vähentämään lihansyöntiä, mistä olen iloinen. Olen kokeillut kasvissyöntiä ja vegaaniutta, mutta lihanhimoni on palauttanut minut takaisin sekasyöjäksi. Kyllähän se ärsyttää, kun ei ole selkärankaa.
Eläintä en kuitenkaan kykenisi itse tappamaan, vaikka olisi kuinka suuri pekonin / pihvin / pulled porkin / joulukinkun / broilerin rintafileen himo. En vain pystyisi katsomaan sitä eläintä silmiin ja tappamaan sitä. Näin minusta tulisi kasvissyöjä. Tai lakto-ovo-vegeraristi, koska kaloja olen nuorempana kalastanut ja tainnuttanut itse.
Jos jokaisen tulisi teurastaa itse lihansa, lihansyönti saattaisi jonkin verran vähentyä maapallolla, ainakin länsimaissa. Se olisi hyvä asia. Toisaalta siihen liittyisi myös ikävämpi kääntöpuoli - epäonnistuneet teurastukset lisääntyisivät merkittävästi. Teuraseläinten kipu ja kärsimys todennäköisesti lisääntyisi kun ammattilaisteurastajien sijasta täysin osaamattomat tekijät yrittäisi saada eläimiä hengiltä. Kukaan ei ole seppä syntyessään - moni eläin kokisi normaalia tuskallisemman kuoleman.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:46"]
Se on vaan joillekin niin vaikea paikka hyväksyä että joku toinen valitsee olla osallistumatta eläinten kiduttamiseen ja tappamiseen, vaikka vegaanien vegaaniuspäätös hyvin harvoin vaikuttaa kenenkään toisen elämään niin suuresti.
Ps. En ole vegaani.
[/quote]
Ehkä se on se pisto sydämessä.Oma itsekuri ei riitä kun burgerit on niin hyviä...
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:46"]Noi "kasviksillakin on tunteet yyh nyyh tekopyhät/naurettavat vegaanit" on ehkä typerimpiä argumentteja ikinä. Tämänhetkisen faktatiedon perusteella on todella taikauskoista olettaa kasvien tuntevan esim. kipua, pelkoa tai välittämistä/empatiaa toisia kasveja kohtaan - kun taas eläimet kokevat todistetusti kaikkia näistä.
Jos joku päivä todistetaan kasvienkin tuntevan ja ajattelevan niin, sitten mietitään asiaa uudestaan ja vasta siinä vaiheessa tuo lapsellinen argumentti tulee ajankohtaiseksi.
Ps. En ole vegaani.
[/quote]
Niinpä. Miksi tuo älykäs argumentti pitää tunkea joka keskusteluun? :D Haetaanko sillä jotain hyväksyntää omille teoille?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:53"]
Otsikon kysymys :)
[/quote]
Söisin varmaan enemmän. Pitäis aina syödä se koko possu tai lehmä tai hevonen. Nyt voi syödä vaan kerran pari viikossa, mutta sitten sitä ois niin paljon pakastimessa että pitäis syödä varmaan joka päivä.
Teurastaisin myös toisen ihmisen, jos olisi tarpeeksi nälkä.
Söisin mutta missä voisi itse kasvattaa sian ja millä sen ruokkisi?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:44"]Ja perunoillakin on tunteet! Silti julmasti vaan keität ne elävältä...sitä ollaan niin eettisiä kasvisyöjiä olevinaan.
[/quote]
Huoh. Luulevatko nämä näsäviisastelijat olevansa hauskojakin?
Miksi jotain häiritsee se, ettei halua teurastaa tai syödä eläintä? Jokainen saa vapaasti valita mitä syö. En minäkään valita sinun lihansyönnistäsi.