Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako mieheni nauhoittaa riitojamm puhelimensa kotonamme?

Vierailija
28.09.2015 |

Kyse on nyt siis siitä, että mies ottaa eron ja muuttaa uuden kumppaninsa kanssa yhteen. Perhe-elämään tai parisuhteeseen ei ole osallistunut muutamaan kuukauteen ja olen tottakai ollut vihainen ja riitoja paljon. Välillä mies on riidan jälkeen esim. herättänyt minut keskellä yötä jatkaakseen samaa riitaa. Voitte kuvitella, etten ole silloin kuulostanut välttämättä kovin fiksulta. On siis nauhoittanut vain minun osuuteni eikä omaansa. Nauhoituksiin on vain väliin kommentoinut itse jotain harhaanjohtavaa asialliseen sävyyn. Nyt aikoo kostoksi hankaloittaa eroa ja lasten huoltajuusjuttuja ja on soittanut esim. perheneuvolaan ja soittanut siellä nauhoituksia ja kertonut minun olevan kyvytön vanhempi sekä agressiivinen, vaikka olen pitkälti hoitanut lasten asiat pakosta yksin. Voiko tällaisen nauhoittelun kieltää, pakottaa poistamaan tms. ennenkuin menee esim. oikeuteen. Puhelin on lukittu, joten en edes tiedä mitä kaikkea siellä on. On ainakin myös kuvannut minua nukkuessani ja aikoo väittää, että olen kuvassa humalassa tms. mikä ei pidä paikkaansa. Voinko vedota johonkin lakiin ettei voi tehdä noin? Kunnianloukkaus??? Mitä voin tehdä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tallennusoikeus tai "nauhoittaminen" ei koske pelkästään puheluiden nauhoittamista, vaan myös minkä tahansa keskustelun nauhoittaminen ilman ennakkoilmoitusta tai lupaa on mahdollista kunhan keskustelu on tarkoitettu nauhoittajan kuultavaksi tai nauhoittaja osallistuu keskusteluun itse."

Tällainen teksti löytyi netistä eli ilmeisesti kotona saa tallentaa vapaasti puhetta, johon tallentaja itsekin osallistuu, eikä siitä tarvitse toiselle osapuolelle kertoa. Mitä tulee noihin uhkauksiin, että mies on kuvannut sinua salaa nukkuessasi ja unkaa kertoa, että olet sammuneena niissä, on sitten taas ihan eri juttu (valheellisen tiedon levittäminen). 

Jos olet facebookissa niin ota yhteyttä vaikka Fobbaan. Saat varmastikin tarkempaa ja ajantasalla olevaa tietoa asioista.

Vierailija
2/18 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opettele itse nauhoittamaan puhelimellasi niin ettei mies huomaa. Sitten kysyt vaikka mieheltä että luuletko se että oikeasti jokunluulisi nukkuvaa vaimoa sammuneeksi sen nauhoitusten perusteella. Jos se vaikka vastaa että mitä sillä on väliä kunhan hän saa lasten huoltajuuden niin sulla on vastaveto mitä käyttää tarvittaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi. Kuvata ja nauhoittaa saa, mutta ei saa julkaista niitä ilman lupaa. Mutta voit ennakoida hieman. Käy keskustelemassa lastenvalvojan kanssa asiasta ilman että kerrot siitä miehellesi. Näin he saavat ennakkokäsityksen elämästänne ennen kuin alkaa riita huoltajuudesta. Sairastahan tuo tietty on. Ei terve ihminen toimi noin.

Ota myös yhteyttä asianajajaan ja kerro tilanne. Näyttää siltä että tulet sitä tarvitsemaan jossain vaiheessa.

Vierailija
4/18 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi kannattaisi ehkä ruveta kirjaamaan lapsen käyttämänne raha ja aika. Ihan vaan siltä varalta että joudutte tappelemaan kovin huoltajuudesta.

Eli laita kuitit talteen ja kirjaa kulut ylös. Ja pidä vaikka päiväkirjaa lapsen päivistä. Kuka hoiti aamutoimet, kuka vei tarhaan, haki, laittoi ruuan jne.

