Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monissa ketjuissa puhutaan omasta lapsuudesta ja vanhempien liiallista alkoholinkäytöstä kuin se olisi ollut "maan tapa" joskus.

Vierailija
04.04.2022 |

Minä en ole sellaista koskaan pitänyt normaalina vaikka oma isäni oli alkoholisti, tosin en onneksi joutunut hänen kanssaan elämään.
En muista lapsuudestani että kenenkään muun vanhempi olisi ollut alkoholisti. Juoppoja lasten kesken pelättiin ja kauhisteltiin jos sellainen jossain kirkonkylällä tuli vastaan, ja kaupungin räkäläbaari oli kaikille kauhistus.
80-luvulla oli vielä raittiusseurat toiminnassa, ja se tuntui jotenkin lapsestakin oudolta, että miksi sellainen seura oli olemassa. Mutta yleisesti alkoholinkäyttöä paheksuttiin, mutta toisaalta sille naurettiin telkkarin sketseissä. Alkoholin juominen oli ehkä sallittua joissain juhlissa, kuten vaikka häissä, mutta sielläkin vain pieni osa joi, ainakaan humalaan asti, koska kyseessä oli perhejuhlat ja lapsetkin paikalla. Ja jos ei kerran saanut limuakaan kuin hyvässä lykyssä lauantaina saunan jälkeen, niin kyllä oli alkoholikin kallista juhlajuomaa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi vähän kokemusta siitä, että sukulaiset tai vaikka kaverien vanhemmat olisivat käyttäneet paljon alkoholia, omista vanhemmista puhumattakaan. Muistan kyllä sen, että parhaan lapsuudenystäväni setä oli kova viinamäen mies, ja tuli välillä aina heille kännissä. Se oli jotenkin järkyttävä asia. Jäin joskus ystäväni luo yöksi lapsena, kun setä tuli heille kylään ja ystäväni koki sen turvattomaksi.

Vierailija
2/8 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstallahan myös ihannoidaan yletöntä alkoholinköyttöä monissa ketjuissa. Miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla sama kokemus, ei juomista todellakaan pidetty mitenkään normaalina. Yhden luokkakaverin vanhemmat oli alkkiksia ja häntä kohdeltiin silkkihansikkain meidän luokkalaisten taholta, koska hänen kohdalleen oli sellainen huono arpa sattunut.

Vierailija
4/8 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstallahan myös ihannoidaan yletöntä alkoholinköyttöä monissa ketjuissa. Miksi?

Millaisia nämä yletöntä alkoholinkäyttöä ihannoivat ketjut ovat?

Vierailija
5/8 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuo kommentoija, mutta eikö täällä lähes joka viikonloppu joku raportoi siitä, miten paljon on juonut?

Tai miten se puoliso tai joku muu läheinen on mokaillut kännissä? Tai miten kotiin saa ulkomailta tuotua alkoholia halvimmalla? Tai itse tekemällä? Perjantain vakioketju: Mitä lasissa?

Vierailija
6/8 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kommentoija, mutta eikö täällä lähes joka viikonloppu joku raportoi siitä, miten paljon on juonut?

Tai miten se puoliso tai joku muu läheinen on mokaillut kännissä? Tai miten kotiin saa ulkomailta tuotua alkoholia halvimmalla? Tai itse tekemällä? Perjantain vakioketju: Mitä lasissa?

Se ei kuitenkaan ole kaikki.

Kaikki suomaliset on juoppoja, paitsi minä.

Maailmallakin tiedetään että suomalaiset on aina kännissä, koska minä kerron niin heille.

Osv.

Vierailija
7/8 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllähän alkonkäyttö on ollut vielä 30 vuotta sitten tosi runsasta. Vaikea uskoa, että vklryyppäystä olisi tapahtunut vain meidän perheessä (tilastojen valossa). Kaikkien kavereitteni perheissä toinen vanhemmista joi (paljon). Meillä molemmat. Tämä taisi olla aika harvinaista.

Vierailija
8/8 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomessa on perinteisesti käytetty paljon alkoholia, ja lähes jokaisen suvusta löytyy vähintään yksi alkoholisti. Edelleen ainakin duunarialoilla alkoholista kerrotaan sankaritarinoita tyyliin, en muista mitään viikonlopusta ja kaikki nauraa.