Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia nettiterapiasta?

Vierailija
04.04.2022 |

Onko kellään ja, jos on, voisitko kertoa oliko hyvin järjestetty ja auttoiko?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanko siinä kasvokkain etäyhteydessä jonkun terapeutin kanssa vai onko täysin viestitse?

Tiedätkö kuka siellä on terapeuttina, onko esim.kuva ja nimi esillä? Jossain luki, että näitä ei paljastettaisi, koska hoidon kannalta sillä ei ole asiakkaalle mitään merkitystä.

Anyone?

T. Ap

Vierailija
2/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu kai joku tällaisella palstalla on käynyt nettiterapian?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa, mutta joskus itsekin miettinyt olisiko hyvä vaihtoehto vai ei. Mutta ei tosiaan kokemusta.

Vierailija
5/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yhden kerran ehtinyt keskustella terapeutin kanssa, kamera oli päällä kummallakin ja itse ainakin pidin siitä, en olisi jaksanut mennä henkilökohtaisesti käymään ja aikojakin sai paremmin, kun ei ollut maantieteellisesti esteitä valita terapeuttia. Oli helppoa ja sopii ainakin tällaiseen viiden kerran jaksoon (työuupumus, pientä masennusta)

Vierailija
6/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen yhden kerran ehtinyt keskustella terapeutin kanssa, kamera oli päällä kummallakin ja itse ainakin pidin siitä, en olisi jaksanut mennä henkilökohtaisesti käymään ja aikojakin sai paremmin, kun ei ollut maantieteellisesti esteitä valita terapeuttia. Oli helppoa ja sopii ainakin tällaiseen viiden kerran jaksoon (työuupumus, pientä masennusta)

Onko tuo siis psykoterapiaa etänä?

Mä kyselen siitä nettiterapiasta, mikä on muistaakseni HUS ja/tai Mielenterveystalon, missä enimmäkseen tehdään itsenäisesti tehtäviä ja terapeutti vaan taustalla lukee ja antaa palautetta. Tarvittaessa sille voi laittaa viestiä tietenkin, mutta mietin onko naamat näkyvissä keskustelua?

Vierailija
7/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa Hus/Mielenterveystalon nettiterapiassa tehdään tosiaan itsenäisesti ne tehtävät ja luetaan materiaalit. Nettiterapeutti lähettää systeemin kautta välillä tsemppi/palauteviestejä ja näihin voi vastata, mutta varsinaista video/chat-terapiaa tuohon ei kuulu. Oli kyllä minulle ainakin hyödyllinen ja tykkäsin juuri tuosta aikaan ja paikkaan sitoutumattomuudesta. Nettiterapeuttikin oli sopivan kiinnostunut, mutta ei liian päälle käyvä.

Vierailija
8/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota... Uskaltaako ihmiset vielä käydä terapioissa? Itsellä on ollut vaikeita aikoja, mutta en missään nimessä uskaltaisi mennä. Lainasin sitten kirjan "Terapian tarpeessa" ja sitä lueskelen. Pari tuttua kävi joku vuosi sitten terapiassa ja nyt heidän asiansa ovat netissä luettavissa. Asiat siis entistä pahemmassa solmussa.

Vierailija
9/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyselen siitä nettiterapiasta, mikä on muistaakseni HUS ja/tai Mielenterveystalon, missä enimmäkseen tehdään itsenäisesti tehtäviä ja terapeutti vaan taustalla lukee ja antaa palautetta. Tarvittaessa sille voi laittaa viestiä tietenkin, mutta mietin onko naamat näkyvissä keskustelua?

No se on enemmän sellaista keskusteluapua, viisi kertaa voi meillä käydä ilman lääkärin lähetettä, sen kun itse varaa. Taitaa olla nimellä Sparri. Mutta psykoterpaikoulutuksen käyneen työpsykologin kanssa keskustellaan ja keskusteluahan kaikki terapia paljolti on. 

Vierailija
10/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis ei ole naamat esillä missään kohtaa :)

Vierailija
11/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on enemmän sellaista keskusteluapua, viisi kertaa voi meillä käydä ilman lääkärin lähetettä, sen kun itse varaa. Taitaa olla nimellä Sparri. Mutta psykoterpaikoulutuksen käyneen työpsykologin kanssa keskustellaan ja keskusteluahan kaikki terapia paljolti on. 

Eli ei siis ole sellaista, mitä tarkoitit, vaan tässä ollaan suoraan yhteydessä terpaeuttiin, ei vaan vastasta kyselyihin ja terapeutti antaa tehtäviä, joita tehdään itsenäisesti. Mutta sekin on varmaan parempi kuin ei mitään, suoraan terapiaan on vaikea päästä ja moni saa varmasti apua tuollaisestakin. Mutta kokemusta siitä ei ole. 

Vierailija
12/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi edellä mainittu Sparri on eri kuin Mielenterveystalon tai kylän tai mikä se HUSin palvelu olikaan. Tuossa pääpaino on tehtävillä ja niiden kautta etenemisellä itsenäisesti.

Vierailija
13/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo HUS:sin nettiterapia tehdään niin, että kerran viikossa avautuu uusi osio, jossa luetaan/kuunnellaan nauhoitettu alustus ja tehdään tehtäviä. Psykiatrinen sh sitten kommentoi viestillä niitä sun vastauksia, mä sain vissiin kaksi kertaa jonkun tsemppiviestin sieltä. En muista oisko siellä voinut syvällisemmin avautua omista murheistaan viestitse, epäilen että ei. 

Jos jättää tehtävät väliin liian pitkäksi aikaa, nettiterapia sulkeutuu etkä enää pääse jatkamaan sitä. 

Ei ole naamat näkyvissä keskustelua, ei puheluitakaan. Yksi ainoa puhelu on alussa, ennenkuin pääset aloittamaan terapian, silloin kyseinen sh soittaa, mutta ei siinäkään puhelussa mitään omia murheita jaeta. Lähinnä sh neuvoo terapian aloituksen ja muut käytännön asiat. 

Vierailija
14/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Hyvä sinänsä, että on tarjolla tuollaista Sparriakin jossain, mutta mä olisin saamassa lähetteen tai varmaan sain jo tuohon, missä tehdään tehtäviä itsenäisesti jne. Kiitos siihenkin tulleesta vastauksesta ja kiva kuulla, että on apuakin saatu!

Mä taidan kokeilla sitä, kuulostaa sopivan neutraalilta, mutta hyödylliseltä.

Mistä toi Terapian tarpeessa -kirja kertoo?

Itse luin kirjan Terapeuttinen valta ja paljon olen miettinyt ristiriitaa, että yksilönvastuuta korostetaan ja kaikki nykyään psykologisoidaan; jopa media-alan ihmiset vailla mitään pätevyyttä tuputtaa kaikkea psykologista ja self helppiä, mutta jos yhteiskunnan rakenteet ja ongelmat ei muutu, niin mihin se kantaa? Meitä kuntoutetaan työkuntoisemmiksi, mutta ei työelämä muutu ja siellä olis paljon, minkä todella pitäisi muuttua. Ihan liian moni uupuu ja palaa loppuu ym.

Vierailija
15/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota... Uskaltaako ihmiset vielä käydä terapioissa? Itsellä on ollut vaikeita aikoja, mutta en missään nimessä uskaltaisi mennä. Lainasin sitten kirjan "Terapian tarpeessa" ja sitä lueskelen. Pari tuttua kävi joku vuosi sitten terapiassa ja nyt heidän asiansa ovat netissä luettavissa. Asiat siis entistä pahemmassa solmussa.

Siitä en tiedä, mutta se ainoa psykiatri jolla itse kävin, oli niin helvetin outo ja pelottava hyypiö, että onneksi määräsi sen nettiterapian. Äijä suhtautui minuun todella alentuvasti ja näytti ihan ihme videoita youtubesta, siis löyhästi ongelmaani liittyviä, mutta niistä ei todellakaan ollut apua, päin vastoin. Yritti jotenkin saada pelkotilojani pois pelottelemalla entistä enemnän, no ei ihan auttanut. Kaikista hirveintä oli se, että hän käytti puheessaan esimerkkiä ”jos vaikka potilas pelkää tappavansa vauvansa” ja kun lähdin vastaanotolta, oli seuraavan vuorossa nainen, jolla oli pieni vauva mukaan. Saattoi olla sattumakin, mutta kokonaisuudessaan tuo ”terapia” oli jotain aivan uskomatonta.

Vierailija
16/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli siinä jotain hyviäkin juttuja, mutta suurimmalta osin aika turha.

Vierailija
17/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin mainittu kirja: Terapian tarpeessa - lyhytterapeuttinen itsehoito

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000008465866.html

Vierailija
18/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, toihan vaikuttaa kiinnostavalta!

Vierailija
19/38 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tää meinaa, että terapiassa käyneiden asiat on netissä luettavissa?

Vierailija
20/38 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi