Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täh? Ei kai pomo voi ruokatunnista määrätä?

Vierailija
28.09.2015 |

Myynnissä on työpaikan lähellä yksi kiva kämppä, jota menen huomenna katsomaan. Sinne on työmatka kävellen 5 min. Sanoin tänään lounaalla - meillä kaikki neljä syö eväitä - että sitten varmaan rupean käymään kotona syömässä, jos tuon ostan. Pomo kommentoi, että kyllä se lounas pitäisi täällä syödä. Jäin monttu auki, mutta sanoin sitten, että ruokatunti on kyllä omaa aikaa ja minähän seison vaikka päälläni pihalla koko sen puoli tuntia jos haluan. Ei tartte vastata, että kysy liitosta, mutta haluan tietää onko täällä ihmisiä, joilla pomo päättää palkattoman ruokatunnin käytöstä ja miksi? Pomolla on kyllä peruste, mutta ei se laillinen peruste ole. Ts. pitäisi vaan olla päivystämässä varsinkin silloin kun hän itse ei ole paikalla. Työ ei sisällä jatkuvaa asiakaspalvelua ja työaika on normaali toimistotyöaika. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokatauko on palkaton, työpaikalta saa poistua.

Vierailija
2/13 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma on ihan simppeli: palkaton ruokatunti on omaa aikaa, ja silloin voi vaikka heittää kuperkeikkoja keskellä peltoa, ei kuulu työnantajalle millään muotoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lounas on palkatonta aikaa niin ei ole mitään laillista perustetta siihen että sinun olisi oltava työpaikalla, kunhan olet paikalla työvaatteissa ennenkuin lounas on loppu.

Vierailija
4/13 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:39"]Jos ruokatauko on palkaton, työpaikalta saa poistua.
[/quote]

Juuri näin! Jos ei ole palkaton, silloin ei työpaikalta saa poistua (ilman työnantajan lupaa).

Vierailija
5/13 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa poistua työpaikalta, niin ruokatauko lasketaan työajaksi.

Vierailija
6/13 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sanonut, että kiva, kun alat saamaan ruokatauoltakin sitten palkkaa. :)

Vierailija
7/13 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:42"]

Jos ei saa poistua työpaikalta, niin ruokatauko lasketaan työajaksi.

[/quote]

Jep. Mä aion sanoakin, että jos olen ruokatunnin paikalla käskettynä, sitten mun työaika on tarkistettava. Yleensä pomo noudattaa lakeja, mutta hän on ollut itse palkkatyössä 80-luvulla jossain aika tiukassa työpaikassa ja jotkut ajatukset on jääneet sieltä päähän. Kyllä hän uskoo, kun työnnän mustaa valkoisella eteen. Tosin haluanko asua niin lähellä työpaikkaa hmmm...siinä on oikeastaan muut asiat tärkeämpiä, lyhyempi matka harrastuksiin ja juna-asemalle. 

Vierailija
8/13 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeen orjalaivoissa te oikein ootte hommissa???? Kyllä mulla vaan on ihan palkallinen ruokatunti joka sisältyy työaikaan ja ihan vapaasti saan poistua työpaikalta ruokkiksella.

Vierailija
9/13 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokailu on työaikaa ja siitä maksetaan palkka, niin työpaikalta ei saa poistua. Jos ruokailu on työntekijän omaa palkatonta aikaa, niin saa poistua työpaikalta.

Yrittäjillä nyt on sellainen taipumus että yritetään poimia kaikki pullat rusinasta, eli jätetään palkka maksamatta, mutta halutaan kuitenkin määrätä kyseisen palkattoman ajan köytöstä.

Vierailija
10/13 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:47"]

Missä ihmeen orjalaivoissa te oikein ootte hommissa???? Kyllä mulla vaan on ihan palkallinen ruokatunti joka sisältyy työaikaan ja ihan vapaasti saan poistua työpaikalta ruokkiksella.

[/quote]

Maksaako pomo palkkasi, vai tuleeko se verovarosita tai suuresta konsernista? Harvoin työnantajat haluaa maksaa turhasta, jos se on omasta pussista pois.

Vierailija
11/13 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:47"]

[/quote]

Maksaako pomo palkkasi, vai tuleeko se verovarosita tai suuresta konsernista? Harvoin työnantajat haluaa maksaa turhasta, jos se on omasta pussista pois.
[/quote]Tämä on yksityisomistuksessa oleva isohko osakeyhtiö. Ikinä ei ole tarvinnut tuollaisesta asiasta tässä eikä muissakaan työpaikoissa vääntää.

Vierailija
12/13 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun olin tehtaalla töissä, oli minulla vuorotyössä ollessa 20 minuutin ruokatauko, joka siis sisältyi 8 tunnin työpäivään. Kun taas tein pelkkää päivää (tein siis lomituksia, joten tein sekä päivää että vuoroa), oli minulla kokonainen ruokatunti, joka ei sisältynyt 8 tunnin työpäivään, joten päivä oli luonnollisesti yhdeksän tunnin mittainen. Vuorotyön ruokatauolla ei saanut tehdas alueelta poistua, mutta päivätyön ruokatunnilla sai mennä vaikka timbuktuun, jos kerkesi.

Vierailija
13/13 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ottaa saikkua niin ei tarvii kuunnella pomon vittuilua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi