Puutalo-osakkeessa vuokralla asuminen?
Olen muuttamassa vuokralle uuteen asuntoon ja varteenotettavia vaihoehtoja on nyt pari. Paras ehdokas on puutalossa (puutalo-osake mikä onkaan), mutta en oo ennen asunu puutalossa, vaan aina kerrostalossa. Haluisin nyt kuulla mielipiteitä puutalossa asumisesta! Olen siis opiskelija ja muutan yksiöön, talossa kaukolämpö.
Kommentit (5)
Täällähän minä. Pirun kylmä ja lämmitys maksaa helkkaristi (maksan itse oman sähköni ja sähköpatterit)
Talon iällä on aika paljon väliä. Viimeisen 20 vuoden aikana rakennetut puutalot ovat hyvin eristettyjä ja lämpenevät lähinnä sillä, etttä ihminen kävelee sisällä. Puutalo 1950-luvulta taas on ihan yhtä vetoinen kuin kivitalokin.
isoimmat erot ovat toisaalta siinä, että puurakenne elää vuodenaikojen mukaan ja seinät siksi voivat muuttaa asentoaan vähän, kun taas kivitalo pysyy tasan samassa asennosssa kaiket ajat, ja tosaalta siinä, että puutalon ääniristys yleensä toimii paremmin.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:09"]
Talon iällä on aika paljon väliä. Viimeisen 20 vuoden aikana rakennetut puutalot ovat hyvin eristettyjä ja lämpenevät lähinnä sillä, etttä ihminen kävelee sisällä. Puutalo 1950-luvulta taas on ihan yhtä vetoinen kuin kivitalokin.
isoimmat erot ovat toisaalta siinä, että puurakenne elää vuodenaikojen mukaan ja seinät siksi voivat muuttaa asentoaan vähän, kun taas kivitalo pysyy tasan samassa asennosssa kaiket ajat, ja tosaalta siinä, että puutalon ääniristys yleensä toimii paremmin.
[/quote]
Puutalon äänieristys toimii paremmin? Minulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus. Puutalossa on kyllä ihan omanlaisensa tunnelma.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:09"]
[/quote]
Puutalon äänieristys toimii paremmin? Minulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus. Puutalossa on kyllä ihan omanlaisensa tunnelma.
[/quote]
varsinkin uudemissa taloissa kyllä, koska puurakenne ei johda ääntä samalla tavalla kun teräksellä vahvistettu betonirakenne. vanhoissa taloissa tietty on esim välipohjissa välillä niin vähän eristettä, että siitä ääni kuluu läpi, mutta sitä ongelmaa puutalossa ei ole koskaan, että rakenne itsessään kuljettaa ääntä.
??