Melatoniini ja yölliset heräilyt
Onko jollakin melatoniini aiheuttanut heräilyä vaikka pitäisi auttaa nukkumaan?
Kommentit (35)
En ole lääkäri, mutta älä syö sitä melatoniinia, jos se pitää hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Aivot tuottaa melatoniinia itsestään jos on unirytmi kunnossa eikä yöllä esim. katsele kirkkaita valoja (kirkkaat näytöt, puhelin jne.). Myös aamulla kannattaa aivoille/silmille antaa kirkasta valoa että saa vuorokausirytmin kohdalleen esim. käy pihalla lyhyen kävelyn. Melatoniinin syöminen purkista vain sotkee aivojen omaa tuotantoa.
Yleensä melatoniinia otetaan juuri siksi, että unirytmi on sekaisin. 🤷
Otan melatoonia, kärsimyskukkaa ja magnesiumia ennen nukkumaanmenoa ja hyvin nukun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan L-tryptofaania, L-teaniinia, multi-b-vitamiinin ja magnesiumia illalla.
B-vitamiinit piristävät! Aamulla ne otetaan.
Itseasiassa ainakin b-3-vitamiini väsyttää. Niasiiniamidi. Tai ainakin rentouttaa. googletappas...Se toimii yhdessä L-tryptofaanin kanssa serotoniinin muodostumisessa ja unen laadun edistämisessä.
Olet selvästi lukenut tuote-esittelyn. 😄
Heräsin yöllä kusihätään. Muna oli pystyssä ja Kelly Clarkson mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan L-tryptofaania, L-teaniinia, multi-b-vitamiinin ja magnesiumia illalla.
B-vitamiinit piristävät! Aamulla ne otetaan.
Itseasiassa ainakin b-3-vitamiini väsyttää. Niasiiniamidi. Tai ainakin rentouttaa. googletappas...Se toimii yhdessä L-tryptofaanin kanssa serotoniinin muodostumisessa ja unen laadun edistämisessä.
Olet selvästi lukenut tuote-esittelyn. 😄
Itseasiassa olen yliopistossa lukenut terveydenhuollon ammattilainen, mutta en ole lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kokeilemaan l-tryptofaania. Siitä keho muodostaa melatoniinia ja serotoniinia. Jos on serotonergisia mielialalääkkeitä käytössä, ei kannata käyttää ainakaan suurta annosta.
Ostin ison purkin puhdasta L-tryptofaania. Käytin suurimman osan, eli joka ilta parin kkajan . En huomannut mitään vaikutusta, vaikka olen lääkkeille herkkä.
Tryptofaani sekoittuu veteen huonosti, niin en edes tykännyt ottaa sitä.
Ehkä sen olisi voinut ripotella johonkin kiinteään syötävään.Esim. jogurttiin jossa vähän rasvaa sekoittuu hyvin. Samoin tuo l-teaniini.
Tryptofaanista en tiedä mutta l teaniini sekoittuu kyllä ihan veteenkin. Jää hetkeksi pinnalle mutta minuutin päästä onkin liuennut.
Ja melatoniinia käytän, ei ole ollut siitä minulle haittavaikutuksia. 2,5mg mennyt pitkään joka ilta
Minulla on yöllistä heräilyä melatoniinin kanssa ja ilman. Ei kylläkään kaikkina öinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivot tuottaa melatoniinia itsestään jos on unirytmi kunnossa eikä yöllä esim. katsele kirkkaita valoja (kirkkaat näytöt, puhelin jne.). Myös aamulla kannattaa aivoille/silmille antaa kirkasta valoa että saa vuorokausirytmin kohdalleen esim. käy pihalla lyhyen kävelyn. Melatoniinin syöminen purkista vain sotkee aivojen omaa tuotantoa.
Yleensä melatoniinia otetaan juuri siksi, että unirytmi on sekaisin. 🤷
Unirytmin korjaamiseen on parempiakin tapoja. Esim. nuo kirkkaat valot/näytöt yöllä estää melatoniin tuotantoa aivoissa. Jos sitä harrastaa niin on parempi lopettaa ennemmin kuin vetää purkista melatoniinia.
Kyllä! Käytin melatoniinia yli kahden vuoden ajan joka ilta pienehköllä annoksella ja niin kauan se toimi hyvin, ja sitten alkoi yöheräily ja painajaiset, jotka saivat minut lopettamaan käytön. Kuukausia lopettamisen jälkeen kokeilin muutamina satunnaisina iltoina, ja aina kun olin ottanut melatoniinin, heräilin ja näin kamalia unia. Syy-seuraussuhde oli minulle ilmeinen ja olen jäänyt miettimään, mikä mekanismi siinä oli ja ovatko muut kokeneet samaa. Jään seuraamaan ketjua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle melatoniini tuotti painajaisia. Lopetin.
Unien näkeminen on aina hyväksi. Aivot prosessoivat koettuja asioita.
Painajaisillakin on merkityksensä, ei niitä tarvi pelätä.
Melatoniini on kumminkin luonnollinen hormoni,mei mitään huumetta.
No ei ole lääkehuuruiset painajaiset hyväksi. Näen unia ilmankin melatoniinia ja ne ovat tavanomaisia unia. Melatoniini aiheutti minulle todella kieroutuneita, ahdistavia, ihon alle meneviä painajaisia joista heräsin pakokauhussa, ne saivat minut pelkäämään nukkumista. En koe, että aivoni prosessoivat noissa yhtään mitään, vaan että kaupan melatoniini tai joku ainesosa niissä vaikutti aivoihini ulkopuolelta aiheuttaen paranoideja unia.
Ero huumeen ja lääkkeen välillä on määrittelykysymys. Melatoniini on luonnollinen hormoni juu, mutta myös kannabis on luonnollinen kukka ja alkoholi luonnollinen käymistuote, heroiini, kokaiini, tupakka kaikki täysin luonnollisia aineita. Ei tarkoita, ettei niillä olisi haittavaikutuksia tai etteivät ne vaikuttaisi aivojen toimintaan, ml. uniin. Jos jokin lääke tahi huume aiheuttaa epämiellyttäviä vaikutuksia, sitä ei todennäköisesti kannata käyttää.
Tämän hetkisen käsityksemme mukaan melatoniinia ei kande ottaa nukahtamislääkkeenä mitään isoja annoksia, edes esim. 5 mg. Jos oikein olen hiffannut se hajoaa nopeasti maksassa, jopa 90-prosenttisesti.
Joidenkuiden mukaan mela on kuitenkin anti oksi danttien aatelia! Vain viitisen prosenttia siitä muodostuu illalla käpyrauhasessa. Loput taitavat muodostua ympäri ämpäri roppaa, varsinkin ruoan sulatus kanavassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle melatoniini tuotti painajaisia. Lopetin.
Unien näkeminen on aina hyväksi. Aivot prosessoivat koettuja asioita.
Painajaisillakin on merkityksensä, ei niitä tarvi pelätä.
Melatoniini on kumminkin luonnollinen hormoni,mei mitään huumetta.No ei ole lääkehuuruiset painajaiset hyväksi. Näen unia ilmankin melatoniinia ja ne ovat tavanomaisia unia. Melatoniini aiheutti minulle todella kieroutuneita, ahdistavia, ihon alle meneviä painajaisia joista heräsin pakokauhussa, ne saivat minut pelkäämään nukkumista. En koe, että aivoni prosessoivat noissa yhtään mitään, vaan että kaupan melatoniini tai joku ainesosa niissä vaikutti aivoihini ulkopuolelta aiheuttaen paranoideja unia.
Ero huumeen ja lääkkeen välillä on määrittelykysymys. Melatoniini on luonnollinen hormoni juu, mutta myös kannabis on luonnollinen kukka ja alkoholi luonnollinen käymistuote, heroiini, kokaiini, tupakka kaikki täysin luonnollisia aineita. Ei tarkoita, ettei niillä olisi haittavaikutuksia tai etteivät ne vaikuttaisi aivojen toimintaan, ml. uniin. Jos jokin lääke tahi huume aiheuttaa epämiellyttäviä vaikutuksia, sitä ei todennäköisesti kannata käyttää.
Ero melatoniinin ja kannabiksen sekä muiden mainitsemiesi yhdisteiden välillä on se että keho itse tuottaa melatoniinia serotoniinista jota se taitaa tuottaa puolestaan tryptofaanista(?), mutta suurinta osaa muista ei tietääkseni prosessoi?
Vanhoilla ihmisillä oma melatoniinin tuotanto on hiipunut. Purkista saa.