Tuleeko karenssi jos irtisanoutuu koeajalla?
Olen työpaikan hankkinut itse, ei ole mikään työkkärin osoitus.
Mikään ei tunnu toimivan, esim. työvuorot saan usein tietää jopa vain tunnin varoitusajalla. Sairastamisetkin pitäisi osata ennustaa etukäteen.
Kommentit (13)
Työnantaja saa uuden orjan, sinä karenssia. Oletko nainen? Voitko sanoa olevasi raskaana? Voisit kysyä työkkärin virkailijalta sähköpostitse mitä tehdä kun haluaisit ilmoittaa perheuutisesta, mutta sinua pelottaa että työnantaja antaa jollain muulla syyllä lähtöpassit. Jos ne silloin ymmärtäisivät.
Tulee aina karenssi jos itse irtisanoutuu. Sinuna tekisin niin, että alkaisin laiminlyödä työtehtäviä "taktisella" tavalla niin, että työnantaja katsoo sinun olevan epäsopiva henkilö niihin (mutta kuitenkin sillä tavalla, että laiminlyönti ei vaikuttaisi ainakaan kokonaan tahalliselta). Nimittäin työnantajan koeajalla "ei-sopiva henkilö" -perusteella antamista potkuista ei ainakaan yleensä tule karenssia.
Itse olen kerran tehnyt juuri noin. :)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:02"]Tulee aina karenssi jos itse irtisanoutuu. Sinuna tekisin niin, että alkaisin laiminlyödä työtehtäviä "taktisella" tavalla niin, että työnantaja katsoo sinun olevan epäsopiva henkilö niihin (mutta kuitenkin sillä tavalla, että laiminlyönti ei vaikuttaisi ainakaan kokonaan tahalliselta). Nimittäin työnantajan koeajalla "ei-sopiva henkilö" -perusteella antamista potkuista ei ainakaan yleensä tule karenssia.
[/quote]
Koeajalla irtisanominen on varmaan meriitti, jonka jokainen haluaa. Jos työ ei miellytä, haetaan uusi paikka, ei kikkailla potkuja.
Töissä ollessasi olet kuitenkin parempi hakija.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 08:51"]
Työnantaja saa uuden orjan, sinä karenssia. Oletko nainen? Voitko sanoa olevasi raskaana? Voisit kysyä työkkärin virkailijalta sähköpostitse mitä tehdä kun haluaisit ilmoittaa perheuutisesta, mutta sinua pelottaa että työnantaja antaa jollain muulla syyllä lähtöpassit. Jos ne silloin ymmärtäisivät.
[/quote]
Se voi se työnantaja silti väittää että syy on sinun työpanoksessasi. Eli karenssia napsahtaa.
Googlettelin tässä ja ilmeisesti karenssi tulee. Onneksi olen nyt allekirjoittanut vain puolen vuoden määräaikaisen sopimuksen. Joten yritän vielä sinnitellä 4kk.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:02"]Tulee aina karenssi jos itse irtisanoutuu. Sinuna tekisin niin, että alkaisin laiminlyödä työtehtäviä "taktisella" tavalla niin, että työnantaja katsoo sinun olevan epäsopiva henkilö niihin (mutta kuitenkin sillä tavalla, että laiminlyönti ei vaikuttaisi ainakaan kokonaan tahalliselta). Nimittäin työnantajan koeajalla "ei-sopiva henkilö" -perusteella antamista potkuista ei ainakaan yleensä tule karenssia. Itse olen kerran tehnyt juuri noin. :) [/quote] Koeajalla irtisanominen on varmaan meriitti, jonka jokainen haluaa. Jos työ ei miellytä, haetaan uusi paikka, ei kikkailla potkuja. Töissä ollessasi olet kuitenkin parempi hakija.
[/quote]
Vika ei ilmeisesti ollut työssä itsessään, vaan työnantajan kykenemättömyydestä noudattaa lakia. Uutta työpaikkaa ei välttämättä noin vain saa. Toki tuossa tilanteessa kun jatkaa tarpeeksi pitkään niin löytää itsensä pitkältä sairaslomalta. Onko se sitten järkevää työnantajankaan kannalta, en tiedä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:02"]
Tulee aina karenssi jos itse irtisanoutuu. Sinuna tekisin niin, että alkaisin laiminlyödä työtehtäviä "taktisella" tavalla niin, että työnantaja katsoo sinun olevan epäsopiva henkilö niihin (mutta kuitenkin sillä tavalla, että laiminlyönti ei vaikuttaisi ainakaan kokonaan tahalliselta). Nimittäin työnantajan koeajalla "ei-sopiva henkilö" -perusteella antamista potkuista ei ainakaan yleensä tule karenssia.