Vierailija
5/18 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:52"]

Poliisille

[/quote]Ei kuulu poliisille. Minnä saan nauhoittaa ne keskustelut, jotka on tarkoitettu minun kuultavaksi. Enkä tarvi siihen muiden osapuoleten lupaa, eikä minun tarvi ilmoittaa niistä, eikä minun tarvi hävittää nauhotteita kenenkään pyynnöstä. Tietenkään en saa käyttää nauhoitetta nolaamistarkoituksessa tms. koska sitä säätelee sitten taas omat lakinsa.

Mutta ei ole varmaan helppo saada sossua vakuuttuneeksi että nauhoitus ei ole koko totuus ja että ap:ta on provosoitu ennen nauhoitusta.

Vierailija
6/18 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:55"]Mutta jos jättää oman osuutensa tarkoituksella nauhoittamassa alusta ja sen jälkeen itse tietoisena nauhoituksesta käyttäytyy omiin tarkoituksiin sopivalla tavalla? -ap
[/quote]
Nauhoita sinä koko puhelu.

Tosin epäilen kyllä muutenkin nauhoituksen todistusarvoa jos se vaikuttaa siltä että osia on jätetty pois.

Vierailija
7/18 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti??!

Vierailija
8/18 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:55"]Mutta jos jättää oman osuutensa tarkoituksella nauhoittamassa alusta ja sen jälkeen itse tietoisena nauhoituksesta käyttäytyy omiin tarkoituksiin sopivalla tavalla? -ap
[/quote]

Kyynel. Älä ragee.

Vierailija
9/18 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:52"]On laillista nauhoittaa kaikki sellaiset keskustelut js puhelut, joissa on itse osallisena. Eikä tarvitse ilmoittaa siitä, että keskustelu tai puhelu nauhoitetaan.
[/quote]
Tämä on totta, mutta onkin sitten eri juttu, keille nauhoitusta saa esittää.

Vierailija
10/18 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riko se puhelin. Paukuta vasaralla ja heitä jorpakkoon.

Vierailija
11/18 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisille

Vierailija
12/18 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On laillista nauhoittaa kaikki sellaiset keskustelut js puhelut, joissa on itse osallisena. Eikä tarvitse ilmoittaa siitä, että keskustelu tai puhelu nauhoitetaan.

Vierailija
13/18 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Mies pystyy näyttämään kerrankin toteen , millaisia sekopäitä suomalaiset ämmät todellisuudessa ovat. Pisteet miehellesi!

Vierailija
14/18 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos jättää oman osuutensa tarkoituksella nauhoittamassa alusta ja sen jälkeen itse tietoisena nauhoituksesta käyttäytyy omiin tarkoituksiin sopivalla tavalla? -ap

Vierailija
15/18 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:55"]

Mutta jos jättää oman osuutensa tarkoituksella nauhoittamassa alusta ja sen jälkeen itse tietoisena nauhoituksesta käyttäytyy omiin tarkoituksiin sopivalla tavalla? -ap

[/quote]

sehän on vain sinun ongelmasi. mitäs raivoat.

Vierailija
16/18 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt varmaan kannattaisi kysyä poliisilta toimintaohjeita tässä tapauksessa. Ainakin asiallisesti kertoisin lastenvalvojalle yms. viranomaiselle, miten ex-miehesi on toiminut näissä tilanteissa. Päätöksenteossa ei voi ottaa huomioon tuollaisia nauhoituksia. Toki, viranomaisille voi herätä huoli lasten vanhempien toiminnasta kautta linjan. Kuulostaa siltä, että tässä kohtaa huoli olisi jopa ihan aiheellinen. 

Vierailija
17/18 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:55"]

[/quote] No se on perseestä, mutta ei laitonta. Sinä sitten kerrot viranomaisille tuosta vääristelystä ja muutenkin oman versiosi tapahtuneesta, ei siinä muuta voi. 

Vierailija
18/18 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kenelle saa? Onko kellään oikeeta tietoa?