Asumistuesta omistusasunnossa?
Meillä on erotilanne miehen kanssa edessä ja yksi yhteinen lapsi. Itse olen opiskelija, mies työssä ja asutaan yhdessä ostetussa kerrostalo osakkeesta. Jos minä jään lapsen kanssa asumaan asuntoon. Saanko asumistukea, vaikka on oma? Kiitos vastauksista..
Kommentit (10)
Saat aika nihkeästi. Itse vastaavassa tilanteessa sain 30e/kk.
Voit saada asumistukea, mutta vain välttmättömiin asumiskuluihin, eli hoitovastikkeeseen, sähköön ja veteen sekä mahdollisiin asuntolainan korkoihin. Pääomavastike ja lainan lyhennys ei tietenkään sisälly tuettaviin menoihin. Kelan sivulta löytyy laskuri
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 08:54"]
Saat aika nihkeästi. Itse vastaavassa tilanteessa sain 30e/kk.
[/quote]Mutta oletettavasti itselle jää vähemmän maksettavaa kuin vastaavassa vuokralla.
Yhtiölaina sisältyy eli kaikki mitä maksat ns. vastikkeessa. Asumistuella saa maksettua lainaansa niin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 11:22"]
Yhtiölaina sisältyy eli kaikki mitä maksat ns. vastikkeessa. Asumistuella saa maksettua lainaansa niin.
[/quote]
Hoitovastike ja pääomavastike pitää olla erotelut ja jälkimäistä ei huomioida asumistuessa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 11:22"]
[/quote]
Hoitovastike ja pääomavastike pitää olla erotelut ja jälkimäistä ei huomioida asumistuessa.
[/quote]no ainakin minulla huomioidaan eli käytännössä maksan lainaa asumistuella
5 sekuntia googlessa:
http://www.kela.fi/kohtuulliset-asumismenot_osakeasunto