Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylikuormitusta, aistiyliherkkyyttä vai tavallista masennusta?

Vierailija
04.04.2022 |

Olen toipumassa vaikeasta masennuksesta. Työntekoa olen lisännyt taloudellisen pakon edessä lääkärin vastustelusta huolimatta. Yksinkertaisesti työkyvyttömyyseläke ei riitä vuokraan, autoon ja kahden lapsen elättämiseen.
Olen tässä viime aikoina huomannut muutaman jutun muuttuneen.
En kestä kovia ääniä tai mitään ylimääräistä meteliä. Säikyn hulluna kolinaa tai vaikkapa kovempaa ohi ajavia autoja. Musiikkia ei käy mielessäkään kuunnella ja puhelimen pidän aina äänettömällä kun ylimääräinen piippailu yms kuormittaa vaan lisää.
Vapaalla en jaksa tavata ketään. Välttelen sosiaalisia kontakteja niin paljon kuin pystyn. En jaksa harrastaa mitään. Koiran kanssa käyn lenkillä suunnilleen viimeisillä voimilla ja aina metsässä, koska siellä ei ole autoja ja ihmisiä.
Olen laihtunut, kun en jaksa enää edes syödä. Nyt tekee mieli jotain makeaa, mutta kaapissa ei ole mitään, leipoa en jaksa puhumattakaan, että lähtisin kauppaan. Kaupoissa kirkkaat valot, ihmiset ja kovat äänet rasittavat. Kroppa tuntuu olevan aivan loppu, vaikka nukun paljon, uni ei virkistä yhtään. Ennen tein reilun tunnin lenkkejä koiran kanssa päivittäin, nyt en vaan jaksa. Voimat on ihan loppu.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sut on tutkittu fyysisesti, otettu verikokeet ym.?

Vierailija
2/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet toipumassa. Ei siltä kuulosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyysin hoitoneuvottelussa mutta lääkäri ei pitänyt tarpeellisena. Ap

Vierailija
4/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet toipumassa. Ei siltä kuulosta.

Niin. Eipä tässä paljon vaihtoehtoja tällä hetkellä ole. Ap

Vierailija
5/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysin hoitoneuvottelussa mutta lääkäri ei pitänyt tarpeellisena. Ap

No mene jollekin toiselle itsenäisesti, valita kovaa väsymystä. Kyllä se on ensiksi poissuljettava fyysiset sairaudet.

Vierailija
6/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samaa. Ei fyysistä vikaa eli veikkaan burn outia.

Vierailija
7/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen toiminta pitäisi todellakin tutkia, tuollainen väsyneenä herääminen kuuluu vajaatoimintaan, toisaalta taas ääniyliherkkyys voi liittyä liikatoimintaan. Mutta tietysti voi myös olla kyse psyykkisistä jutuista.

Vierailija
8/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikuormitus voi aiheuttaa aistiherkkyyttä ja masennusta, ja masentunut tai aistiyliherkkä kuormittuu helposti. Vaikea sanoa mikä tuli ensimmäisenä.

Vierailija
9/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen toiminta pitäisi todellakin tutkia, tuollainen väsyneenä herääminen kuuluu vajaatoimintaan, toisaalta taas ääniyliherkkyys voi liittyä liikatoimintaan. Mutta tietysti voi myös olla kyse psyykkisistä jutuista.

Tällä viikolla on soittoaika psykiatriselle sairaanhoitajalle. Kysyn uudelleen, jos puhuisi lääkärin kanssa mm. näistä kilpirauhaskokeista. Matalaa ferritiiniä olen myös itse miettinyt.

Ja siis tosiaan olen aivan kuolemanväsynyt. Ap

Vierailija
10/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vähän sama tilanne, tosin keskivaikea masennus. Lisäksi olen kärsinyt olemattomista rautavarastoista mikä lisää väsymystä, aamusin kun herää (yritän pitää rytmiä yllä) niin miettii vaan sitä että kuinka monta tuntia että pääsee takas sänkyyn. Otin kierukan jotta kuukautiset jäisivät mieluiten kokonaan pois/vähenisi vuoto (kokeillut kymmeniä rautavalmisteita enkä mitään voi syödä jos olen töissä koska en pääse vessaan silloin kun tarvii). Koittanut tankata ravinnosta ja sairaslomalla vetänyt kuureja suoliston kustannuksella mutta ei se arvo nouse yli kymmeneen. Kilpirauhasarvoissa ei poikkeavaa. Kai se liittyy tuohon masennukseen tuo ääni/ärsykeherkkyys, kuullut monilta samaa, itsellä ihan samat. Kauppaan laitan korvatulpat ja käytän itsepalvelukassaa. Ahdistaa jo valmiiksi yrittää töihinpaluuta mutta pakko tai kaatuu seuraavaksi talous.

Vierailija
11/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jonkin aikaa hyvin kuormittava olo ja meni hermoon kaikenlaiset äänet, meteli ja nauraminen, joten veikkaisin tuon olevan ylikuormitusta.

Vierailija
12/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa sanoa. Itselläni koko elämän jatkunut masennus ja väsymys katosi koronan aikaan kokonaan kun se jatkuva aistiärsyketulva ja sosiaalisuus loppui. Minulta löytyikin autisminkirjon häiriö.

Vierailija
13/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot toipumassa vasta masennuksesta, eli oot edelleen masentunut, muista se.

Vierailija
14/14 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän töitä, sä oot kohta sairaalassa jos jatkat noin!!!!!