Kannattaako lukea lähihoitajaksi?
Ala kiinnostaa ja siitä on kokemusta sen verran, että se tuntuu omalle. Mutta mietin tosissani, että tuleeko työtä olemaan uupumiseen saakka?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
No, ainakin töitä saa varmasti ja koulun saa suoritettua nopeasti. Saa myös kokemusta erilaisten ihmisryhmien kanssa olemisesta ja paljon yleishyödyllistä tietoa (lääkkeet, ensiapu, erilaiset sairaudet).
Oikein muuta hyvää en lh-koulutuksesta keksi.
Lh koulu kestää 3vuotta, sh 3,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin juuri äsken, että hoitoalan koulutuksesta olisi hyötyä. Sairaanhoitajan esim. Olen toiminut omaishoitajana viisi vuotta. Sairaanhoitajan koulutuksesta olisi hyötyä, kun vanhenevat vanhemmat ja muutenkin voisin hoivata läheisiäni. Ja olisi myös kiinnostavaa.
Sairaanhoitajana et ehdi hoivata ketään. Lähihoitaja on se joka hoitaa, sh on vastuussa lähinnä lääkehoidosta.
Ois hyvä oikeasti ottaa selvää asioista. Sh ei ole joka paikassa kaikissa vuoroissa. Eli kyllä se lh vastaa monissa paikoissa lääkehoidosta. Sairaala on paikka, jossa sh vastaa lääkkeistä, voi olla poikkeuksiakin.
On paikkoja, joissa myös sh on hoitotyössä mukana. Jotkut sh:t on niin ihania, että kokevat olevansa samanarvoisia ja myös pesevät vaippa-alueen, huolimatta siitä onko virtsa vaiko uloste. Niitä on vaan niin vähän😟
Mulla on ollu sellainenkin sh kaverina, joka pesi etupuolen, mutta paiskasi märät pesulaput minulle asiakkaan yli, jotta takapuolen pesen.
Lähihoitajat osaavat takuuvarmasti aseptisen työskentelyn ja kunnioittavat asiakasta.
Vierailija kirjoitti:
No, ainakin töitä saa varmasti ja koulun saa suoritettua nopeasti. Saa myös kokemusta erilaisten ihmisryhmien kanssa olemisesta ja paljon yleishyödyllistä tietoa (lääkkeet, ensiapu, erilaiset sairaudet).
Oikein muuta hyvää en lh-koulutuksesta keksi.
Katetrointi, haavan hoito, peg-ruokinta, EKG, avanteet,keuhkosairaudet, sydän-ja verisuonisairaudet, diabetes, yleensäkin sisätaudit. Valmiudet suoniverinäytteen ottoon.....en edes muista kaikkea, olen vanhustyön osaamisalan lähihoitaja. 3 vuotta kestää opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit valita tuösi ja näin ollen sen määrän. Kannattaa, et joudu kortistoon.
Eli et yllä ekämäsi aikana edes puoleen siitä elintasosta johon täydellisesti tulonsiirtojen varaan heittäytyneet Helsinkiin muuttaneet nauttivat.
Lähihoitajan tulot ylittävät juuri sen rajan jonka jälkeen et ole enää oikeutettu tulonsiirtoihin vaan joudut maksamaan kaiken - jopa asumisen - omasta kukkarostasi.
Pk-seudun tai parin suurimman kasvukeskuksen hintatasolla elät lopun elämääsi sopoajonon antimilla ja ongit vaatteesi UFF:n lastikosta.
Että tämmöistä "varmaa työllistymistä" hehkutetaan joka tuutista.
No höpö, höpö. Siellä yksi elämänkoululainen, jolla oman elämän hallinta ihan hukassa. Lähihoitajalla on varma työtilanne, työpaikkaa voi vaihtaa ja palkka on omia tuloja päinvastoin kuin tuet. Kun saa omia tuloja niin voi asuntosäästää, ottaa kohtuullisen määrän asuntolainaa ja maksaa itselleen vaikka sairaskuluvakuutusta ja säästää vähän osakesäästötilillekin tuottamaan, varaa on myös matkustella ja harrastaa koko ajan enemmän kun varallisuus karttuu ja lainat lyhenevät. Pikkuhiljaa vuosi toisensa perään vaurastuu ja keski-iässä on jo melko vauras, eläkkeelle jäädessä tosi vauras. Jos jää lähes samankokoisille tuille niin keski-iässä on jo pahasti pudonnut kelkasta ja eläkkeellä köyhä.
Minun ainakin kannatti.
Minulla on amk-tutkinto toiselta alalta mutta työsuhteiden määräaikaisuudet ja pelkät osa-aikatyöt alkoivat ottaa pattiin.
Opiskelin lähihoitajaksi. On ihanaa, kun saan valita työpaikkani. Töitä on ja ansiotkin on noussut roimasti. Työni on kevyempääkin.
Lähihoitaja voi tehdä muutakin kuin vaihtaa vaippoja vanhuksille. Voi työllistyä esim. päiväkotiin, kouluun, osastonsihteeriksi, hammashoitolaan jne. Itse saa valita osaamisalueen. Ei ole pakko valita sitä vanhusalaa. Siellä vaan on suurin osa työpaikoista, eli vaikka valitsisit esim. hampaan, ja oman alan töitä ei ole, niin voit kuitenkin tehdä sillä välin vanhustyötä kun etsit oman alan paikkaa.
Töitä on ja ansiotkin on noussut roimasti.
-Kiinnostaa tietää, että paljonko ansiot on nousseet lähihoitajana?
Vierailija kirjoitti:
Töitä on ja ansiotkin on noussut roimasti.
-Kiinnostaa tietää, että paljonko ansiot on nousseet lähihoitajana?
Varmasti paljon paremmin kuitenkin tienaa, kuin työttömänä. Lisäksi vakituisessa työsuhteessa saa autolainan, asuntolainan jne. mitkä myös helpottavat elämää, kun ei tarvitse rikastuttaa ahneita vuokranantajia.
Töitä on ihan varmasti. Mutta raskasta tulee olemaan. Toivottavasti kuitenkin hakeudut alalle jos se omalta tuntuu. Sinua tarvitaan siellä.
Ala on siinä mielessä hyvä, että se on siirrettävä taito, voi tehdä maassa kuin maassa.