Mikä Apotin ongelma oikein on?
Miten jokin tietokonejärjestelmä voi kuormittaa niin paljon, kuin uutiset väittää?
Kommentit (8)
Hankittiin kallis järjestelmä joka on susi jo syntyessään. Hankintapäätöksen tehneitä "voideltiin" sopivasti kuten maan tapa toimia yleensäkin on. Suomalainen Esko-potilastietojärjestelmä olisi paljon parempi ja luotettavampi mutta mitenkäpä kalliisti hankittua Apotti siihen voitaisiin vaihtaa....
Epälooginen ohjelma, joka ei mitenkään ohjaa käyttäjää.
Monia klikkauksia, joista suurin osa mielestäni turhia.
Monet toiminnot (esim tulostaminen) eivät ole pääteltävissä, ts pitää tietää mitä tekee.
Ja tähänkin toimintoon (tulostus vaikka lääkelistasta) vaatii monta klikkausta ja varman tiedon mitä hakee ja mistä.
Ja kun näitä ”en tiedä miten edetä” toimintoja on päivässä muutamia, se hidastaa työtä ihan järkyttävästi.
Toki ajan kanssa nämä klikkaukset oppii, mutta kun luulet järjestelmän oppineen, onkin tullut päivitys ja taas on tullut hommaan uusia etenemistapoja.
Sekava, turhaa työtä vaativa ohjelma jonka salat tuskin aukeavat minulle koskaan.
Eikö noissa ohjelmiston teoissa ole loppukäyttäjät ollenkaan mukana?
Joku bittinikkari puuhastelee kalliisti omiaan ja erityisen kalliiksi järjestelmä tulee siinä vaiheessa, kun se ei arjessa toimi. Aikaa kuluu turhaan tai joku kuolee, kun tietoja ei löydy.
Ja tuo kuvio toistuu yhä uudelleen ympäri Suomea eri sairaanhoitopiireissä. Ihan outo kuvio.
Vierailija kirjoitti:
Meille se ainakin tuli täysin keskeneräisenä, siinä ei toimi puoletkaan siitä, mitä luvattiin ja mitään korjauksia ei näytä tehtävän. Kokonaisuutena apotin vika on siinä, että se vaatii ziljoonia klikkauksia yksinkertaisiinkin asioihin, se vie aikaa. Lisäksi se aukeaa käyttäjän mukaisesti eli kokonaiskuvaa ei juurikaan saa mitenkään. Tiedot eivät myöskään päivity oikein, joten kaikkeen ei voi edes luottaa.
Eli et vain osaa
Meillä töissä täysin toisella toimialalla on myös tietojärjestelmiä joissa on kymmeniä ellei satoja kenttiä aina vain pikkutarkemmin valittavissa, editoitavissa tai täpättävissä. Toki niihin rutinoituu ja omaksuu pakolliset. Uskon kyllä, että terveydenhuollon järjestelmissä pakollisia täytettäviä tietueita on enemmän.
Ne pitäisi vähintään kyllä sopia käyttäjäkunnan kanssa. Tai kun tulee uusi ohjelmisto tai versio niin pitäisi reilusti uskaltaa leikata tietuekentistä aina vaikka 10 prosenttia. Ei kasvattaa rajatta. Voin helposti kuvitella Apotin käyttöliittymän.
Yksittäinen ohjelmisto voi siis olla todellinen kuormittaja työssä!
Mä en tiedä muuten kuin potilaan näkökulmasta: Jo pitkälti yli vuoden ajan on terv. hoitajat, lääkärit/labratyöntekijät/fyssari jne sanoneet aina puhelimessa, että "Tässä nyt saattaa mennä aikaa/tulla katkoksia kun tuli tämä Apotti, laita viestiä tarvittaessa Maisan kautta tai tsekkaa omakanta".
Ei käy kateeksi julkisen terv.huollon työntekijöitä täällä pk-seudulla. Hankalaa tuntuu olevan.
Ohiksena miten voi käydä, kun autoliikkeen myyjä ei hallitse uutta ohjelmistoa.
Ostettiin uusi auto ja vakuutuksen siirto vanhasta autosta uuteen tehtiin autoliikkeessä. Meni muutama kuukausi ja saimme vuosittain tulevan autovakuutuslaskun. Lasku oli kohdistettu vanhaan autoon, jota meillä ei enää ollut. Soitto vakuutusyhtiöön ja ilmeni että uudella autolla ei ollut vakuutusta ollenkaan.
Autoliikkeeseen soitto taas toi esille sen, että anteeksi kun kävi näin, ette ole ainoita ... ennen vakuutussiirrot tehtiin paperiversiona.
Meille se ainakin tuli täysin keskeneräisenä, siinä ei toimi puoletkaan siitä, mitä luvattiin ja mitään korjauksia ei näytä tehtävän. Kokonaisuutena apotin vika on siinä, että se vaatii ziljoonia klikkauksia yksinkertaisiinkin asioihin, se vie aikaa. Lisäksi se aukeaa käyttäjän mukaisesti eli kokonaiskuvaa ei juurikaan saa mitenkään. Tiedot eivät myöskään päivity oikein, joten kaikkeen ei voi edes luottaa.