Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariisilainen bordellilaitos 1900-luvun alun romaaneissa ja aikalaiskuvauksissa

Vierailija
30.09.2015 |

Ensiluokkaisilla, yläluokan asiakkaille suunnatuilla bordelleilla oli laitoksen yhteydessä ensiluokkainen ravintola, jossa kauniisiin alusvaatteisiin pukeutuneet naiset tarjoilivat mestarikokkien valmistaman ruoan pöytiin vuosikertaviinien kera, kylpylä, hieromalaitos, usein oma orkesterikin ja tietenkin hotellihuoneita yöpymistä varten.

Niin vaikeaa kuin se on nykypäivänä ymmärtää, niin naiset usein sallivat miestensä käydä näissä bordelleissa, eikä sitä tarvinnut salailla, ja tulivat joskus mukaan itsekin ruokailemaan ja kuuntelemaan musiikkia ja uteliaisuudesta. Monet yläluokkaiset miehet eivät peitelleet käyntejään toisiltaan, ja parhaimpien bordellien suosio yläluokan keskuudessa ei juuri aiheuttanut pahennusta tai skandaaleja vaan vaiettiin hienotunteisesti ja hyväksyttiin osana elämää.

Suosituimmat kurtisaaneista hyväksyttiin yläluokan seurapiireihin ja he tienasivat suuria omaisuuksia. Hienoimpien bordellien kurtisaanit olivat kaunottaria, jotka olivat omistautuneet viehättävyytensä vaalimiselle, sekä harjoittuneet taidolla täyttämään asiakkaidensa toiveiden kirjo. Voidaan jopa puhua ammattiylpeydestä ja omanarvontunnosta.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppa myös lisääntyi vauhdilla.

Vierailija
2/10 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:30"]Ranskassa suhtaudutaan nykyäänkin sivusuhteisiin aika sallivasti. Ei niiden takia oteta eroa, vaan otetaan oma rakastaja/rakastajatar. Eihän siellä saa oikein edes mitään otsikoita revittyä siitä että joku poliitikko liikkuu ihan vapaasti rakastajataren kanssa. Ei se ole mikään juttu siellä edes. Ihmisiä vain ärsyttää jos tuollaiseen yksityisasiaan sotkeutuu media tai muut ulkopuoliset.
[/quote]

Ihan uusi juttu mulle, vaikka kohta 20 vuotta täällä Ranskassa olen asunut. Muistelen, että Le Petit Journal pilkkasi viikkokausia vieraissa käynyttä Hollandea, mutta ehkä olen sitten nähnyt unta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon hyväksymiseen (naisten osalta) vaikutti myös se, että aristokraatti piireissä oli varsin tavallista, että naisetkin pitivät rakastajia kunhan kaikki hoidettiin hienotunteisesti. Avioliitot olivat myös paljolti rahaliittoja joten mustasukkaisuus ei liene ollut samanlainen ongelma kuin jos liitto olisi perustunut puhtaaseen tunteeseen. Näin siis yleensä paremmissa piireissä. Porvaristossa ja muutenkin toki varmasti oli paljonkin tapauksia jossa vaimoa korpesi miehen "vierailut", mutta toisaalta mitäpä vaimo olisi sille käytännössä voinut tehdä kun avioliitoista ei voinut lähteä kävelemään, eikä nainen voinut elättää itseään.

Vierailija
4/10 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belle Époque, Euroopan korkein kukoistuskausi.

Vierailija
5/10 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:30"]Ranskassa suhtaudutaan nykyäänkin sivusuhteisiin aika sallivasti. Ei niiden takia oteta eroa, vaan otetaan oma rakastaja/rakastajatar. Eihän siellä saa oikein edes mitään otsikoita revittyä siitä että joku poliitikko liikkuu ihan vapaasti rakastajataren kanssa. Ei se ole mikään juttu siellä edes. Ihmisiä vain ärsyttää jos tuollaiseen yksityisasiaan sotkeutuu media tai muut ulkopuoliset. [/quote] Ihan uusi juttu mulle, vaikka kohta 20 vuotta täällä Ranskassa olen asunut. Muistelen, että Le Petit Journal pilkkasi viikkokausia vieraissa käynyttä Hollandea, mutta ehkä olen sitten nähnyt unta.