[/quote]
En kyllä halua työtehtäviä ruveta laiminlyömään. Varmasti ta ihmettelisi kun tähän saakka olen työtehtävät hoitanut kiitettävästi. Tosin nyt on kyllä työmotivaatio tippunut nolliin.
Ap
Tee pimeesti. Ei tarvitse pelleillä työkkärin kanssa, mikä onkin pelkkää ajanhaaskausta. Saat lisäksi minimitoimeentulotuen sossulta.
Tulee karenssi. Tosin karenssi kuluu esimerkiksi sairausloman aikana. Mt-ongelmilla saa yleensä 90 päivää saikkua. Dg pitää vaan hankkia ennen irtisanoutumista.
No jos työnantaja rikkoo lakia eikä ilmoita työvuoroja kuten kuuluu, niin sun pitää ilmoittaa asiasta sun läänin työsuojelupiiriin! Sieltä sitten ohjeistetaan työnantajaa että alkaa tekemään työvuorolistat sillä varoajalla, mikä teidän alalla lain mukaan pitää olla.
JOS sitten sun kohdalla on kyseessä semmoinen itsepäinen juntti työnantaja, joka ei Työsuojelupiirin huomauksen ja ohjeistuksn JÄLKEENKÄÄN noudata lakia, niin silloin voit ottaa loparit eikä karenssia määrätä.
Olin mukana kun loppuunväsynyt työntekijä ilmoitti lopulta työsuojelupiirille sekopäisen yksityisen siivojayrittäjän käytöksestä. Työvuorot tuli tekstiviestinä mihin vuorokaden aikaan sattuu, työmatkoista eikä siirtymisistä korvattu mitään, vaikka työntekijä ajoi omalla autollaan kaikki matkat. SEKÄ haki varastolta pesutarvikkeita sekä kävi niitä omalla autollaan ostamassa tukusta...
Samainen työnantaja pyrähti sillointällöin Tallinnan reissulle, ja soitteli sieltä pikku nousussa erilaisia työmääräyksiä työntekijälleen.
Kun työntekijä vähän kyseenalaisti, että miksi näitä työvuoroja ei vois ajoissa ilmoittaa, huudahti työnantaja että "minuahan ei uhkailla".
Työsuojelupiiri sanoi ettei olekaan vähään aikaan nähnyt näin törkeää tapausta. Ottivat yhteyttä työnantajaa, kertoivat vähän tosiasioita. Niin, ja tosiaan uhkasivat että jollei homma oikene, asetetaan uhkasakko siiheksi että alkaa nuo säännöt tosiaan tomia. TYöntekijä sanoi itsensä irti eikä kyllä tullut karenssia. Taisin onnitella häntä siitä että älysi lähteä.
Ei sillä ole mitään merkitystä että mitä kautta olet työpaikan hankkinut eikä sitä työkkäri edes kysykään. Jos sanot itsesi irti ilman pätevää ja dokumentoitua syytä tulee karenssi. Ihan sama onko koeaika vai mikä aika.
Hanki todisteet siitä että työnantaja rikkoo lakia. Sitten otat yhteyttä sun ammattiliiton asiamieheen. Se hoitaa sitten asiat kuntoon ja eteenpäin työnantajan kanssa. Mikäil asiat ei dokumentoidusti sittenkään parane eikä lakia noudateta niin karenssia ei lopareiden takia määrätä. Koeaika ei sinänsä vaikuta asiaan millään tavalla, karenssisäännöt koskee kaikkia ja on kaikille samat.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:02"]
[/quote]
En kyllä halua työtehtäviä ruveta laiminlyömään. Varmasti ta ihmettelisi kun tähän saakka olen työtehtävät hoitanut kiitettävästi. Tosin nyt on kyllä työmotivaatio tippunut nolliin.
Ap
[/quote]
Lisäksi, jos katsotaan että on itse syyllinen työsuhteen purkuun, niin napsahtaa karenssi. Joten sinnittele ja hae uutta työtä samalla.
Tulee.