Paljonko sivukuluja yksityisen lastenhoitajan palkkaamisesta?
Hei!
Osaatteko kukaan sanoa, millaiseen pottiin erilaisia palkan sivukuluja tulisi varautua, jos palkkaamme lapsellemme itse tai yhdessä toisen perheen kanssa hoitajan kotiin?
Kommentit (6)
Työnantaja maksaa maksamistaan palkoista verottajalle ennakonpidätykset sekä työnantajan sosiaaliturvamaksun. Se on vuonna 2006 2,958% bruttopalkasta.
Lisäksi työnantaja maksaa eläkevakuutuksen. Kotitaloustyönantajat vakuuttavat vielä tänä vuonna työntekijät Eteraan TaEL/LEL vakuutuksilla. Siistä työnantaja maksaa n.18%, loput vähennetään työntekijän palkasta. Ensi vuonna kaikki työntekijät vakuutetaan tyelin piiriin.
Lisäksi työntekijällä tulee ola lakisääteinen tapaturmavakuutus mikä sisältää työttömyysvakuutusmaksun.
Hyvä apu palkkojen maksamiseen on www.palkka.fi. Hyvä opas löytyy verottajan sivuilta; kotitalous työnantajana.
Eli edellä mainittujen lisäksi tulee palkkojen päälle vielä laskea työehtokohtaiset lomarahat ym.
Meillä ollut tämän syksyn ajan (onneksi vuodenvaihteessa loppuu!!) kotona palkattu hoitaja toisen perheen kanssa ja on ollut aivan kamalaa. Jos saa hyvän hoitajan, joka TULEE TÖIHIN, toimii tämä loistavasti, mutta meillä on hoitaja sairastanut niin hirveästi, ettei ole kertaakaan ollut täyttä kahta viikkoa töissä putkeen. Kaksi perhettä ovat aivan hädissään aina kun hoitaja laittaa tekstarin, ettei tule - saamme käyttää vain 5 päivää päiväkodissa per kuukausi ja se tulee myös kalliiksi. Ruuanlaitto ja siivous + askartelujen järjestäminen on ollut myös erittäin työlästä...
Niin, tämä vain muistutuksena, että toivon mukaan teillä on erinomainen varasuunnitelma jos hoitaja ei pääse paikalle!! Hoitajasta ei nimittäin sitten pääse eroon, jos hän ei miellytä, koeaikaa ei voi soveltaa kotiin palkatulle hoitajalle ja sitä myöten olette jumissa hänessä vaikka kuinka tympäisisi. Kannattaa siis tehdä aluksi erittäin lyhyt työpätkä ettette joudu pulaan, siis jos PAHIN tapahtuu.
Onnea hyvän hoitajan hakuun!!
Hei!
Minä olen toiminut melkein 5 vuotta hoitajana perheessä. Tässä jotain ajatuksia hoitajan näkökulmasta ja toki jokainen ihminen on omanlaisensa..
Itse olen tykännyt siitä että työtehtävät ovat hyvin selkeästi sovittu,ettei ole sitten epäselvyyksiä. Esim viikkosiivoushan on esim sellainen mikä ei hoitajalle kuulu. Ja alkuvuosina minua ihan suoraan käytettiin hyväksi ja pidettiin piikana naurettavalla palkalla, no ei siitä sen enempää. Mutta minulla työtehtävät ovat vaihdelleet, esim sain täyttä palkkaa (olen siis lähihoitaja ammatiltani) ja työviikko oli nelipäiväinen, mutta silloin tein ruoat itse. Meillä oli sovittu myös niin että koti näyttää hoitopäivän alkaeessa ja loppuessa samalta, eli hoitaja tulee siistiin kotiin ja lähtee myös siististä kodista. Kyllä itse ainakin olen imurin varressa ollut päivittäin, kyllä ainakin keittiöön ja eteiseen tulee niin paljon sotkua päivän aikana, etten ymmärrä miten olisin voinut jättää ne vanhempien siivottavaksi. Ja päivittäisistä ulkoiluista ja askarteluista ja mahdollisista kerhoiluista on haettu yhteiset linjat ja kaikki laitettu paperille ja tällöin ei erimielisyyksiä ole ollutkaan. Samoin ruokalistoja, välipaloja yms yhdessä pohdittu, samoten retkiä jne.
Työnantajan kantilta hankalaa ehkä on juuri tuo vieraan ihmisen omaan kotiin päästäminen, ja se että kodin on oltava aamulla siisti, mutta toisaalta jos hoitaja on hyvä, on se koti siisti myös töistä kotiin tullessa. Itse luokittelisin itseni hyväksi hoitajaksi, ainakin sen perusteella mitä työnantajani ovat minusta sanoneet, ja palkassakin ja yleisessä arvostuksessa huomannut oman arvoni.
Näitä keskusteluja lukiessa tulee joskus haikeus päästä takaisin töihin, mutta omat poikaset tärkeämpiä juuri nyt. :)
Poikasen _Äiti ja Poikaset 2v5kk ja 2kk
Meille palkattiin elokuussa hoitaja kotiin. Häntä haettiin ihan työkkärin ilmoituksella ja suureksi yllätyksekseni sain 22 hakemusta, joiden joukossa oli peräti 6 lastentarhanopettajaakin! Muutenkin oli todella päteviä, hyviä hakijoita. Haastattelimme heistä viisi ja lopuksi valitsimme koulutetun alan ihmisen, usean lapsen äidin, joka on reilu 4-kymppinen. Hän on aivan mahtava niin meistä aikuisista kuin lapsistakin, todella luotettava, idearikas, lapsirakas, liiankin ahkera ja tunnollinen. Paremmin ei olisi voinut käydä! Onneksi hänkin tuntuu viihtyvän meillä mainiosti.
Hoitajamme saa palkkaa Kelan yksityinen lastenhoidontuki mukaan luettuna 1000e/kk ja sivukuluja meille työnantajille kertyy kaikkineen vajaat 300e/kk. Kallista se on, kun kunnalliseen hoitoon lapset olisi saanut yhteensä alle 400e:lla/kk. Mutta meille tämä järjestely on täysin sen rahan arvoísta, onhan se ehdottomasti lasten etu. Suunnittelemme pitävämme hoitajan ainakin kaksi vuotta :) Tiedän, että hyvän hoitajan löytäminen VOI olla vaikeaa, mutta ei mahdotonta :)
Hyviä ohjeita hoitajamaksuihin saa hoitopaikka.netistä ja lisäksi palkka.fi -palvelusta, jossa voi myös hoitaa monta paperihommaa kerralla.
Työnantajan sivukulut (TaEl-maksun työnantajan osuus, sotu-maksu, tapaturmavakuutusmaksu, ryhmähenkivakuutusmaksu ja työttömyysvakuutusmaksun työnantajan osuus) ovat vähän yli 20 % palkasta, joka tapauksessa alle 25 %. Tämän lisäksi tulee loma-ajan palkka ja lomaraha (käytännössä noin puolet loma-ajan palkasta).
Jos lastenhoitajan bruttopalkka on 1000 euroa kuukaudessa, ovat työnantajan menot (jaettuna tasaisesti koko vuodelle) vajaat 1300 euroa kuukaudessa. Huomaa kuitenkin, että menot pysyvät tuossa summassa myös hoitajan lomakuukauden ajan eli jos jaat kustannukset vain hoitokuukausille, tulee kuukausikustannuksesta korkeampi.
Hoitajan bruttopalkasta vähennetään sitten verojen lisäksi vielä työntekijän eläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu, kuten meillä muillakin palkansaajilla.