[/quote]

Joo, samaa naureskelin täällä. Nämä myytit elävät ja näitä kerrotaan sitten Suomessakin suurina totuuksina. Olen asunut Ranskassa itse vasta 12 vuotta, mutta kukaan vähän päälle 30-vuotiaista tuttavapiirin naisista ei uneksisikaan minkään sivusuhteen hyväksymisestä. Pettämistä tapahtuu, kyllä, mutta ei sen enempää kuin Suomessa tutuille. Ehkä vähemmänkin.

Vierailija
6/10 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moulin rouge maalaa ihanan romanttisen kuvan bordelleista (olen nähnyt kaksi versiota).
Luulen kyllä että köyhälistöllä on ollut kuppaiset oltavat vajoissaan ja likaisilla patjoillaan.
Japanin geishajärjestelmä on myös todella kiehtova, sitäkään ei enää sellaisenaan ole. Niin taitavia naisia loukataan kutsumalla huoriksi. He osasivat paitsi rakastelun taidon, myös käytöstavat ja sielun hoidon.

Vierailija
7/10 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa suhtaudutaan nykyäänkin sivusuhteisiin aika sallivasti. Ei niiden takia oteta eroa, vaan otetaan oma rakastaja/rakastajatar. Eihän siellä saa oikein edes mitään otsikoita revittyä siitä että joku poliitikko liikkuu ihan vapaasti rakastajataren kanssa. Ei se ole mikään juttu siellä edes. Ihmisiä vain ärsyttää jos tuollaiseen yksityisasiaan sotkeutuu media tai muut ulkopuoliset.

Vierailija
8/10 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläluokan kurtisaanit olivat Euroopan geishoja. Seksuaalinen tyydyttäminen oli vain yksi asioista, joita olivat harjoittaneet. Osasivat keskustella kirjallisuudesta, kuvataiteesta ja musiikista, usein soittaa jotain soitinta, puhuivat useampaa kieltä ja osasivat emännöidä seurapiiritapahtumia, salonki-illallisia ja edustaa diplomaattipäivällisillä. Harmi, että tämä hieno ja perinteinen ammattiryhmä katosi Euroopasta.

Vierailija
9/10 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vain Pariisissa. Alice Keppel (1868-1947), paronin tytär ja yläluokkainen kurtisaani on vain yksi esimerkki siitä, kuinka arvokkaaseen asemaan kurtisaanit saattoivat nousta maailmansotia edeltäneessä Euroopassa. Hänen rakastajiinsa kuului Englannin Kuningas Edward VII, hänellä oli hovissa merkittävää vaikutusvaltaa ja kuningatar Alexandra lukeutui hänen lähimpiin ystäviinsä, ei vihaajiin. Klassisen sivistyksen saanut, hienotapainen Keppel loi kurtisaanina nykyrahassa laskettuna useiden miljoonien omaisuuden. Hänen miehensä (vuodesta 1891 vaimonsa kuolemaan 1947) George Keppel hyväksyi vaimonsa toiminnan kurtisaanina. Pari sai kaksi yhteistä lasta vaimon kurtisaanivuosien aikana, ja heidän liittoaan on kuvattu rakkausavioliitoksi. Mies kuoli myös vuonna 1947 vain kaksi kuukautta vaimonsa jälkeen, surren, ettei voinut elää ilman tätä.

Vierailija
10/10 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun ilmiö tehtiin näkyväksi, se toisaalta aiheutti yleistä pahennusta, kuten tässä Henri Gervex'n maalauksessa vuodelta 1878, joka aiheutti suuren kohun ja suuret kävijävirrat: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Henri_Gervex_%22Rolla%22.jpg

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän