Raskausdiabeteksesta
Jos aiemmassa raskaudessa ollut dieettihoitoinen raskausdiabetes (kotimittaus käytössä), miten toimitaan uuden raskauden kohdalla? Aloitetaanko dieetti ja mittaukset samantien, kun raskaus tulee ilmi, vai odotetaanko sokerirasituksen tuloksia? Eli alkaako odottavan äidin sokerit heitellä vasta niillä sokerirasitusviikoilla, vai miksi koe tehdään vasta silloin?
Kommentit (10)
Uudessa rasaudessa sokerirasitus otetaan jo n. rv12, dieetin voi toki aloittaa jos haluaa.
Itselläni oli ekassa radi, toisessa ja kolmannessa ei.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:14"]Uudessa rasaudessa sokerirasitus otetaan jo n. rv12, dieetin voi toki aloittaa jos haluaa.
Itselläni oli ekassa radi, toisessa ja kolmannessa ei.
[/quote]
Tuon löysinkin googlella, mutta miten tuonne rv. 12 asti, täytyykö dietti aloittaa heti kun raskaus selviää, vai pysyykö äidin sokerisäätely normaalina noille viikoille saakka, kun ensimmäinen sokerirasitus on vasta noilla viikoilla?
Tiedätkö mistä johtuu, että sinulla oli rd vain ensimmäisessä raskaudessa? Minulla oli ensimmäisessä yksi arvo koholla. Silloin riitti dieettiohjeet. Toisessa raskaudessa oli kaksi arvoa koholla, jolloin jouduin mittaamaan sokereita kotona. Olen pudottanut painoa noin 10 kg tässä välissä, toivon sillä olevan vaikutusta..
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:15"]Eikö nyt muutenkin kannattaisi jättää ne ylimääräiset sokerit pois ja syödä mahdollisimman terveellisesti, eikä odotella mihinkään sokerirasitukseen asti. Raskaana jos milloinkaan pitäisi syödä mahdollisimman terveellisesti. Jos ei itsensä, niin sitten ainakin lapsen takia.
[/quote]
Ruokavalioni kyllä on terveellinen. Ei ole pahaksi syödä paria suklaariviä tai pullaa tai jäätelöä välillä, jos ruokavalio on muuten kunnossa.
Raskausdiabeteksessa nuo vähäisetkin on jätettävä kokonaan pois, siksi kyselen..
[/quote] Ei tartte jättää kokonaan pois jos on tasapainoinen dieetti ja liikkuu. Jos dyö ruuaksi vaikkapa salaattia ja kanaa voi kyllä hyvin ottaa jälkkärikdi jätdkin, sitten ruuan.jälkeen ulos kävelylle.
Mä kävin 12+ viikolla sokerirasituksessa, ja koska arvot pysyivät rajojen alla, kävin viikolla 28 uudestaan. Nyt odottelen tuloksia. Ekassa raskaudessa todettiin siis lievä radi, joten automaattisesti sain lähetteen tässä raskaudessa.
Terveellinen ruokavalio on hyvä olla vaikka radia ei olisikaan.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:58"]Mä kävin 12+ viikolla sokerirasituksessa, ja koska arvot pysyivät rajojen alla, kävin viikolla 28 uudestaan. Nyt odottelen tuloksia. Ekassa raskaudessa todettiin siis lievä radi, joten automaattisesti sain lähetteen tässä raskaudessa.
[/quote]
Annettiinko sulle ohjeita alkuraskutta koskien? Siis ennen tuota 12 viikkoa.. Ja ensimmäisen sokerirasituksen ollessa normaali, saitko syödä normaalisti tuonne toiseen rasitukseen saakka? Terveellinen ruokavalio minulla onkin, radi-dieetillä täytyy vain jättää ne pienetkin, herkut pois ja olla todella tiukkana.
Eikö nyt muutenkin kannattaisi jättää ne ylimääräiset sokerit pois ja syödä mahdollisimman terveellisesti, eikä odotella mihinkään sokerirasitukseen asti. Raskaana jos milloinkaan pitäisi syödä mahdollisimman terveellisesti. Jos ei itsensä, niin sitten ainakin lapsen takia.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:58"]Mä kävin 12+ viikolla sokerirasituksessa, ja koska arvot pysyivät rajojen alla, kävin viikolla 28 uudestaan. Nyt odottelen tuloksia. Ekassa raskaudessa todettiin siis lievä radi, joten automaattisesti sain lähetteen tässä raskaudessa.
[/quote]
Annettiinko sulle ohjeita alkuraskutta koskien? Siis ennen tuota 12 viikkoa.. Ja ensimmäisen sokerirasituksen ollessa normaali, saitko syödä normaalisti tuonne toiseen rasitukseen saakka? Terveellinen ruokavalio minulla onkin, radi-dieetillä täytyy vain jättää ne pienetkin, herkut pois ja olla todella tiukkana.
[/quote]
Mulla oli tosi lievä, tunnin arvo ylittyi vain 0,2, joten lääkäri ja hoitaja molemmat sanoivat, että herkkuja ei tarvitse jättää kokonaan pois kunhan ruokavalio on pääsääntöisesti terveellinen. Muutamana päivänä viikossa mittailin sokereita kotona ja olisiko yhden kerran mennyt yli rajojen kun innostuin kahvipöydässä syömään vähän liikaa vadelmapiirakkaa :)
Ohjeeksi sain vain tässäkin raskaudessa syödä terveellisesti, ja jos rajat paukkuu, riippuu sitten ylityksestä miten toimitaan.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:15"]Eikö nyt muutenkin kannattaisi jättää ne ylimääräiset sokerit pois ja syödä mahdollisimman terveellisesti, eikä odotella mihinkään sokerirasitukseen asti. Raskaana jos milloinkaan pitäisi syödä mahdollisimman terveellisesti. Jos ei itsensä, niin sitten ainakin lapsen takia.
[/quote]
Ruokavalioni kyllä on terveellinen. Ei ole pahaksi syödä paria suklaariviä tai pullaa tai jäätelöä välillä, jos ruokavalio on muuten kunnossa.
Raskausdiabeteksessa nuo vähäisetkin on jätettävä kokonaan pois, siksi kyselen..
Mietin samaa!